••• آسمانه

♥ مطالب ادبی .!.!.!.!. مطالب مذهبی ♥

۱۰ تئوری و واقعیت باورنکردنی در مورد جاذبه که نمی‌دانستید

 رابطه ما با نیروی جاذبه به زمانی باز می‌گردد که برای اولین بار در دبستان با این نیروی خارق‌العاده آشنا شدیم. با این وجود جاذبه چیزی فراتر از نیرویی است که همه ما و اشیاء اطرافمان را روی زمین نگه می‌دارد. در دوران مدرسه چیز‌های پایه‌ای زیادی در مورد جاذبه یاد گرفتیم، اما هنوز هم شکاف‌ها و نقاط تاریک بسیاری در دانش ما نسبت به این پدیده وجود دارد. به همین بهانه در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ واقعیت و تئوری جالب و باورنکردنی در مورد جاذبه آشنا کنیم.


۱۰. جاذبه یک تئوری است، نه یک قانون
 
۱۰ تئوری و واقعیت باورنکردنی در مورد جاذبه که نمی‌دانستید

این یک جاذبه را قانونی علمی بدانیم، افسانه‌ای بیش نیست هر چند همه جا از آن با عنوان قانون جاذبه یاد می‌شود. با این وجود در دنیای علم بین تئوری و قانون تفاوت بسیار است. قانون علمی یک واقعیت است که بر اساس داده‌ها و ارتباطاتی شکل گرفته که به شکل دقیقی ماهیت و شیوه وقوع آن را شرح می‌دهند. در مقابل، تئوری ایده‌ای است که برای توضیح اینکه چرا یک پدیده خاص رخ می‌دهد بیان می‌شود و ممکن است واقعیت نداشته باشد.
 

وقتی که تعاریف واژه‌های تئوری و قانون را در در مورد جاذبه استفاده می‌کنیم، مشخص می‌شود که چرا این پدیده یک تئوری و نه یک قانون است. دانشمندان نتوانسته‌اند جاذبه تمام ستارگان، ماه، سیارات، سیارک‌ها یا اتم‌ها را مشخص کنند. سفینه فضایی Voyager ۱ حدود ۲۱میلیارد کیلومتر از زمین فراتر رفته است. این سفینه منظومه شمسی را پشت سر گذاشته، اما خیلی از آن فراتر نرفته است. تنها با نگاه به سفر یک دهه‌ای Voyager ۱ مشخص است که دانشمندان نتوانسته‌انند جاذبه تمام ستارگان، ماه، سیارات، سیارک‌ها و اتم‌ها را اندازه‌گیری نمایند. جهان ما بسیار بسیار بزرگ است.


۹. در تئوری جاذبه نقاط ضعف و ابهامی وجود دارد
 
۱۰ تئوری و واقعیت باورنکردنی در مورد جاذبه که نمی‌دانستید


بعد از اینکه مشخص شد جاذبه تنها یک تئوری است، یک واقعیت غافلگیر کننده دیگر در راه است. بر اساس برخی نقص‌ها و ابهامات در تئوری جاذبه، نمی‌توان مانند دوران ابتدایی این تئوری را بی‌نقص دانست. برخی از ابهامات و نقص‌های این تئوری در منظومه شمسی و همین پایین در زمین خودمان است. برای مثال، بر اساس نظریه جاذبه، نیروی جاذبه خورشید تاثیر بسیار بیشتری نسبت به جاذبه زمین روی کره ماه دارد. به همین دلیل ماه به جای زمین باید به دور خورشید می‌چرخید. اما دانشمندان ثابت کرده‌اند که ماه به دور زمین می‌چرخد که با نگاه به آسمان شب براحتی می‌توان به آن پی برد. همه ما در مدرسه یاد گرفته‌ایم که آیزاک نیوتن کاشف جاذبه بوده که خود نیز گفته اشکالاتی در این تئوری وجود دارد. او اولین کسی بود که شاخه‌ای جدید در ریاضیات را به نام حساب دیفرانسیل و انتگرال پایه‌گذاری کرده و از آن برای توسعه تئوری جاذبه خود استفاده نمود.


۸. امواج جاذبه‌ای
 
۱۰ تئوری و واقعیت باورنکردنی در مورد جاذبه که نمی‌دانستید

نظریه کلی نسبت آلبرت انیشتین که با عنوان نظریه جاذبه انیشتین نیز شناخته می‌شود در سال ۱۹۱۵ ارائه شد. در همان اثنا، تئوری‌سازی‌هایی توسط او در زمینه پدیده‌ای به نام امواج جاذبه‌ای نیز صورت گرفت، اما تا سال ۱۹۷۴ این نظریه تایید نشد. امواج جاذبه‌ای در واقع موج و شکن‌هایی در دنباله فضا-زمان هستند که در اثر خشونت رخ داده در عالم هستی ایجاد می‌شوند. این اتفاقات می‌توانند هر چیزی از تصادف سیاهچاله‌ها تا چرخش نامنظم ستاره‌های نوترونی تا یک ابرنواختر متفاوت باشند. وقتی که یکی از این موارد رخ می‌دهد، امواج جاذبه‌ای مانند امواجی که پس از برخورد سنگ با سطح آب ایجاد می‌شوند در صحنه عالم هستی شکل می‌گیرند و با سرعت نور در این عالم جریان پیدا می‌کنند. در حالی که همیشه شاهد وقوع این حوادث فاجعه‌بار در جهان نیستیم مشاهده امواج جاذبه‌ای می‌تواند سال‌ها به طول بینجامد. به همین دلیل ۶۰ سال طول کشید تا دانشمندان موفق شدند نظریه امواج جاذبه‌ای را به اثبات برسانند.
 

برای بیش از ۴۰ سال، دانشمندان در حال بررسی اولین امواج جاذبه‌ی کشف شده بودند، تنها نمونه‌ای که وجود آن‌ها را اثبات می‌کرد. این امواج در اثر گردش دو ستاره متراکم و سنین به دور یکدیگر به خاطر کشش جاذبه‌ایشان ایجاد شده بود. با گذشت زمان مشاهده شد که این ستاره‌ها در حال نزدیک‌تر شدن به یکدیگر هستند که نسبت آن توسط نظریه انیشتین پیش‌بینی شده بود. بدین ترتیب وجود امواج جاذبه‌ای به اثبات رسید.


۷. سیاهچاله‌ها و جاذبه
 
۱۰ تئوری و واقعیت باورنکردنی در مورد جاذبه که نمی‌دانستید

سیاهچاله‌ها یکی از بزرگ‌ترین راز‌های جهان هستی به شمار می‌روند. این سیاهچاله‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که یک ستاره روی سر خود خراب می‌شود که به تشکیل یک ابرنواختر منتهی می‌شود. این ابرنواختر بخش‌هایی از ستاره قبلی را به درون فضا پرتاب می‌کند که در مناطقی که جاذبه آنقدر زیاد است که نور نمی‌تواند از آن فرار کند باعث ایجاد حفره‌ای در فضا می‌شود و بدین ترتیب یک حفره سیاه شکل می‌گیرد.
 

جاذبه باعث تشکیل سیاهچاله‌ها نمی‌شود، اما نقش مهمی در کمک به درک آن‌ها برای انسان دارد. جاذبه سیاهچاله‌ها به دانشمندان کمک می‌کند آن‌ها را در جهان هستی بیابند. از آنجایی که کشش جاذبه بسیار قوی است، دانشمندان این کشش جاذبه‌ای را روی دیگر ستاره‌ها و یا گاز‌هایی که در اطراف آن‌ها قرار دارند مشاهده می‌کنند. سیاهچاله حتی می‌تواند این گاز‌ها را طوری به طرف خود بکشد که حلقه‌ای نورانی دور آن تشکیل شود. بدون جاذبه بسیار قوی سیاهچاله‌ها انسان نمی‌توانست به وجود آن‌ها پی ببرد.


۶. نظریه ماده تاریک و انرژی تاریک
 
۱۰ تئوری و واقعیت باورنکردنی در مورد جاذبه که نمی‌دانستید

حدود ۶۸درصد از جهان هستی از انرژی تاریک تشکیل شده است و حدود ۲۷درصد نیز از ماده تاریک. با وجود این همه ماده و انرژی تاریک در جهان هستی، انسان چیز زیادی در مورد این دو نمی‌داند. با این وجود می‌دانیم که انرژی تاریک ویژگی‌های فراوانی دارد. تئوری جاذبه انیشتین نقش مهمی در کمک به دانشمندان برای درک این موضوع داشته که انرژی تاریک توانایی بزرگ شدن و ایجاد فضای بیشتر را دارد.
 

با استفاده از نظریه انیشتین، دانشمندان ابتدا بر این باور بودند که جاذبه در نهایت توسعه دنیا را با گذشت زمان کندتر خواهد کرد. سپس در سال ۱۹۹۸، تلسکوپ فضایی هابل نشان داد که جهان همواره با سرعت بیشتری در حال توسعه است. بدین ترتیب دانشمندان دریافتند که تئوری جاذبه نمی‌تواند اتفاقی که برای جهان هستی می‌گذرد را توضیح دهد. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که شاید ماده و انرژی تاریک مسئول بزرگ‌تر شدن دنیا با سرعتی فزاینده و با گذشت زمان هستند.


۵. گراویتون
 
۱۰ تئوری و واقعیت باورنکردنی در مورد جاذبه که نمی‌دانستید

همه ما یاد گرفته‌ایم که جاذبه یک نیرو است، اما شاید جاذبه چیزی فراتر از یک نیرو باشد. شاید جاذبه یک ذره به نام گراویتون باشد. گراویتون‌ها واحد بنیادی جاذبه بوده و نیروی جاذبه یا همان گرانش را از خود منتشر می‌کنند. فیزیکدانان تاکنون هیچ گراویتونی را شناسایی نکرده اند، اما تئوری‌های زیادی در مورد علت وجود آن‌ها ارائه شده است. یکی از این تئوری‌ها این است که جاذبه تنها نیرویی در میان ۴ نیروی بنیادین موجود در طبیعت است که واحد بنیادین آن کشف نشده است. حتی اگر گراویتون‌ها وجود داشته باشند شناسایی آن‌ها نیز دشوار خواهد بود.
 

فیزیکدانان بر این باورند که امواج گرانشی یا جاذبه‌ای از گراویتون تشکیل شده‌اند. با استفاده از آینه می‌توان وجود گراویتون‌ها را شبیه‌سازی کرد، اما این روش برای شناسایی فواصل کوچکی که در اثر گراویتون‌ها تغییر می‎یابند کافی نیست. فیزیکدانان به آینه‌هایی نیاز دارند که آنقدر سنگین باشند که منفجر شده و تشکیل سیاهچاله بدهند.


۴. خلق کرم‌چاله‌ها
 
۱۰ تئوری و واقعیت باورنکردنی در مورد جاذبه که نمی‌دانستید


کرم‌چاله‌ها رازی بزرگ در عالم هستی هستند. وارد شدن به یک تونل فضایی و رفتن به یک کهکشان دیگر با سرعت نور بسیار جذاب می‌بود. از این رو اگر کرم‌چاله‌ها در جهان هستی وجود داشته باشند چنین کاری شاید ممکن باشد. در حال حاضر هنوز هیچ مدرکی دال بر وجود آن‌ها یافت نشده است، اما فیزیکدانان بر این باورند که یکی از راه‌های خلق کرم‌چاله‌ها به کمک جاذبه است. با استفاده از قانون نسبیت انیشتین، یک فیزیکدان به لودویگ فلم نحوه ایجاد تغییر در فضا-زمان توسط جاذبه را تشریح کرد که از لحاظ تئوری به شکل‌گیری کرم‌چاله‌ها منجر می‌شود.


۳. سیاره‌ها نیز نیروی جاذبه خود را به

خورشید اعمال می‌کنند

 
۱۰ تئوری و واقعیت باورنکردنی در مورد جاذبه که نمی‌دانستید


همه ما می‌دانیم خورشید چنان نیروی گرانشی به همه سیارات منظومه شمسی وارد می‌کند که دور آن می‌چرخند. به همین شکل زمین نیز با اعمال قدرت جاذبه خود به ماه باعث می‌شود که ماه به دور زمین بچرخد. با این وجود هر سیاره یا شیئی دارای جرم در منظومه شمسی نیروی جاذبه‌ای دارد که بر خورشید، دیگر سیاره‌ها و هر شیء دارای جرم دیگری تاثیر می‌گذارد. میزان این نیرو به جرم آن شیء و فاصله بین آن دو بستگی دارد. به همین دلیل است که در منظومه شمسی ما همه چیز به دور خورشید می‌چرخد، زیرا خورشید بیشترین قدرت گرانشی را دارد.


۲. میکروگرانش

 
۱۰ تئوری و واقعیت باورنکردنی در مورد جاذبه که نمی‌دانستید


همه ما شنیده‌ایم یا دیده‌ایم که فضانوردان به دلیل نبود جاذبه در فضا شناور هستند. اگر چه این موضوع همه جا و در فیلم‌ها دیده می‌شود، اما در فضا نیز جاذبه وجود دارد، اما به دلیل کم بودنش به آن میکروجاذبه یا میکروگرانش می‌گویند. این میکروگرانش باعث می‌شود که فضانوردان در فضا بی‌وزن به نظر برسند. بدون جاذبه در فضا، سیاره‌ها به دور خورشید نچرخیده و ماه نیز به دور زمین نمی‌چرخید. با بیشتر شدن فاصله، جاذبه نیز ضعیف‌تر و کوچکتر می‌شود. به دلیل این که در فضا همه چیز فاصله بسیار زیادی نسبت به فاصله اشیاء در زمین دارند گرانش کمتر است. همچنین سایز و اندازه نیز در گرانش تاثیرگذار است به همین خاطر اتم‌ها جاذبه بسیار کمتری دارند.


۱. سفر در زمان
 
۱۰ تئوری و واقعیت باورنکردنی در مورد جاذبه که نمی‌دانستید

سفر در زمان رازز است که قرن‌هاست ذهن انسان را به خود مشغول کرده است. تئوری‌های فراوانی، از جمله تئوری جاذبه می‌توانند امکان سفر در زمان را تشریح کنند. جاذبه باعث خم شدن فضا-زمان شده که خود باعث می‌شود اجسام در مسیری ناراست و مدور حرکت کنند. به همین دلیل در فضا اشیاء با سرعت بیشتری نسبت به آنچه که در زمین می‌بینیم حرکت می‌کنند. ساعت‌های موجود در ماهواره‌های فضایی روزی ۳۸ میکروثانیه بیشتر محاسبه می‌کنند. از آنجا که جاذبه موجود در فضا باعث می‌شود که اشیاء با سرعت بیشتری نسبت به زمین حرکت کنند، می‌توان فضانوردان را مسافران زمان دانست. تاثیر این موضوع بر فضانوردان چنان اندک است که قابل مشاهده نیست، اما این موضوع باعث شکل‌گیری این سوال شده است که آیا روزگاری سفر در زمان، آنطور که در فیلم‌ها می‌بینیم، به کمک جاذبه ممکن خواهد شد؟
 
منبع: listverse


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع: الْعُمُرُ الَّذِي أَعْذَرَ اللَّهُ فِيهِ إِلَى ابْنِ آدَمَ سِتُّونَ سَنَةً

و درود خدا بر او، فرمود: عمری که خدا از فرزند آدم پوزش را می‌پذيرد شصت سال است.
(معنوی) 
 



وَ قَالَ ع إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ - فَرَضَ فِي أَمْوَالِ الْأَغْنِيَاءِ أَقْوَاتَ الْفُقَرَاءِ -
فَمَا جَاعَ فَقِيرٌ إِلَّا بِمَا مُتِّعَ بِهِ غَنِيٌّ - وَ اللَّهُ تَعَالَى سَائِلُهُمْ عَنْ ذَلِكَ

 و درود خدا بر او، فرمود: همانا خدای سبحان روزی فقراء را در اموال سرمايه‌داران قرار داده است،
پس فقيری گرسنه نمی‌ماند جز به کاميابی توانگران،
و خداوند از آنان در باره گرسنگی گرسنگان خواهد پرسيد.
(اقتصادی، اجتماعی)
+ نوشته شده در یک شنبه 31 شهريور 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند معنوی,اقتصادی,اجتماعی,آدم,فقرا,سرمایه دار,گرسنگی,توانگران, ساعت 9:29 توسط آزاده یاسینی


بالاترین ضرایب هوشی دنیا متعلق به چه کسانی است؟

 به نظرتان چه کسی بیشترین ضریب هوشی (IQ) را در طول تاریخ داشته است؟ جواب این سوال شاید شما را شگفت‌زده کند. هوش یک شمشیر دو لبه است. هوش هم مثل زیبایی می‌تواند برای دارنده‌اش، نعمت یا بلا باشد. گاهی اوقات باهوش‌ترین افراد در میان ما سخت‌ترین زندگی‌ها را دارند. گاهی اوقات هم آنقدر جذاب هستند که باعث می‌شوند بقیه به چشم نیایند. روش‌های مختلفی برای اندازه گیری هوش وجود دارد و انواع مختلف هوش هم وجود دارد، اما این مطلب روی بالاترین نمره ضریب هوشی یا همان آی‌کیو تمرکز دارد.

 
آلبرت انیشتین
 
بالاترین ضریب‌های هوشی در طول تاریخ


نابغه آلمانی، آلبرت انیشتین، آنقدر مشهور است که از نام خانوادگی او به عنوان یک اصطلاح رایج برای اشاره به افراد باهوش و نابغه استفاده می‌کنند. همچنین او یکی از دو فیزیکدان نظری است که حتی کسانی که هیچ علاقه‌ای به فیزیک ندارند هم نامش را می‌دانند. او در طول حیاتش بیش از ۳۰۰ مقاله علمی نوشت، علاوه بر این نامه‌ای به رئیس جمهور روزولت نوشت تا او را از خطرهای تسلیحات هسته‌ای آگاه کند. انیشتین یک فعال سیاسی فداکار و عضو انجمن ملی پیشرفت رنگین‌پوستان بود. ضریب هوشی او بین ۱۶۰ تا ۱۹۰ بود.


ناتان لئوپولد (Nathan Leopold)
 
بالاترین ضریب‌های هوشی در طول تاریخ


ناتان لئوپولد یک کودک اعجوبه با ضریب هوشی ۲۱۰ بود. او دوران کودکی سختی داشت، دوستان کمی داشت و در ۱۲ سالگی مورد تعرض قرار گرفت. همچنین او قاتلی بود که علاقه وسواس‌گونه‌ای به ارتکاب «جنایات کامل» داشت. او در سال ۱۹۲۴ با همکاری ریچارد لوب، پسرعموی ۱۴ساله او را کشت. با وجود عمدی بودن این قتل، هیچ کدام اعدام نشدند و لئوپولد آن قدر عمر کرد تا از زندان آزاد شد. او بعد از زندان به پورتوریکو رفت و به تدریس ریاضیات در دانشگاه پورتوریکو مشغول شد. این قتل الهام بخش فیلم «طناب» اثر آلفرد هیچکاک شد.


نادیا کمیوکووا (Nadia Camukova)
 
بالاترین ضریب‌های هوشی در طول تاریخ


ضریب هوشی نادیا ۲۰۰ است. این پروفسور اهل مسکو می‌تواند به هفت زبان مختلف و هشت گویش ترکی صحبت کند و اکنون استاد دانشگاه ترکیه است.


جیکوب بارنت (Jacob Barnett)
 
بالاترین ضریب‌های هوشی در طول تاریخ


وقتی جیکوب بسیار کوچک بود، به والدینش گفته شد که او مبتلا به اوتیسم شدید است و احتمالا هرگز یاد نمی‌گیرد بند کفش‌های خود را ببندد. اما او با ضریب هوشی او ۱۷۰، دانشجوی دکترای دانشگاه واترلو در اونتاریو، کانادا شد. معلمان به مادرش، کریستین، گفته بودند که او نمی‌تواند چیزی بیش از مهارت‌های ابتدایی را یاد بگیرد، اما کریستین بر خلاف توصیه آن‌ها، جیکوب را از کلاس‌های استثنایی خارج کرد و راهش را ادامه داد.


ریچارد روسنر (Richard Rosner)
 
بالاترین ضریب‌های هوشی در طول تاریخ


ضریب هوشی ریچارد روسنر ۱۹۲ است، اما رزومه او جالب است. روسنر به عنوان نویسنده و مدل کار کرده و یک بار هم در آگهی بازرگانی ظاهر شده است. او روزانه بیش از ۳۰ قرص و مکمل مصرف می‌کند و روزی دو ساعت و نیم ورزش می‌کند.


نیکولا پلیاک (Nikola Poljak)
 
بالاترین ضریب‌های هوشی در طول تاریخ


نیکولا پلیاک محقق و فیزیکدان کروات با ضریب هوشی ۱۸۲ است. او در آزمایشگاه ملی بروکهاون در نیویورک، پژوهشگر است.


ویلیام جی. سایدیس (William J. Sidis)
 
بالاترین ضریب‌های هوشی در طول تاریخ

والدین سایدیس تصمیم داشتند فرزند نابغه‌ای بار بیاورند و به هدف خود رسیدند. ضریب هوشی فرزند نابغه آن‌ها بیش از ۲۵۰ بود. مادرش، سارا، پزشک بود (در اواخر دهه ۱۸۰۰ پزشکان زن بسیار نادر بودند) و پدرش، بوریس، استاد دانشگاه بود. بوریس و سارا فرزند خود را طوری می‌آراستند که شبیه نابغه‌ها باشد. ویلیام از شش ماهگی حرف زدن را با گفتن کلمات ساده‌ای مثل «در» آغاز کرد. او در هفت سالگی به هفت زبان مختلف صحبت می‌کرد و دروس دبیرستان را می‌خواند. متاسفانه این‌ها، برایش فرصتی برای بچگی کردن باقی نمی‌گذاشت.
 

هاوارد در ۹ سالگی سایدیس را پذیرفت، اما تا ۱۲ سالگی به او اجازه حضور ندادند. او در بزرگسالی از همه چیز دلزده شد، شهر به شهر سفر می‌کرد، اغلب نامش را عوض می‌کرد و مشاغل مختلف و ساده‌ای مثل کار در فروشگاه را به عهده می‌گرفت. او چندین کتاب نوشت که بیشتر آن‌ها وحشتناک و خسته‌کننده بودند. گفته می‌شود او بسیار غمگین بوده و در ۴۶ سالگی در اثر سکته مغزی می‌میرد. زندگی او یک ماجرای هشداردهنده برای والدینی است که به فرزندان خود زیاد سخت می‌گیرند.


پل آلن (Paul Allen)
 
بالاترین ضریب‌های هوشی در طول تاریخ


پل آلن میلیونر متولد سیاتل بود که ضریب هوشی‌ا‌ش بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ بود. آلن، دوست قدیمی بیل گیتس، قبل از بازنشستگی در سال ۲۰۰۰ در مایکروسافت کار می‌کرد. او یک فرد نیکوکار و بشردوست بود که متاسفانه در سال ۲۰۱۸ در اثر شوک سپتیک درگذشت.


یودیت پولگار (Judit Polgár)
 
بالاترین ضریب‌های هوشی در طول تاریخ


ضریب هوشی یویت پولگار، قهرمان شطرنج مجارستانی، ۱۷۰ است. او در ۱۵ سالگی به عنوان استاد بزرگ شطرنج شناخته شد، جوان‌ترین کسی که تا به حال به این مقام رسیده است. او بهترین شطرنج باز زن تاریخ است.


فیلیپ امیگوالی (Philip Emeagwali)
 
بالاترین ضریب‌های هوشی در طول تاریخ


فیلیپ امیگوالی دانشمند کامپیوتر اهل نیجریه است که «بیل گیتس آفریقا» نامیده می‌شود. با وجود این که دکتر امیگوالی در کشوری بزرگ شد که گرفتار جنگ داخلی بود و به خاطر نداشتن پول کافی، در ۱۴ سالگی مجبور به ترک تحصیل شد،  سخت کار کرد و بورسیه تحصیلی دانشگاه اورگان را در ۱۷ سالگی کسب کرد. او با الهام از لانه زنبور‌های عسل، سریع‌ترین کامپیوتر جهان را ساخت و با این کار، به بازدهی میدان‌های نفتی کمک کرد و میلیون‌ها دلار در سال صرفه‌جویی کرد. ضریب هوشی او ۱۹۰ است.


ترنس تائو (Terence Tao)
 
بالاترین ضریب‌های هوشی در طول تاریخ


ترنس تائو در استرالیا و از والدین هنگ‌ کنگی به دنیا آمد. او اولین تحقیقش را در ۱۵سالگی منتشر کرد، دکترای خود را از دانشگاه پرینستون و در ۲۱سالگی گرفت و در ۲۴سالگی استاد دانشگاه شد. ضریب هوشی او ۲۲۵ است.


کریستوفر لنگان (Christopher Langan)
 
بالاترین ضریب‌های هوشی در طول تاریخ


برخی کریستوفر لنگان را باهوش‌ترین مرد آمریکا می‌دادند. او قبل از چهار سالگی خودش خواندن را یاد گرفت. لنگان مشاغل تصادفی زیادی داشته، مثل کارگر کشاورزی، آتش‌نشان جنگل و ..، اما بیشتر به خاطر «مدل تئوری-شناختی جهان» شناخته می‌شود که درباره ارتباط ذهن و واقعیت است. ضریب هوشی او ۱۹۵ است.


میسلاو پرداوچ (Mislav Predavec)
 
بالاترین ضریب‌های هوشی در طول تاریخ


میسلاو استاد ریاضیات اهل کرواسی با ضریب هوشی ۱۹۲ است. از هر یک میلیارد نفر فقط یک نفر ضریب هوشی بالاتر از ۱۹۰ دارد. سرگرمی مورد علاقه میسلاو آزمون‌های هوش بسیار دشوار است.


ایوان ایوک (Ivan Ivec)
 
بالاترین ضریب‌های هوشی در طول تاریخ


ریاضیدان کروات، ایوان ایوک، با ضریب هوشی ۱۷۴ متخصص آزمون‌های هوش است. او یک وبسایت آزمون‌های ضریب هوشی دارد. ایوان می‌گوید محدودیت زمانی در تست‌های هوش قدیمی لزوما ایده‌آل و یا نشانگر هوش نیست. افراد باهوش زیادی هستند که می‌توانند مسائل پیچیده را حل کنند، اما سرعتشان کم است و به زمان بیشتری نیاز دارند.


کیم اونگ یونگ (Kim Ung-Young)
 
بالاترین ضریب‌های هوشی در طول تاریخ


کیم اونگ یونگ در سه سالگی به چهار زبان مختلف مسلط بود بنابراین عجیب نیست که ضریب هوشی او ۲۱۰ باشد. کیم در کره جنوبی به دنیا آمده است. او به ایالات متحده مهاجرت کرد و یک دهه برای ناسا کار کرد تا اینکه به کره بازگشت. او درباره خاص بودن می‌گوید: «مردم همیشه سعی می‌کند با نادیده گرفتن شادی‌های عادی خود، خاص باشند. اما باید بدانند که خوشبختی یعنی همین چیز‌های عادی مثل دوستان، خاطرات به یادماندنی مشترک و ... به همین دلیل می‌دانم چیزی که می‌گویم مهم است. خاص بودن به اندازه یک زندگی عادی مهم نیست.»


کریس هیراتا (Chris Hirata)
 
بالاترین ضریب‌های هوشی در طول تاریخ


اخترفیزیک‌دان متولد میشیگان، کریس هیراتا، جوانترین آمریکایی دریافت کننده مدال طلای المپیاد بین‌المللی فیزیک شد. او کارشناسی خود را از انستیتوی فناوری کالیفرنیا گرفت و در ۱۶ سالگی شروع به کار برای ناسا کرد. او در سال ۲۰۰۵ (در ۲۲ سالگی) مدرک دکترای فیزیک خود را از دانشگاه هاوارد گرفت. کریس اکنون استاد فیزیک و نجوم در دانشگاه ایالتی اوهایو است. ضریب هوشی او ۲۲۵ است.


گری کاسپاروف (Garry Kasparov)
 
بالاترین ضریب‌های هوشی در طول تاریخ


گری کاسپاروف روسی بهترین شطرنج باز تاریخ به حساب می‌آید. او در سال ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ در مقابل یک اَبَررایانه به نام «دیپ بلو» شطرنج بازی کرد، در اولین مسابقه پیروز شد و دومین مسابقه را دیپ بلو برد. این اولین بار بود که یک ماشین، قهرمان شطرنج جهان را در یک مسابقه کلاسیک تحت آیین نامه مسابقات شکست می‌داد. کاسپاروف همچنین نویسنده و فعال سیاسی با ضریب هوشی ۱۹۴ است.


استیون هاوکینگ (Stephen Hawking)
 
بالاترین ضریب‌های هوشی در طول تاریخ


استیون هاوکینگ مشهورترین فیزیکدان نظری در تاریخ جهان است. او و انیشتین، دو فیزیکدان نظری هستند که حتی کسانی که با فیزیک سروکار ندارند هم نامشان را شنیده اند. او در ۱۲ سالگی مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک شناخته شد، یک بیماری که بیشتر افراد را در عرض ۵ سال می‌کشد. اما استاد هاوکینگ تا ۷۶ سالگی عمر کرد. او با صندلی چرخدار مخصوصش حرکت و ارتباط برقرار می‌کرد. ضریب هوشی او ۱۶۰ است.


والتر اوبراین (Walter O'Brien)
 
بالاترین ضریب‌های هوشی در طول تاریخ


والتر اوبراین بازرگان ایرلندی و یکی از بزرگان فناوری با ضریب هوشی ۱۹۰ است. معلمانش در کودکی گمان می‌کردند که او مبتلا به اوتیسم باشد. اما آزمایش‌ها علائم اوتیسم را تایید نکردند، او فقط بیش از حد باهوش بود. والتر در ۱۳ سالگی سرور‌های امنیتی اصلی ناسا را هک کرد و نقشه‌های شاتل فضایی را دزدید. گفته می‌شود که او کسب و کارش را به عنوان راهی برای بیرون ماندن از زندان آغاز کرد.


مریلین ووس سونت (Marilyn vos Savant)
 
بالاترین ضریب‌های هوشی در طول تاریخ


مریلین متولد میسوری است و در سال ۱۹۸۶ با ضریب هوشی ۲۲۸ به عنوان بالاترین ضریب هوشی در کتاب رکورد‌های گینس ثبت شد. همسرش، رابرت جارویک، اولین قلب مصنوعی موفق را طراحی کرد. آن‌ها لقب «باهوش‌ترین زوج نیویورک» را از مجله نیویورک گرفتند.


لئوناردو داوینچی (Leonardo da Vinici)
 
بالاترین ضریب‌های هوشی در طول تاریخ


متاسفانه، هیچ آزمایشی برای اندازه گیری ضریب هوشی داوینچی در دوران رنسانس انجام نشده، اما تخمین می‌زنند که ضریب هوشی او بین ۱۸۰ تا ۱۹۰ بوده باشد. هر چند بیشتر مردم داوینچی را به خاطر نقاشی‌هایش می‌شناسند، اما او در بسیاری زمینه‌ها از جمله ریاضیات، زمین شناسی، نقشه برداری و مهندسی تخصص داشت. همچنین یکی از موفق‌ترین و بااستعدادترین هنرمندان تاریخ بود.


نیکولا تسلا (Nikola Tesla)
 
بالاترین ضریب‌های هوشی در طول تاریخ


ضریب هوشی تسلا هم مانند داوینچی در زمان زنده بودنش آزموده نشد. اما ضریب هوشی او را حدود ۲۰۰ تخمین می‌زنند که با توجه به اختراعات او عجیب نیست. بسیاری از اختراعات او مثل کنترل ریموت را در زندگی روزمره استفاده می‌کنیم. او در سال ۱۹۲۶ تلفن‌های همراه را پیش‌بینی کرد.


اندرو وایلز (Andrew Wiles)
 
بالاترین ضریب‌های هوشی در طول تاریخ


اندرو وایلز ریاضیدان دانشگاه آکسفورد است. او قضیه آخر فرما(Fermat) را ثابت کرد، قضیه‌ای که ۳۵۰ سال کسی نمی‌توانست ثابت کند. ضریب هوشی او ۱۷۰ است.


جینا دیویس (Geena Davis)
 
بالاترین ضریب‌های هوشی در طول تاریخ

ضریب هوشی بازیگر زن برنده جایزه آکادمی، جینا دیویس، ۱۴۰ است. او به زبان سوئدی مسلط است.

اَینان کالی (Ainan Cawley)
 
بالاترین ضریب‌های هوشی در طول تاریخ

اینان کالی، کودک اعجوبه متولد سنگاپور در سال ۱۹۹۹ به دنیا آمد و در ۷ سالگی جوانترین فرد دنیا شد که سطح O شیمی را پشت سر گذاشته است. او عدد پی را تا ۵۱۸ رقم بعد از اعشار حفظ است و آهنگساز است. ضریب هوشی او ۲۵۰ است.
 
منبع: list25


عادات و علایق وسواس‌گونه و عجیب مردم در کشور‌های مختلف

ممکن است مردم نسبت به وزن خود یا اینکه چقدر پول دربیاورند و اینکه چطور آن را بیشتر کنند نیز رفتاری وسواس‌گونه و غیرطبیعی داشته باشند. در بسیاری از کشور‌ها مردم به دنبال راه‌هایی برای حل این مشکلات هستند. با این وجود برخی کشور‌ها کشش وسواسی نسبت به برخی چیز‌ها را به مرحله‌ای تازه برده و وسواس‌ها و تمایلات همگانی متفاوتی را ایجاد کرده اند که به هیچ عنوان طبیعی و معمول نیستند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم شما را با کشور‌هایی آشنا کنیم که به یک چیز خاص عادت وسواس‌گونه دارند.


۱۰- روس‌ها به لبخند نزدن علاقه شدیدی
دارند
 
عادات وسواس‌گونه و عجیب‌ مردم در کشورهای مختلف

روس‌ها در لبخند زدن زیاد خوب نیستند. یک روانشناس به نام کیوبا کیرس در آکادمی علوم لهستان آزمایشی در این مورد انجام داد. او در مطالعه خود از هزاران نفر از ۴۴ کشور مختلف خواست که به ۸ تصویر از چهره‌های در حال لبخند زدن و بدون لبخند نگاه کنند و سپس نظر خود در مورد هوش و صداقت آن‌ها بیان نمایند. وقتی که نتایج مورد بررسی قرار گرفت، مشخص شد که روس‌های شرکت کننده در تحقیق، ادعا کرده بودند که افرادی که در تصاویر لبخند می‌زدند از لحاظ هوش و صداقت در کمترین جایگاه قرار دارند.همچنین مطالعه او نشان داد که هرچه جامعه‌ای فاسدتر باشد احتمال این که لبخند کمتر ارزشمند انگاشته شود و شخص لبخند زننده غیرقابل اعتماد دانسته شود بیشتر است؛ و نکته جالب این است که روسیه یکی از کشور‌های دارای بیشترین مقدار فساد در جهان است. در رده‌بندی کشور‌های دارای بیشترین فساد در بخش عمومی در سال ۲۰۱۷، روسیه در رتبه ۱۳۵ در میان ۱۸۰ کشور جهان قرار گرفت.

۹- مردم پاراگوئه به رییس جمهور فراموش‌

شده ایالات متحده علاقه وسواس‌گونه

دارند

 
عادات وسواس‌گونه و عجیب‌ مردم در کشورهای مختلف

بسیاری از روسای جمهور ایالات متحده اگر چه سال‌ها از مرگشان می‌گذرد، اما همچنان مشهور هستند؛ اشخاصی مانند آبراهام لینکلن، فرانکلین روزولت و جان کندی. اما مردم پاراگوئه یکی از روسای جمهور ایالات متحده که سال‌ها پیش از دنیا رفته و در هیچ کجای جهان و حتی خود ایالات متحده نیز چندان شناخته شده نیست، را به خوبی می‌شناسند. نام او روثرفورد بی هیز است که از سال ۱۸۷۷ تا ۱۸۸۱ رییس جمهور ایالات متحده بود.این علاقه وسواس‌گونه گیج کننده است مگر اینکه بدانید که در دهه ۱۸۶۰، پاراگوئه در مقابل اتحادی از سه کشور آرژانتین، برزیل و اروگوئه جنگید. همانطور که انتظار می‌رفت این جنگ برای پاراگوئه خوب پیش نرفت و این کشور بخش‌های زیادی از خاک خود را به برزیل و آرژانتین واگذار کرد. بعد از جنگ دولت آرژانتین ادعای مالکیت بخش وسیعی از مناطق غیرمسکونی و وحشی شمال پاراگوئه که چاکو نام داشت را کرد. در روزگاری که نه سازمان مللی بود و نه دادگاه بین‌المللی، دو کشور از ایالات متحده خواستند که این معضل را حل نماید و رییس جمهور هیز به نفع پاراگوئه حکم داد. بدین ترتیب پاراگوئه یک شهر و یک تیم فوتبال را به نام این رییس جمهور نامگذاری کرد. آن‌ها تصویر صورت هیز را روی تمبر‌های خود چاپ کرده و مجسمه‌ای از او در حیاط یک مدرسه ابتدایی در شهر ویلا هیز نصب گردید. در حالی که در خود ایالات متحده فردی فراموش شده است، اما هیز به عنوان یک قهرمان در قلب و ذهن مردم پاراگوئه جای دارد.

۸- عابرین پیاده در چین به عبور از مناطق

ممنوعه علاقه دارند

 
عادات وسواس‌گونه و عجیب‌ مردم در کشورهای مختلف

عبور از عرض خیابان در چین کمی پیچیده است. برای مثال، اگر از مسیر ممنوعه‌ای از عرض خیابان عبور کنید و نه از مسیر خط‌کشی شده مخصوص عابرین پیاده، مقامات عکس شما را روی صفحات نمایش بزرگ سطح شهر به عنوان افراد متخلف منتشر خواهند کرد. اگر بخواهید این عکس برداشته شود دو انتخاب دارید: یا به مدت ۲۰ دقیقه به یک افسر پلیس کمک کنید یا مقداری جریمه بپردازید.در شهر دای، ایستگاه‌های زرد روشنی نصب شده که پای افراد متخلف را با اسپری رنگ می‌کنند. این سیستم با سنسور‌های لیزری کار می‌کند. اگر زودتر از موعد مقرر از روی خط عابر پیاده عبور کنید پای شما رنگ خواهد شد. علاوه بر این، ایستگاه‌های مذکور به تکنولوژی تشخیص چهره مجهز است و خیلی زود تصویر شما را روی صفحه نمایش بزرگی که در کنار تقاطع قرار دارد به نمایش عموم می‌گذارد. در سال ۲۰۱۳ این سیستم در بیش از ۲۶۰هزار مرکز کنترل ترافیک در سطح چین نسب شد.

۷- ایرانیان به جراحی زیبایی بینی علاقه‌ای

وسواس‌گونه دارند

 
عادات وسواس‌گونه و عجیب‌ مردم در کشورهای مختلف


همه ما از این موضوع آگاهیم، اما آمار نشان می‌دهد که بین سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ بیش از ۲۴۰هزار جراحی رینوپلاستی قانونی در ایران انجام شده است. نود درصد کل جراحی‌های زیبایی در ایران مربوط به زیبایی بینی است به طوری که ایران بالاترین میزان جراحی رینوپلاستی را در جهان به خود اختصاص داده است. یکی از دلایل رونق جراحی زیبایی بینی در میان زنان ایرانی ۲۰ تا ۳۰ سال این است که به دلیل پوشش سر زنانه، صورت در کانون توجه قرار می‌گیرد و به همین دلیل زنان بیش از هر قسمت دیگری از بدن خود سعی در بی‌نقص کردن صورتشان دارند.


۶- ایسلندی‌ها شیفته شیرین‌بیان هستند
 
عادات وسواس‌گونه و عجیب‌ مردم در کشورهای مختلف

ایسلند با جمعیتی حدود ۳۴۰هزار نفر با عنوان سرزمین شیرین‌بیان شناخته می‌شود. مردم این کشور علاقه‌ای دیوانه‌وار به شیرین بیان دارند به طوری که در تمام پمپ بنزین‌ها و سوپرمارکت‌ها انواع آب نبات با مزه شیرین‌بیان سیاه یافت می‌شود. بستنی فروشی‌ها نیز بستنی شیرین‌بیان نرم سرو می‌کنند که می‌تواند با یک لایه سخت از همین گیاه پوشانده شود. همچنین به طور عام، مردم ایسلند علاقه دارند شکلات را در ترکیب با شیرین‌بیان بخورند. آن‌ها مقدار بسیار زیادی پودر شیرین‌بیان، کشمش با لایه‎ای از شیرین‌بیان و آدامس‌ و شکلات‌ با پوشش این گیاه دارند.اما دلیل این همه علاقه وسواس‌گونه به شیرین‌بیان در ایسلند چیست؟ در دورانی که اولین مردمان در ایسلند اقامت کردند پرورش گیاه در زمین خشک و آب و هوای سرد این منطقه تقریباً غیرممکن بود. همچنین به دلیل آب‌های یخ زده‌ای که در اطراف وجود داشت وارد کردن مواد نیز بسیار دشوار و خطرناک بود. اما در این میان گیاه شیرین‌بیان به راحتی در این شرایط رشد می‌کرد و خیلی زود جای همه چیز را برای ایسلندی‌ها گرفت.

۵- همه آلمانی‌ها یک فیلم کوتاه بریتانیایی

کمتر شناخته‌شده را می‌شناسند

 
عادات وسواس‌گونه و عجیب‌ مردم در کشورهای مختلف


هر ساله در روز قبل از کریسمس، بیش از ۱۷میلیون آلمانی (۲۱درصد از جمعیت کشور) دور تلویزیون‌های خود جمع می‌شوند تا یک کمدی ۱۸دقیقه‌ای مربوط به دهه ۱۹۶۰ تلویزیون بریتانیا به نام «شام برای یک نفر» (Dinner For One) را تماشا کنند. داستان این کمدی در یک مهمانی شب رخ می‌دهد. یک پیرزن دوستانش را برای جشن تولد ۹۰ سالگی‌اش به شام دعوت می‌کند. مشکل این است که این دوستان سال‌هاست مرده‌اند. از این رو پیشخدمت او مجبور است نه تنها غذا آماده کند بلکه نقش هر یک از دوستان او را نیز بازی نماید که باعث وقوع اتفاقاتی خنده‌دار می‌شود. این سنت تلویزیونی عجیب که دهه‌هاست در آلمان رواج دارد باعث شده که عبارت آلمانی خاص و بازی‌هایی با ارتباط با این کمدی در آلمان شکل گیرند.


۴- مردم تایوان علاقه خاصی به ماشین‌های

برداشتن اسباب‌بازی دارند

 
عادات و علایق وسواس‌گونه و عجیب مردم در کشور‌های مختلف

در تایوان ماشین‌های برداشت اسباب‌بازی بر کشور حکومت می‌کنند به طوری که تنها در سال گذشته بازی‌های این چنینی در تایوان سه برابر شده‌اند. به ادعای وزیر تجارت تایوان، در هر دو سوپرمارکت این کشور یکی از این دستگاه‌ها وجود دارد به طوری که در سال‌های اخیر به بزرگترین منبع درآمد مالیاتی تایوان در صنعت سرگرمی تبدیل شده‌اند. افزایش تعداد این دستگاه‌های بازی به نحوی بوده که بانک مرکزی این کشور را نیز وادار به عکس‌العمل کرده تا با تولید سکه‌های بیشتر به تقاضای بالا برای سکه مورد استفاده در این دستگاه‌ها پاسخ دهد.جوایز موجود در این دستگاه‌ها تنها به عروسک‌های حیوانات خلاصه نمی‌شود، زیرا اخیراً از اقلامی مانند سشوار، لباس زیر زنانه و حتی سبزیجات نیز به عنوان جایزه شانسی استفاده می‌شود. بخش از این علاقه به دلایل اقتصادی باز می‌گردد، زیرا درآمد‌ها در تایوان نسبتاً ثابت بوده و قیمت این دستگاه‌های بازی نیز بسیار پایین است. بدین ترتیب مردم برای افزایش درآمد‌های خود به این دستگاه‌ها به چشم یک سرمایه‌گذاری خوب نگاه می‌کنند، در حالی که کسانی که از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند آن‌ها یک وسیله سرگرمی ارزان قیمت می‌بینند. بدین ترتیب این یک بازی برنده-برنده یا بدون برنده است.

۳- آرژانتینی‌ها به روانکاوی وسواس دارند
 
عادات و علایق وسواس‌گونه و عجیب مردم در کشور‌های مختلف

آرژانتینی‌ها کاناپه را دوست دارند، و به طور خاص دراز کشیدن روی آن را. در آرژانتین به ازای هر ۱۹۴ نفر یک روانکاو وجود دارد که آن‌ها را با اختلاف در این زمینه در صدر کشور‌های جهان قرار داده است. فنلاند با ۵۷ روانکاو برای هر ۱۰۰هزار نفر در رتبه دوم قرار گرفته است. روانکاوی برای هر شخص معمولی در آرژانتین چنان مهم است که رییس جمهور کنونی کشور نیز مردم را به رفتن نزد روانکاو تشویق می‌کند. دولت این کشور بر این باور است که روانکاوی و مراجعه به روانپزشک برای باز کردن در ثبات اقتصادی کشور و کاستن از تورم بالا در آرژانتین حیاتی است.کارشناسان بر این باورند که احساس نیاز آرژانتینی‌ها به رفتن نزد روانکاو و سردرآوردن از عمق روان خود از این موضوع نشأت می‌گیرد که اغلب آن‌ها از خانواده‌هایی هستند که از اسپانیا و ایتالیا به این کشور مهاجرت کرده‌اند. در واقع آن‌ها با مشکلات هویتی مواجهند. در دهه ۱۹۹۰، یک عبارت مشهور در مورد مردم این کشور بدین مضمون وجود داشت: «آرژانتینی‌ها ایتالیایی‌هایی هستند که اسپانیایی صحبت کرده، مانند فرانسوی‌ها رفتار کرده و فکر می‌کنند بریتانیایی هستند».

۲- مردم استرالیا شیفته القاب هستند
 
عادات و علایق وسواس‌گونه و عجیب مردم در کشور‌های مختلف


همه ما از دادن القاب به افراد و فعالیت‌ها لذت می‌بریم. برای مثال هر یک از مواد مخدر ده‌ها اسم در میان افراد متخصص دارد، اما در این میان بهترین القاب متعلق به استرالیایی‌هاست که علاقه خاصی به نسبت دادن القاب به چیز‌ها دارند. بر اساس دیکشنری‌های آکسفورد، مشهورترین واژه ابداع شده در قرن بیست و یکم توسط استرالیایی‌ها به ما عرضه شده است: «سلفی». استرالیایی‌ها آمبولانس را آمبو و گوشی‌های همراه را موبو می‌نامند. در واقع آن‌ها هر واژه جمعی را به شکل کوتاه شده ادا می‌کنند. برخی بر این باورند که علاقه استرالیایی‌ها به القاب به ارزش‌های ملی مردمان این کشور مانند دوستی، نزدیکی، غیررسمی بودن و همبستگی آن‌ها با دیگر مردم کشور بازمی‌گردد.


۱- دانمارکی‌ها همیشه می‌خواهند راحت

باشند

 
عادات و علایق وسواس‌گونه و عجیب مردم در کشور‌های مختلف

هنر دانمارکی «hygge» یک وسواس ملی در این کشور است که از واژه «hugga» متعلق به قرن شانزدهم این کشور نشأت می‌گیرد. مردم دانمارک علاقه زیادی به راحت بودن و لذت بردن دارند. در فصل زمستان این هنر دانمارکی در بالاترین حد خود قرار دارد. هوا سرد و ناخوشایند بوده و شرایط بیرون مانع از حس hygge می‌شود، اما در داخل خانه کنار شومینه، با جوراب‌های پشمی و هات چاکلت و لیوانی شیر در دست، شرایط بسیار آرام‌بخش و راحت است. این علاقه به آرامش و راحتی باعث شده که در رده‌بندی شادی در مقیاس جهانی، مردم دانمارک پس از فنلاندی‌ها در رتبه دوم شادترین مردم جهان قرار داشته باشند.
 
منبع: listverse


حکمت نهج البلاغه

 وَ رُوِيَ: أَنَّهُ ع لَمَّا وَرَدَ الْكُوفَةَ - قَادِماً مِنْ صِفِّينَ مَرَّ بِالشِّبَامِيِّينَ - فَسَمِعَ بُكَاءَ النِّسَاءِ عَلَى قَتْلَى صِفِّينَ

- وَ خَرَجَ إِلَيْهِ حَرْبُ بْنُ شُرَحْبِيلَ الشِّبَامِيِّ - وَ كَانَ مِنْ وُجُوهِ قَوْمِهِ فَقَالَ ع لَهُ - أَ تَغْلِبُكُمْ نِسَاؤُكُمْ عَلَى مَا أَسْمَعُ -

أَ لَا تَنْهَوْنَهُنَّ عَنْ هَذَا الرَّنِينِ - وَ أَقْبَلَ حَرْبٌ يَمْشِي مَعَهُ وَ هُوَ ع رَاكِبٌ -

فَقَالَ ع ارْجِعْ فَإِنَّ مَشْيَ مِثْلِكَ مَعَ مِثْلِي - فِتْنَةٌ لِلْوَالِي وَ مَذَلَّةٌ لِلْمُؤْمِنِ


 و درود خدا بر او، فرمود: (وقتی امام از جنگ صفّين باز می‌گشت به محلّه شباميان رسيد،
آواز گريه زنان بر کشتگان جنگ را شنيد،
ناگاه حرب بن شرحبيل شبامی بزرگ قبيله شباميان خدمت امام رسيد به او فرمود)
آيا آن گونه که می‌شنوم، زنان شما بر شما چيره شده‌اند چرا آنان را از گريه و زاری باز نمی‌داريد
(حرب پياده و امام سوار بر اسب می‌رفتند، به او فرمود)
باز گرد، که پياده رفتن رييس قبيله‌ای چون تو پشت سر من، موجب انحراف زمامدار و زبونی مؤمن است.
(سياسی، اجتماعی)
 





وَ قَالَ ع اتَّقُوا مَعَاصِيَ اللَّهِ فِي الْخَلَوَاتِ - فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاكِمُ

 و درود خدا بر او، فرمود: از نافرمانی خدا در خلوت‌ها بپرهيزيد، زيرا همان که گواه است، داوری کند.
(اعتقادی، اخلاقی، تربيتی)

 


حکمت نهج البلاغه

 وَ قِيلَ لَهُ بِأَيِّ شَيْ‏ءٍ غَلَبْتَ الْأَقْرَانَ - فَقَالَ ع مَا لَقِيتُ رَجُلًا إِلَّا أَعَانَنِي

عَلَى نَفْسِهِ قال الرضي - يومئ بذلك إلى تمكن هيبته في القلوب


و درود خدا بر او، فرمود: (از امام پرسيدند، با کدام نيرو بر حريفان خود پيروز شدی فرمود)
کسی را نديدم جز آن که مرا در شکست خود ياری می‌داد 
می‌گويم: (امام به اين نکته اشاره کرد که هيبت و ترس او در دل‌ها جای می‌گرفت)
(سياسی، نظامی) 




وَ قَالَ ع لِسَائِلٍ سَأَلَهُ عَنْ مُعْضِلَةٍ - سَلْ تَفَقُّهاً وَ لَا تَسْأَلْ تَعَنُّتاً -
فَإِنَّ الْجَاهِلَ الْمُتَعَلِّمَ شَبِيهٌ بِالْعَالِمِ - وَ إِنَّ الْعَالِمَ الْمُتَعَسِّفَ شَبِيهٌ بِالْجَاهِلِ الْمُتَعَنِّتِ

 و درود خدا بر او، فرمود: (شخصی مسئله پيچيده‌ای سؤال کرد، فرمود)
برای فهميدن بپرس، نه برای آزار دادن، که نادان آموزش گيرنده، همانند داناست،
و همانا دانای بی‌انصاف چون نادان بهانه جو است.
(علمی)
+ نوشته شده در جمعه 29 شهريور 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند سیاسی,نظامی,علمی,نیرو,حریف,پیروز,شکست,هیبت,فهمیدن,دانا,نادان,بهانه جو,بی انصاف, ساعت 11:28 توسط آزاده یاسینی


دلتان می‌آید این دسر‌های مینیاتوری را بخورید؟

  اگر حداقل یک بار مادرتان به خاطر بازی کردن با غذا شما را سرزنش کرده، دیگر احساس بدی نداشته باشید، چون بازی کردن با غذا درآمد خوبی دارد. شیرینی پز ۲۶ساله ایتالیایی، «متیو استوچی» همیشه معتقد بود که در دسر، تزئین هم به اندازه طعم و مزه اهمیت دارد. آفریده‌های کوچک او همه ما را یاد کتاب معروف «ماجرا‌های گالیور» می‌اندازد. متیو درست مثل گالیور با لی‌لی پوتی‌های کوچک روبرو شد، دنیا‌های کوچک او پر از شخصیت‌های مینیاتوری است که صحنه‌های جذابی را شکل می‌دهند. تصاویر دسر‌های او را ببینید و به ما بگویید دلتان می‌آید این‌ها را بخورید؟

 
دلتان می‌آید این دسر‌های مینیاتوری را بخورید؟

خلق هر یک از این دسر‌های زیبا معمولا ۲ تا ۴ ساعت طول می‌کشد. گاهی او از خود شیرینی‌ها الهام می‌گیرد و گاهی از یک شکل خاص یا تصویری که در شبکه‌های اجتماعی دیده، گاهی هم این آدمک‌های کوچولو هستند که به او ایده می‌دهند.
 
دلتان می‌آید این دسر‌های مینیاتوری را بخورید؟

بهترین قسمت کار، برای این سرآشپز شیرینی‌پز «دیدن نتیجه نهایی کار» است. او یک نصیحت برای تازه‌کار‌ها دارد: «هرگز تسلیم نشوید. گاهی اوقات در اولین تلاش هیچ چیز خوب پیش نمی‌رود، پس آستین‌ها را بالا بزنید و دوباره شروع کنید، دیر یا زود موفق می‌شوید.»
 
دلتان می‌آید این دسر‌های مینیاتوری را بخورید؟
 
دلتان می‌آید این دسر‌های مینیاتوری را بخورید؟
 
دلتان می‌آید این دسر‌های مینیاتوری را بخورید؟
 
دلتان می‌آید این دسر‌های مینیاتوری را بخورید؟
 
دلتان می‌آید این دسر‌های مینیاتوری را بخورید؟
 
دلتان می‌آید این دسر‌های مینیاتوری را بخورید؟
 
دلتان می‌آید این دسر‌های مینیاتوری را بخورید؟
 
دلتان می‌آید این دسر‌های مینیاتوری را بخورید؟
 
دلتان می‌آید این دسر‌های مینیاتوری را بخورید؟
 
دلتان می‌آید این دسر‌های مینیاتوری را بخورید؟
 
دلتان می‌آید این دسر‌های مینیاتوری را بخورید؟
 
دلتان می‌آید این دسر‌های مینیاتوری را بخورید؟
 
دلتان می‌آید این دسر‌های مینیاتوری را بخورید؟
 
دلتان می‌آید این دسر‌های مینیاتوری را بخورید؟
 
دلتان می‌آید این دسر‌های مینیاتوری را بخورید؟
 
دلتان می‌آید این دسر‌های مینیاتوری را بخورید؟
 
دلتان می‌آید این دسر‌های مینیاتوری را بخورید؟
 
دلتان می‌آید این دسر‌های مینیاتوری را بخورید؟
 
دلتان می‌آید این دسر‌های مینیاتوری را بخورید؟
 
دلتان می‌آید این دسر‌های مینیاتوری را بخورید؟
 
دلتان می‌آید این دسر‌های مینیاتوری را بخورید؟
 
منبع: boredpanda
+ نوشته شده در جمعه 29 شهريور 1398برچسب:دلتان می‌آید این دسر‌های مینیاتوری را بخورید؟, ساعت 11:26 توسط آزاده یاسینی


مشهورترین کمان‌داران تاریخ

 تاریخ مملو از داستان‌های افراد شجاعی است که با مهارت بالا در استفاده از سلاح‌های گوناگون جنگی و شجاعت خود، نام خود را جاودانه کرده‌اند. جنگجویانی که در نبرد‌های بسیاری شرکت کرده‌اند و با مهارت خود این نبرد‌ها را نیز با پیروزی به سرانجام رسانده‌اند.بدون شک کمانداران در این جنگ‌ها نقشی اساسی را داشته‌اند.

 

کمانداران چنگیزخان مغول

کمانداران مشهور تاریخ

امپراطوری مغول، تحت حکومت چنگیزخان یکی از بزرگ‌ترین امپراطوری‌ها در تاریخ بوده است. چنگیزخان پس از فتح بخش‌های زیادی از آسیا، کشور‌هایی از اروپای شرقی را نیز به سیطره‌ی خود درآورد. در تمام جنگ‌هایی که مغول‌ها در آن حضور داشتند، کمانداران آن‌ها نقشی اساسی را در پیروزی‌ها داشتند.کماندارانی که با مهارت بالای خود در استفاده از کمان‌های ویژه‌ی خود، ترس و وحشت در دل دشمنان ایجاد می‌کردند. این کمانداران مهارت بالایی در تیراندازی در حین سوارکاری داشتند که این امر باعث برتری سپاه مغول در نبرد‌ها می‌شد.


رابین‌هود

کمانداران مشهور تاریخ

اگرچه رابین‌هود ریشه‌ای داستانی و افسانه‌ای دارد، اما نمی‌توان تاثیر این کماندار زبردست افسانه‌ای را بر تاریخ نادیده گرفت. ریشه‌ی داستان رابین‌هود، از قصه‌ی ﺩﺯﺩﺍﻥ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺟﻨﮕﻞ ﺷﺮﻭﻭﺩ ﺩﺭ ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﺷﻬﺮ ﻧﺎﺗﯿﻨﮕﻬﺎﻡ نشات می‌گیرد. رابین‌هود یک کماندار و شمشیر‌زن چیره‌دست بود.رابین‌هود به خاطر دزدی از افراد ثروتمند و کمک کردن به فقرا مشهور است. رابین‌هود در اواخر دوره‌ی قرون وسطی به یک چهره‌ی محبوب و مردمی تبدیل شد. رابین‌هود امروزه در بسیاری از داستان‌های ادبی و فیلم‌ها نیز حضوری گسترده دارد.


جومونگ

کمانداران مشهور تاریخ

جومونگ، امپراطور و بنیانگذار «گوگوریو»، که به خاطر مهارت استثنایی خود در استفاده از تیر و کمان معروف بود. گوگوریو، شمالی‌ترین امپراطوری در کره بود که با قدرت و تأثیر قابل توجه جومونگ به امپراطوری بزرگی تبدیل شد. امپراطوری گوگوریو نزدیک به ۷۰۵ سال به سلطنت خود ادامه داد و در مجموع به وسیله‌ی ۲۸ امپراطور اداره شد. آرامگاه جومونگ امروزه در کره‌ی شمالی وجود دارد.


لو بو

کمانداران مشهور تاریخ

لو بو که ملقب به «ژنرال پرواز» است، ژنرال نظامی و جنگ‌سالاری بود که در اواخر «سلسله‌ی هان» زندگی می‌کرد. هیچ توصیفی از ویژگی‌های ظاهری لو بو در دسترس نیست. با این حال ذکر شده است که وی در تیراندازی با کمان و سوارکاری مهارت فوق‌العاده بالایی داشته است.لو بو به خاطر خیانت به دوستان و متحدان خود مورد توجه قرار گرفت، اما ضعف در مدیریت کار‌ها و سوءضن به نزدیکان و زیردستان، سرانجام باعث سقوط لو بو شد. مشهورترین موفقیت لو بو در تیراندازی مربوط به سال ۱۹۶ میلادی است. جایی که لو بو از مهارت تیراندازی خود برای جلوگیری از نبرد بین «لیو بی» و ژنرال «جی لینگ یوان» استفاده کرد. لو بو اخیراً توسط سری بازی‌های ویدیویی Dynasty Warriors نیز معروف شده است. جایی که به عنوان یکی از ژنرال‌های معروف چینی می‌جنگد.


آرش کمانگیر

کمانداران مشهور تاریخ

آرش معروف به کمانگیر، از پهلوان‌های باستانی و اسطوره‌ای ایران است که در تیراندازی بسیار زبردست و بی‌مانند بود. او پس از شکست ایرانیان از تورانیان برای تعیین مرز دو کشور تیری را از نقطه‌ی شکست، ساری یا آمل، پرتاب کرد. تیر آرش پس از زمان درازی بر تنه‌ی درختی در مرو فرود آمد.

مرز ایران این گونه تعیین شد، اما پیکر آرش، که همه‌ی نیروی خود را برای پرتاب آن تیر گذاشته بود، پاره پاره شد و او جان خود را در راه میهن از دست داد. کهن‌ترین نوشته‌ای که در آن از آرش سخن رفته، کتاب اوستا (یشت هشتم، بند ششم) است که در آن از قهرمانی به نام ارخشه با ویژگی‌هایی مانند تیزتیر و تیزتیرترین ایرانیان، یاد شده است.

 

منبع: archerxusa

+ نوشته شده در پنج شنبه 28 شهريور 1398برچسب:مشهورترین کمان‌داران تاریخ,چنگیز خان مغول,رابین هود,جومونگ,لو بو,آرش کمانگیر, ساعت 21:27 توسط آزاده یاسینی


چرا پیاز گیاه شگفت‌انگیزی است؟

 پیاز یکی از رایج‌ترین سبزیجات و یکی از قدیمی‌ترین موادغذایی شناخته شده برای بشر است. پیاز تقریبا در همه غذا‌ها به شکلی یافت می‌شود. طعم دادن به بیشتر غذا‌ها با پیاز ساده است، اما حتی بهترین آشپزهای دنیا هم نکات زیادی را درباره این گیاه شگفت‌انگیز نمی‌دانند.


پیاز برای سگ‌ها بد است
 
چرا پیاز گیاه شگفت‌انگیزی است؟

پیاز تقریبا در همه وعده‌های غذایی ما وجود دارد، اما برای سگ‌ها واقعی سمی است. پیاز حاوی یک ماده سمی به نام آلیل پروپیل دی‌سولفید (allyl propyl disulfide) است که باعث تجزیه سلول‌های قرمز خون در سگ‌ها و در پی آن کم‌خونی هلموتیک خودایمنی ثانویه می‌شود که در نهایت می‌تواند منجر به مرگ سگ‌ها شود.باید بدانید که پیاز سرخ شده، پخته و آب پز هم حاوی این سم کشنده هستند. البته معمولا مقدار زیادی از پیاز برای سگ کشنده است، اما برای توله‌های آن هر مقدار از این ماده می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. برخی افراد معتقدند که سگ‌ها با خوردن پیاز می‌توانند از فواید آن استفاده کنند، اما صدمات ناشی از این سموم کشنده به مراتب بیشتر از فواید احتمالی است.

زمانی از پیاز به عنوان پول استفاده می‌شد

 
چرا پیاز گیاه شگفت‌انگیزی است؟

پیاز‌ تاریخچه طولانی دارد که نشان می‌دهد طی این سال‌ها کاربرد‌های مختلفی داشته است. در قرون وسطی، پیاز‌ برای اروپاییان آن قدر غذای مهمی بود که از آن به عنوان پول استفاده می‌کردند. آن‌ها از پیاز برای پرداخت هزینه‌های اساسی خود مثل اجاره خانه استفاده می‌کردند و حتی پیاز را هدیه می‌دادند.امروزه پیاز هدیه مناسبی برای عروسی به نظر نمی‌رسد، اما در آن دوران حتی به عنوان هدیه عروسی هم پیاز می‌دادند. صرب‌ها تا اواسط قرن هجدهم هنوز از پیاز به عنوان نوعی ارز قابل قبول استفاده می‌کردند.

پیاز برای سلامت مو فوق‌العاده است

 
چرا پیاز گیاه شگفت‌انگیزی است؟

همه ما آرزو داریم مو‌های بلند و زیبا داشته باشیم، اما شاید فقط چند پیاز با تجربه چنین آرزویی در واقعیت، فاصله داشته باشیم! پیاز کاربرد‌های زیادی دارد، اما کاربرد‌های آن محدود به آشپزخانه نمی‌شود.آب پیاز برای داشتن مو‌های سالم و زیبا فوق‌العاده است و به درمان نازکی مو، ریزش مو، خارش، خشکی و شوره سر کمک می‌کند. پیاز سرشار از ترکیبات حاوی گوگرد است که باعث تقویت مو می‌شود. این ترکیبات تشکیل کراتین مو که باعث رشد مو می‌شود را تسهیل می‌کنند. همچنین پیاز به درمان بیماری‌هایی مثل ریزش سکه‌ای مو کمک می‌کند.برای تهیه آب پیاز، پوستش را کَنده و آن را خرد کنید. با فشار دادن پیاز‌ها یا استفاده از آبمیوه گیری عصاره آن را خارج کنید. آب پیاز را روی پوست سر خشک بمالید تا معجزه آن را روی مو ببینید.

پیاز به مبارزه با پوکی استخوان کمک می‌کند

 
چرا پیاز گیاه شگفت‌انگیزی است؟

پوکی استخوان یک بیماری است که در آن تراکم و کیفیت استخوان‌ها کاهش می‌یابد. استخوان‌ها متخلخل‌تر و شکننده می‌شوند و خطر شکستگی بیشتر می‌شود. پیاز یک اَبَرخوراکی برای استخوان‌هاست که به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند. ترکیبات گوگردی پیاز به پیشگیری از آسیب به کلاژن استخوان‌ها و شریان‌ها کمک می‌کند. محققان دانشگاه برن در سوئیس ترکیبی را در پیاز شناسایی کردند که مانع از بین رفتن استخوان می‌شود. این ترکیب، پپتیدی به نام «GPCS» است. استفاده این ترکیب در موش‌ها به طرز قابل توجهی مانع از بین رفتن موادمعدنی استخوان‌ها شد. این تحقیق نشان می‌دهد که خوردن پیاز به مبارزه با پوکی استخوان کمک می‌کند.

زمانی پیاز را می‌پرستیدند

 
چرا پیاز گیاه شگفت‌انگیزی است؟


در مصر باستان، پیاز نه تنها نقش مهمی در غذا‌ها داشت، بلکه سمبل پرستش بود. مصریان باستان پیاز را می‌پرستیدند و اعتقاد داشتند که حلقه‌های مدور و شکل کروی پیاز نماد زندگی ابدی است.‌ می‌گویند کارگرانی که اهرام مصر را ساختند هم پیاز می‌خوردند. هم‌چنین نقاشی‌هایی از پیاز در دیوارهای داخلی اهرام و مقبره‌های مختلف یافت شده است.این گیاه نماد ابدیت برای مصریان بود، به همین دلیل اغلب همراه با فرعون‌ها پیاز هم دفن می‌کردند. پیاز اغلب در ناحیه لگن، قفسه سینه، در مقابل گوش‌ها و چشم‌های مومیایی یافت می‌شد. پیاز را به کف پا می‌چسباندند و پیاز سبز شده را روی سینه قرار می‌دادند. حتی داخل کاسه چشمان فرعون رامسس چهارم نیز هنگام دفن پیاز قرار دادند.


از پیاز برای تمیز کردن اشیای فلزی استفاده

می‌کردند

 
چرا پیاز گیاه شگفت‌انگیزی است؟


اگر می‌خواهید ظروف نقره یا سایر ظروف فلزی خانه خود را تمیز کنید، پیاز به شما کمک می‌کند. پیاز در زدودن زنگ‌زدگی از فلزات نازکی مثل ظروف نقره یا چاقو بسیار موثر است. با چند ساعت قرار دادن پیاز روی آن‌ها، به راحتی می‌توانید زنگ‌زدگی را از روی فلزات پاک کنید.


پیاز زخم را درمان و گردش خون را تقویت

می‌کند

 
چرا پیاز گیاه شگفت‌انگیزی است؟


عوامل و بیماری‌های زیادی باعث تضعیف گردش خون می‌شود. معمولا از دارو‌ها برای کمک به درمان ضعف گردش خون استفاده می‌شود، اما خوردن برخی موادغذایی هم می‌تواند به بهبود گردش خون کمک می‌کند، پیاز یکی از این موادغذایی است که با گشاد کردن رگ‌ها و شریان‌ها به گردش خون کمک می‌کنند. تحقیق ۳۰روزه روی مردان ثابت کرد که عصاره پیاز بعد از غذا جریان خون را بهبود می‌بخشد.پیاز نه تنها به جریان خون کمک می‌کند، بلکه ثابت شده با زخم‌های جزئی نیز مبارزه می‌کند. پیاز درمان طبیعی برای بریدگی و خراش‌های جزئی است. نصف پیاز را در مخلوط کن خرد کنید و ۲۰ دقیقه روی زخم بگذارید. تا سه بار در روز می‌توانید این کار را کنید. از آب پیاز در جنگ داخلی برای درمان زخم گلوله استفاده می‌شد. حتی یک بار ژنرال گرانت برای وزارت جنگ در واشنگتن نامه نوشت: «من سربازهایم را بدون پیاز حرکت نخواهم داد.»


پیاز ورقه شده سمی نیست

 
چرا پیاز گیاه شگفت‌انگیزی است؟

افراد زیادی فکر می‌کنند که پیاز خام برش خورده باکتری جذب می‌کند، بنابراین پیاز باقی مانده بسیار سمی است. با این فرض، خردکردن پیاز و پختن آن در روز بعد خطرناک است. اما این کاملا غلط است. به گزارش جامعه ملی پیاز (بله، وجود دارد) پیازی که به درستی نگهداری شود، سمی نمی‌شود.پیاز خردشده را در ظرف دربسته می‌توان تا یک هفته درون یخچال نگه داشت. ترکیب شیمیایی پیاز از رشد باکتری‌ها حمایت نمی‌کند، چون pH پایین و پروتئین کم آن، محیط مناسبی برای رشد ویروس‌ها و باکتری‌ها نیست.

پیاز سختی زمستان را پیش بینی می‌کند

 
چرا پیاز گیاه شگفت‌انگیزی است؟

دوست دارید آب و هوا را پیش بینی کنید؟ برای پیش بینی زمستان فقط به چند پیاز نیاز دارید. در گذشته مردم فکر می‌کردند که پوست پیاز سختی زمستان را پیش بینی می‌کند. پوست ضخیم نشان از یک زمستان سخت داشت و پوست نازک نشان از یک زمستان متعادل‌تر. البته این روش فقط با پیاز‌های محلی جواب می‌دهد، چون پیاز‌هایی که از فروشگاه می‌خریم ممکن است جای دیگری کاشته شده باشند.

پیاز اشک شما را درمی‌آورد

 
چرا پیاز گیاه شگفت‌انگیزی است؟

ما به خاطر مرگ، جدایی، خشونت و حتی شادترین خاطراتمان گریه می‌کنیم، اما پیاز هم می‌تواند اشکمان را درآورد. چون یک واکنش در پیاز ماده شیمیایی در هوا آزاد می‌کند که چشم‌ها را تحریک می‌کند. این ماده شیمیایی آنزیم سنتاز نامیده می‌شود. پوست کندن پیاز باعث اشک ریختن نمی‌شود، اما اگر آن را خرد کنید، اشکتان را درمی‌آورد.

چند روش برای محافظت از خود در برابر این حمله اشک آور وجود دارد. از یک چاقوی تیز استفاده کنید که سریع و دقیق می‌برد. همچنین می‌توانید پیاز را پوست کنده و در آب خیس کنید تا برخی ترکیبات شیمیایی آن را از بین ببرید، اما مقداری از طعم آن هم از بین می‌رود.
 
منبع: listverse
+ نوشته شده در پنج شنبه 28 شهريور 1398برچسب:چرا پیاز گیاه شگفت‌انگیزی است,سگ,پول,سلامت مو,پوکی استخوان,پرستیدن,اشیای فلزی,درمان زخم,گردش خون,سم,زمستان,اشک,, ساعت 10:17 توسط آزاده یاسینی


برندگان مسابقه عکاسی نجومی در سال ۲۰۱۹

 عکاسی نجومی احتمالا یکی از سخت‌ترین و تخصصی‌ترین انواع عکاسی است، اما نتایج آن هم جزء شگفت‌انگیزترین تصاویری hsj که تا به حال دیده اید. رصدخانه سلطنتی گرینویچ برندگان مسابقه عکاسی نجومی سال ۲۰۱۹ را اعلام کرده است. ۴۶۰۲ عکس از ۹۰ کشور مختلف در این رقابت شرکت کرده و تصاویری تماشایی را به نمایش گذاشتند. عکاس مجارستانی، لاسلو فرانسیس (László Francsics) برنده کلی رقابت امسال شد. عکس حیرت‌انگیز او با نام «درون سایه» ۳۵ مرحله از ماه‌گرفتگی را نشان می‌دهد که در ۲۱ ژانویه ۲۰۱۹ اتفاق افتاد.


شفق قطبی یک پرنده است، عکاس: الکساندر استپاننکو (Alexander Stepanenko)
 
بهترین مسابقه عکاسی نجوم در سال ۲۰۱۹

ستاره‌ها و سحابی، عکاس: جوزپ درودیس (Josep Drudis)
 
بهترین مسابقه عکاسی نجوم در سال ۲۰۱۹

یک آتش بازی کوچک، عکاس: آلن فریدمن (Alan Friedman)
 
بهترین مسابقه عکاسی نجوم در سال ۲۰۱۹

برنده فضا و انسان، عکاس: بن بوش (Ben Bush)
 
بهترین مسابقه عکاسی نجوم در سال ۲۰۱۹
 
قدرت گل، عکاس: براندون یوشیزاوا (Brandon Yoshizawa)
 
بهترین مسابقه عکاسی نجوم در سال ۲۰۱۹

عمق و ارتفاع، عکاس: لاسلو باگی (László Bagi)
 
بهترین مسابقه عکاسی نجوم در سال ۲۰۱۹
 
در قلب موردور، عکاس: اندرو کمپبل (Andrew Campbell)
 
بهترین مسابقه عکاسی نجوم در سال ۲۰۱۹

کهکشان آندرومدا، عکاس: رائول ویلادرد فرایل (Raul Villaverde Fraile)
 
بهترین مسابقه عکاسی نجوم در سال ۲۰۱۹

در آسمان تاریخ، عکاس: وانگ ژنگ (Wang Zheng)
 
بهترین مسابقه عکاسی نجوم در سال ۲۰۱۹

شفق قطبی پرنده، عکاس: ژیجون یان (Zhijun Yan)
 
بهترین مسابقه عکاسی نجوم در سال ۲۰۱۹

ماه معدنی، عکاس: آلن پایلو (Alain Paillou)
 
بهترین مسابقه عکاسی نجوم در سال ۲۰۱۹

شفق قطبی بیرون غار کوچک، عکاس: سوتیه یانگ (Sutie Yang)
 
بهترین مسابقه عکاسی نجوم در سال ۲۰۱۹

ستاره‌ها و سحابی، عکاس: باب فرانک (Bob Franke)
 
بهترین مسابقه عکاسی نجوم در سال ۲۰۱۹

بالای برج، عکاس: سام کینگ (Sam King)
 
بهترین مسابقه عکاسی نجوم در سال ۲۰۱۹

خرطوم فیل، عکاس: لوئیز رومرو ونتورا (Lluís Romero Ventura)
 
بهترین مسابقه عکاسی نجوم در سال ۲۰۱۹

ماه ما، عکاس: مایکل مارستون (Michael Marston)
 
بهترین مسابقه عکاسی نجوم در سال ۲۰۱۹

شفق قطبی شبیه به ققنوس، عکاس: وانگ ژنگ (Wang Zheng)
 
بهترین مسابقه عکاسی نجوم در سال ۲۰۱۹

سحابی خرچنگ آتشین، عکاس: سواوی لیپینسکی (Suavi Lipinski)
 
بهترین مسابقه عکاسی نجوم در سال ۲۰۱۹

برج فانوس کهکشانی، عکاس: روسلان مرزلیاکوف (Ruslan Merzlyakov)
 
بهترین مسابقه عکاسی نجوم در سال ۲۰۱۹

مرداب مرده، عکاس: استفان لیبرمن (Stefan Liebermann)
 
بهترین مسابقه عکاسی نجوم در سال ۲۰۱۹

سحابی رتیل، عکاس: توماس کلمر (Thomas Klemmer)
 
بهترین مسابقه عکاسی نجوم در سال ۲۰۱۹

برنده کلی مسابقه، درون سایه، عکاس: لاسلو فرانسیس (László Francsics)
 
بهترین مسابقه عکاسی نجوم در سال ۲۰۱۹

انسان و طبیعت، عکاس: گو فی (Gu Fei)
 
بهترین مسابقه عکاسی نجوم در سال ۲۰۱۹

هاله، عکاس: برنت اولسن (Bernt Olsen)
 
بهترین مسابقه عکاسی نجوم در سال ۲۰۱۹

راهی به سوی نور، عکاس: نیکولای بروگر (Nicolai Brügger)
 
بهترین مسابقه عکاسی نجوم در سال ۲۰۱۹
 
منبع: boredpanda
+ نوشته شده در پنج شنبه 28 شهريور 1398برچسب:برندگان مسابقه عکاسی نجومی در سال ۲۰۱۹, ساعت 10:16 توسط آزاده یاسینی


اگر جنگل آمازون کاملا بسوزد چه اتفاقی می‌افتد؟

 جنگل آمازون با سرعت نگران‎‌کننده‌ای در حال کاهش است. در حال حاضر، در هر دقیقه به اندازه یک زمین فوتبال از جنگل آمازون را از دست می‌دهیم. آتش‌سوزی‌های شدید، جنگل زدایی و گرمایش جهانی در حال نابود کردن این جنگل هستند. فقط امسال، ۷۴هزار آتش‌سوزی در برزیل اتفاق افتاد. بله، «شش‌های زمین» در حال نابودی هستند. اما اگر آمازون از بین برود و کاملا ناپدید شود، عواقب نگران‌کننده‌ای در پی خواهد داشت که در این مطلب با آن‌ها آشنا می‌شوید.


تقریبا نیمی از گونه‌های گیاهی،جانوری
 
و میکروارگانیسم‌ها نابود می‌شوند
 
 
اگر جنگل آمازون کاملا بسوزد چه اتفاقی می‌افتد؟


جنگل آمازون زیستگاه ۱۰درصد از گونه‌های جهان است؛ از جمله ۴۰هزار گونه گیاهی، ۳۰۰۰ گونه ماهی آب شیرین، بیش از ۳۷۰ گونه خزنده و ۲.۵میلیون گونه از حشرات. به گفته بسیاری از کارشناسان، در حال حاضر هر روز ۱۳۷ گونه از گیاهان، حیوانات و حشرات را از دست می‌دهیم؛ یعنی حدود ۵۰هزار گونه در سال، که برای تنوع زیستی جهان فاجعه به شمار می‌آید. اگر این روند با همین سرعت ادامه پیدا کند، تقریبا نیمی از گونه‌های جهان، از جمله ۱۱۸ گونه در حال انقراض را از دست می‌دهیم.


بسیاری از امکانات پزشکی از دست می‌رود،

چون ۹۰درصد از بیماری‌های انسان با

دارو‌هایی قابل درمان هستند که از طبیعت

آمازون تهیه می‌شوند

اگر جنگل آمازون کاملا بسوزد چه اتفاقی می‌افتد؟


دنیای پزشکی مدرن به معنای واقعی کلمه به جنگل آمازون وابسته است. اگر این جنگل ناپدید شود، درمان بسیاری از بیماری‌ها هم ناپدید می‌شود. در حال حاضر، ۱۲۱ دارو از جمله دارو‌هایی برای درمان آب‌سیاه، لوسمی، بیماری قلبی و مالاریا از گیاهان جنگل‌های آمازون تهیه می‌شوند. باتوجه به اینکه جنگل آمازون زیستگاه ۸۰هزار گونه گیاهی است و فقط یک‌درصد از آن‌ها از نظر پتانسیل دارویی آزمایش شده اند، تمام منابع طبیعی که می‌توانستند برای بیماری‌های مرگبار استفاده شوند را از دست می‌دهیم.


حجم سیل، بیشتر و دوره‌های خشکسالی،

طولانی‌تر خواهد شد

اگر جنگل آمازون کاملا بسوزد چه اتفاقی می‌افتد؟


اگر جنگل آمازون از بین برود، بارندگی در این منطقه جنگلی کاهش می‌یابد و منجر به اثر موجی و تغییرات سریع آب و هوا می‌شود که باعث دوره‌های خشکسالی طولانی‌تر و سیل‌های بیشتر می‌شود. در نهایت، این پیامدها در گوشه و کنار این سیاره حس می‌شود چون خشکسالی و سیل شدید منجر به ویرانی گسترده در دنیای حیوانات، افزایش فرسایش و شیوع بیماری‌های عفونی می‌شود. متاسفانه حال حاضر بارندگی در برخی مناطق جنگل آمازون ۲۵درصد کاهش یافته است.


انتشار گاز‌های گلخانه‌ای ۵ تا ۶ برابر

می‌شود که روند گرمایش جهانی را

تسریع می‌کند

 
اگر جنگل آمازون کاملا بسوزد چه اتفاقی می‌افتد؟


درختان و گیاهان کربن‌دی‌اکسید را جذب می‌کنند. وقتی جنگل آمازون ناپدید شود، میلیون‌ها تن کربن که جنگل طی سال‌ها خیره کرده بود آزاد می‌شود. از بین رفتن آن، ۵ تا ۶ برابر بیشتر از حد معمول گاز‌های گخانه‌ای آزاد می‌کند که روی کیفیت هوا و دما تاثیر می‌گذارد و سرعت گرمایش جهانی را افزایش می‌دهد.


کاهش بارندگی و افزایش خشکسالی،کشاورزی

و منابع آب و غذا را تهدید می‌کند

 
اگر جنگل آمازون کاملا بسوزد چه اتفاقی می‌افتد؟


دمای گرم‌تر، خشکسالی‌های طولانی و سیل‌های مکرر روی کشاورزی، آب و منابع غذایی تاثیر خواهد گذاشت. کاهش بارندگی منجر به افزایش آفات و بیماری‌ها می‌شود و کاهش آب منجر به منابع کمتر برای کاشت و نگهداری محصولات می‌شود. این به شدت به کشاورزی آسیب می‌زند و منابع غذایی ما را محدود می‌کند.


۸۰درصد از تنوع غذایی را از دست می‌دهیم
 
اگر جنگل آمازون کاملا بسوزد چه اتفاقی می‌افتد؟


بیش از ۳۰۰۰ میوه در جنگل آمازون وجود دارد که خوراکی هستند. این جنگل ۸۰درصد از موادغذایی جهان را تامین می‌کند از جمله آواکادو، انجیر، گریپ فروت، موز، لیمو، انبه، آناناس، قهوه، نارگیل، شکلات و گوجه فرنگی. از بین رفتن جنگل آمازون تاثیر قابل توجهی روی تنوع غذایی ما خواهد گذاشت.


کیفیت هوا پایین می‌آید و کربن دی اکسید

بیشتری تنفس می‌کنیم

 
اگر جنگل آمازون کاملا بسوزد چه اتفاقی می‌افتد؟


به گزارش سازمان جهانی حیات وحش، جنگل آمازون حدود ۱۰۰میلیارد تن کربن ذخیره می‌کند. اگر جنگل بسوزد، منبع کربن‌دی‌اکسید خواهد شد و بازیافت کربن‌دی‌اکسید به اکسیژن متوقف خواهد شد و این روی کیفیت هوای کل سیاره تاثیر می‌گذارد.


کاهش بارندگی منجر به افزایش

خشکی هوا و آتش‌سوزی‌های

بیشتر می‌شود

 
اگر جنگل آمازون کاملا بسوزد چه اتفاقی می‌افتد؟


اگر دما ۳ درجه سانتیگراد افزایش یابد، آتش سوزی طبیعی ۷۵درصد از جنگل آمازون را از بین می‌برد و یک واکنش زنجیره‌ای ایجاد می‌کند. فقدان درختان منجر به کاهش بارندگی می‌شود که باعث دوره‌های طولانی خشکسالی می‌شود و در نهایت منجر به آتش‌سوزی‌های بیشتر می‌شود.


حدود ۳۰میلیون نفر خانه‌های خود را

از دست خواهند دارد

 
اگر جنگل آمازون کاملا بسوزد چه اتفاقی می‌افتد؟


بیش از ۳۰میلیون نفر در جنگل‌های آمازون زندگی می‌کند که ۲.۷میلیون نفر از آن‌ها بومی هستند. بیش از ۳۵۰ گروه قومی فقط به این جنگل وابسته هستند. اگرچه بسیاری از آن‌ها در مناطق شهری زندگی می‌کنند، اما همه ساکنان به منابع طبیعی آمازون برای غذا، سرپناه و طب سنتی وابسته هستند.


۲۰درصد از آب شیرین جهان را از دست

می‌دهیم

 
اگر جنگل آمازون کاملا بسوزد چه اتفاقی می‌افتد؟


رود آمازون یک پنجم آب شیرین جهان را دارد که مزایای زیادی برای مردم و محیط زیست برزیل دارد. در هر ثانیه، حدود ۱۷۵هزار مترمکعب آب شیرین از رود آمازون به اقیانوس اطلس می‌ریزد. آب شیرین مهم است، چون موادمغذی گیاهان، حیوانات، قارچ‌ها و موادمعدنی را تامین می‌کند. فقدان بارندگی تاثیر زیادی روی سیستم آب شیرین دارد.


۷۰درصد از ۳۰۰۰ گیاهی را از دست

می‌دهیم که با سرطان مبارزه می‌کنند

اگر جنگل آمازون کاملا بسوزد چه اتفاقی می‌افتد؟

از ۳۰۰۰ گیاهی که درمقابل سلول‌های سرطانی فعال هستند، ۷۰ درصد در جنگل‌ها یافت می‌شوند از جمله پیچ تلگرافی (Periwinkle) که قدرتمندترین داروی ضدسرطان جهان است. از زمان کشف آن، این دارو به تنهایی میزان بقای کودکان مبتلا به لوسمی حاد را به طرز چشمگیری افزایش داده است.
 
منبع: brightside
+ نوشته شده در چهار شنبه 27 شهريور 1398برچسب:اگر جنگل آمازون کاملا بسوزد چه اتفاقی می‌افتد؟, ساعت 14:7 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

وَ قَالَ ع رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَيْثُ جَاءَ - فَإِنَّ الشَّرَّ لَا يَدْفَعُهُ إِلَّا الشَّرُّ

 و درود خدا بر او، فرمود: سنگ را از همان جايی که دشمن پرت کرده، باز گردانيد،
که شر را جز شر پاسخی نيست.
(سياسی، اخلاقی)
 




وَ قَالَ ع أَنَا يَعْسُوبُ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمَالُ يَعْسُوبُ الْفُجَّارِ
قال الرضي و معنى ذلك أن المؤمنين يتبعونني - و الفجار يتبعون المال
- كما تتبع النحل يعسوبها و هو رئيسها

 و درود خدا بر او، فرمود: من پيشوای مؤمنان، و مال، پيشوای تبهکاران است. 
می‌گويم: (معنای سخن امام اين است که مؤمنان از من پيروی می‌کنند و
بدکاران پيرو مال می‌باشند آنگونه که زنبوران عسل از رئيس خود اطاعت دارند)
(اعتقادی، اقتصادی)
 
+ نوشته شده در چهار شنبه 27 شهريور 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند اخلاقی,پند اقتصادی,اعتقادی,سیاسی,شر,مومنان,تبهکاران, ساعت 10:51 توسط آزاده یاسینی


تجهیزاتی که خدمات اورژانس در کشورهای مختلف به همراه دارند

 این روز‌ها نوعی عکاسی در اینستاگرام ترند شده که در آن اشیای مختلف با زاویه ۹۰ درجه از یکدیگر چیده شده و سپس از بالا از آن‌ها عکس می‌گیرند. ظاهر این عکس متقارن و چشم‌نواز است و به افراد اجاز می‌دهد اشیای مختلف را در یک عکس ببینند، که برای نشان دادن تجهیزات و لوازم موجود بسیار عالی است.این نوع عکاسی را لگو (LEGO) رواج داد، سازندگان با دقت آجرهای لگو را بر اساس شکل، رنگ و اندازه می‌چیدند و بعد کار ساخت را آغاز می‌کردند.خدمات اورژانسی مختلف در سراسر جهان، از آمبولانس تا پلیس و تیم‌های نجات هم درگیر این ترند اینستاگرام شده و تجهیزاتی که همراه خود دارند را این تکنیک به نمایش می‌گذارند، این کار هم آموزنده و هم جذاب است.

 
ایستگاه آتش‌نشانی سنگکانک، سنگاپور
 
تجهیزاتی که خدمات اورژانس در کشورهای مختلف به همراه دارند
 
ایستگاه آتش‌نشانی فروبنستارت (Frobenstraat)، هلند
 
اورژانس های سراسر جهان چه امکاناتی همراه خود دارند؟
 
پلیس سوئیس
 
اورژانس های سراسر جهان چه امکاناتی همراه خود دارند؟
 
خدمات استار آمبولانس در سوئیس
 
اورژانس های سراسر جهان چه امکاناتی همراه خود دارند؟

خدمات آتش‌نشانی و نجات ژنو، سوئیس
 
اورژانس های سراسر جهان چه امکاناتی همراه خود دارند؟
 
پلیس نوشاتل (Neuchâtel)، سوئیس
 
اورژانس های سراسر جهان چه امکاناتی همراه خود دارند؟

محتویات وسیله نقلیه زرهی چندکاره ارتش سلطنتی هلند
 
اورژانس های سراسر جهان چه امکاناتی همراه خود دارند؟

خدمات اضطراری هلندی
 
اورژانس های سراسر جهان چه امکاناتی همراه خود دارند؟

پلیس نیوزیلند
 
اورژانس های سراسر جهان چه امکاناتی همراه خود دارند؟

آمبولانس هلند
 
تجهیزاتی که خدمات اورژانس در کشورهای مختلف به همراه دارند
 
گارد نجات ساحلی یولیاندورپ (Julianadorp)، هلند
 
تجهیزاتی که خدمات اورژانس در کشورهای مختلف به همراه دارند

قایق نجات هلند
 
تجهیزاتی که خدمات اورژانس در کشورهای مختلف به همراه دارند
 
آتش‌نشانی انتفلدن-موهن، سوئیس
 
تجهیزاتی که خدمات اورژانس در کشورهای مختلف به همراه دارند
 
آتش‌نشانی هیمبرگ، اتریش
 
تجهیزاتی که خدمات اورژانس در کشورهای مختلف به همراه دارند
 
تجهیزات داخل ماشین پلیس سوئیس
 
تجهیزاتی که خدمات اورژانس در کشورهای مختلف به همراه دارند
 
خدمات اضطراری بزرگراه فیجر، مجارستان
 
تجهیزاتی که خدمات اورژانس در کشورهای مختلف به همراه دارند
 
آتش‌نشانی کاپریاسکا، سوئیس
 
تجهیزاتی که خدمات اورژانس در کشورهای مختلف به همراه دارند
 
آتش‌نشانی زوریخ، سوئیس
 
تجهیزاتی که خدمات اورژانس در کشورهای مختلف به همراه دارند
 
ایستگاه آتش‌نشانی ژنو، سوئیس
 
تجهیزاتی که خدمات اورژانس در کشورهای مختلف به همراه دارند
 
پلیس تایوان
 
تجهیزاتی که خدمات اورژانس در کشورهای مختلف به همراه دارند
 
گروه نجات هاگلندن (Haaglanden)، هلند
 
تجهیزاتی که خدمات اورژانس در کشورهای مختلف به همراه دارند
 
پرسنل خدمات اضطراری
 
تجهیزاتی که خدمات اورژانس در کشورهای مختلف به همراه دارند
 
پرسنل خدمات اضطراری
 
تجهیزاتی که خدمات اورژانس در کشورهای مختلف به همراه دارند
 
ماموران آتش‌نشانی ایتالیا
 
تجهیزاتی که خدمات اورژانس در کشورهای مختلف به همراه دارند
 
منبع: boredpanda


دانستنی‌های نجومی که در مدرسه یاد نگرفتید

 فضا پر از حقایق شگفت‌انگیز است که هنوز بخش زیادی از آن‌ها را نمی‌دانیم. در این مطلب با دانستنی‌های جالبی آشنا می‌شوید که اگر به فضا و نجوم علاقمند باشید از آن‌ها خوشتان می‌آید.


خورشید از آنچه تصور می‌کنید بزرگ‌تر است
 
دانستنی‌های نجومی که در مدرسه یاد نگرفتید


وقتی به آسمان نگاه می‌کنید و می‌بینید خورشید به شما می‌تابد، به سختی می‌توانید بزرگی آن را تصور کنید. ما به شما می‌گوییم: حدود یک میلیون نسخه از زمین خودمان به راحتی درون خورشید جا می‌شود! و اگر خورشید انرژی اصلی ما را تامین نمی‌کرد، ما در تاریکی از سرما می‌لرزیدیم. هسته خورشید انرژی آزاد می‌کند که معادل ۱۰۰میلیارد بمب هسته‌ای است.


یخ داغ واقعا وجود دارد
 
دانستنی‌های نجومی که در مدرسه یاد نگرفتید


در فاصله ۳۳ سال نوری از ما، سیاره‌ای به نام «Gliese ۴۳۶ b» وجود دارد. این سیاره از عناصر مختلف آب تشکیل شده است که یخ سوزان را تشکیل می‌دهند. به عبارت دیگر، یخ روی این سیاره به خاطر فشار جامد می‌ماند، درحالی که دمای سطح آن به شدت بالاست؛ یعنی ۳۰۰ درجه سانتیگراد!


در فضا هوس استیک می‌کنید
 
دانستنی‌های نجومی که در مدرسه یاد نگرفتید

فضانوردان در بازگشت از سفر فضایی، بو‌های مختلفی را در لباس فضایی خود دارند از فلز گرفته تا استیک زغالی. این به خاطر هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای است که محصول جانبی ستارگان در حال مرگ هستند. این هیدروکربن‌ها از سوختن زغال، چوب، بنزین و گوشت کباب شده روی زغال هم آزاد می‌شوند.

زباله زیادی در فضا وجود دارد
 
دانستنی‌های نجومی که در مدرسه یاد نگرفتید
 

شاید زباله‌های زیادی محل‌های دفن زباله ما را پر کرده باشد، اما بیش از یک میلیون قطعه زباله هم دور زمین می‌چرخند. زباله‌های فضایی یک مشکل جدی هستند. حتی چیز کوچکی به اندازه گیره کاغذ هم می‌تواند سیستم ماهواره‌ای ما را خراب کند، در حال حاضر، هیچ راهکار مناسبی برای تمیز کردن فضا وجود ندارند، اما دانشمندان روی پیدا کردن راه حل‌ها تمرکز کرده اند.


اورانوس عجیب و غریب است
 
دانستنی‌های نجومی که در مدرسه یاد نگرفتید


اورانوس به عنوان تنها سیاره‌ای که از کناره‌های خود می‌چرخد، دانشمندان را گیج کرده است. برخی نظریه‌ها می‌گویند در اثر یک برخورد عظیم چرخش آن تغییر کرده است.


تماشای ستارگان مثل نگاه کردن به

گذشته است

 
دانستنی‌های نجومی که در مدرسه یاد نگرفتید


از آنجا که ستارگان بسیار دور از ما هستند و زمان زیادی طول می‌کشد تا نورشان به زمین برسد، ممکن است ستاره‌ای که اکنون به آن نگاه می‌کنید، مُرده باشد. مثلا «ستون‌های آفرینش» یا «ستون‌های آسمان» که بخشی از سحابی عقاب هستند ۷۰۰۰سال نوری با ما فاصله دارند. این ابر‌های غبار و گاز که به شکل ستون هستند، اولین بار توسط تلسکوپ هابل در سال ۱۹۹۵ تصویربرداری شدند، اما حداقل ۶۰۰۰سال پیش توسط یک ابرنواختر نابوده شده اند. آنچه ما در تصویر سال ۱۹۵۵ هابل می‌بینیم، ستون‌های آفرینش در ۷۰۰۰سال پیش هستند. البته ستارگان مرده کمیاب هستند، بنابراین بیشتر ستاره‌هایی که در آسمان می‌بینید هنوز آنجا هستند.


با تغییر سیاره، وزن هم تغییر می‌کند
 
دانستنی‌های نجومی که در مدرسه یاد نگرفتید


اگر روی زمین ۶۳ کیلوگرم باشید، روی عطارد حدود ۲۴ کیلوگرم هستید. دلیل این تغییر وزن سریع، میدان گرانشی سیاره است. در واقع جرم شما در تمام کیهان ثابت است، اما وزن شما بسته به نیروی گرانشی که روی شما اعمال می‌شود، تغییر می‌کند و از سیاره‌ای به سیاره دیگر متفاوت است. چون میدان گرانشی عطارد کمتر از زمین است، در آنجا وزن کمتری خواهید داشت. در مقابل، روی مشتری وزنتان سه برابر خواهد شد.


روی سنگ‌های مریخ راه بروید
 
دانستنی‌های نجومی که در مدرسه یاد نگرفتید


لازم نیست این همه راه به مریخ بروید تا از فضا سوغاتی بیاورید. بعد از بررسی شهاب سنگ‌های صحرای بزرگ آفریقا و قطب جنوب مشخص شد که برخی سنگ‌ها از مریخ آمده اند.


پلوتون بیچاره
 
دانستنی‌های نجومی که در مدرسه یاد نگرفتید


پلوتون از فهرست سیارات منظومه شمسی حذف شد. اتحادیه بین‌المللی نجوم پلوتون بیچاره را در سال ۲۰۰۶ به عنوان یک سیاره کوتوله طبقه‌بندی کرد. پلوتون نصف عرض ایالات‌متحده را دارد و از سایر سیاره‌های منظومه شمسی کوچکتر است. سیاره بودن پلوتون یکی از حقایقی است که در مدرسه آموختید، اما دیگر حقیقت ندارد.


یک سفر طولانی
 
دانستنی‌های نجومی که در مدرسه یاد نگرفتید


آخرین باری که منظومه شمسی ما در موقعیت فعلی خود در کهکشان راه شیری قرار داشت، اولین دایناسور‌ها روی زمین پرسه می‌زدند. چون ۲۳۰میلیون سال طول می‌کشد تا منظومه شمسی یک دور کامل در کهکشان راه شیری بزند.


سرعت زمین در حال کاهش است
 
دانستنی‌های نجومی که در مدرسه یاد نگرفتید


در عصر دایناسورها، یک شبانه روز فقط ۳۲ ساعت طول می‌کشید. چون سرعت چرخش زمین، هر قرن حدود ۲ میلی‌ثانیه کاهش می‌یابد. در سال ۱۸۲۰، گردش زمین دقیقا ۲۴ ساعت بود. اکنون ۲.۵ میلی‌ثانیه بیشتر شده است.


خطای بصری
 
دانستنی‌های نجومی که در مدرسه یاد نگرفتید


شاید ماه و خورشید هم اندازه به نظر برسند، اما گول چشم‌هایتان را نخورید. نه تنها ماه در برابر خورشید کوتوله است (خورشید ۴۰۰ برابر ماه است) بلکه خورشید نسبت به ماه ۴۰۰ برابر دورتر از زمین است. این فاصله این توهم را ایجاد می‌کند که خورشید و ماه هم‌اندازه هستند.


رویت ماه در روز
 
دانستنی‌های نجومی که در مدرسه یاد نگرفتید


باتوجه به موقعیت ماه بالای خط افق و چگونگی انطباق آن با موقعیت خورشید، می‌توانید ماه را در طول روز مشاهده کنید. در واقع این بسیار عادی است، فقط وقتی نمی‌توانید ماه را ببینید که قسمت روشن ماه دور از زمین باشد.


نقشه‌های منظومه شمسی اشتباه هستند
 
دانستنی‌های نجومی که در مدرسه یاد نگرفتید


اگر نقشه منظومه شمسی براساس مقیاس واقعی ساخته می‌شد،حتی اگر برای نشان دادن ماه فقط از یک پیکسل استفاده می‌کردیم، آویزان کردن آن غیرممکن بود.


خداحافظ ستاره قطبی
 
دانستنی‌های نجومی که در مدرسه یاد نگرفتید


ستاره قطبی به این زودی ما را ترک نمی‌کند، حداقل تا ۱۲هزار سال آینده. اما وقتی این کار را کرد، ستاره وگا جای آن را می‌گیرد. چرا؟ چون محور سیاره ما طی یک چرخه طولانی ۲۶هزارساله تغییر می‌کند و شمال رو به ستاره دیگری قرار می‌گیرد. این اولین باری نخواهد بود که وگا نقش ستاره قطبی را در آسمان شب می‌گیرد، چند هزار سال پیش هم، وگا ستاره شمالی بود.


سکوت و آرامش خارج از این دنیاست
 
دانستنی‌های نجومی که در مدرسه یاد نگرفتید


اگر از سروصدای زمین خسته شدید و دنبال آرامش هستید، شاید بهتر است به یک سفر فضایی بروید. چون در فضا هیچ صدایی نمی‌شنوید. صدا با ایجاد لرزش در مولکول‌ها منتقل می‌شود، اما در فضا، فقط پنج پروتون در هر سانتیمتر مکعب از هوا وجود دارد در حالی که در همین حجم روی زمین حدود ۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ مولکول وجود دارد. بنابراین به پرده گوشی به اندازه زمین نیاز دارید تا تغییرات فشار کوچک امواج مگنتوسونیک را در فضا بشنوید.


سیاهچاله‌ها ستاره‌ بالا می‌آورند
 
دانستنی‌های نجومی که در مدرسه یاد نگرفتید


یک سیاهچاله می‌تواند واقعا ستاره رو بخورد و دوباره آن را بالا بیاورد؟ چندش‌آور است؟ وقتی ستاره توسط سیاهچاله بلعیده می‌شود، فواره عظیمی از پلاسما آزاد می‌کند. این فواره ممکن است به اندازه صد‌ها سال نوری باشد. وقتی ستاره از نیروی گرانشی سیاهچاله رها می‌شود، بخشی از بقایای ستاره به داخل سیاهچاله سقوط می‌کند، در حالی که بقیه با سرعت زیاد از آن بیرون می‌آید.


مریخ زنگ‌زده است
 
دانستنی‌های نجومی که در مدرسه یاد نگرفتید

اگرچه هیچ آبی روی مریخ وجود ندارد، اما سطح و آسمان آن قرمز زنگ‌زده است. زنگ‌زدگی روی زمین از برخورد آب و آهن ایجاد می‌شود، شاید اکسیدآهن روی مریخ هم در زمان‌های بسیار دور شکل گرفته است، زمانی که روی این سیاره آب وجود داشته است. این سیاره از نظر اکسیدآهن بسیار غنی است.
 
 
حتی اشک هم پایین نمی‌ریزد
 
دانستنی‌های نجومی که در مدرسه یاد نگرفتید


جو بی‌وزن فضا باعث می‌شود مایع به جای پایین ریختن به یک سطح بچسبد. اشک‌ها هم فقط به شکل حباب اطراف چشم می‌مانند.


در فضا جوراب بپوشید
 
دانستنی‌های نجومی که در مدرسه یاد نگرفتید


فضانوردان در محیط بی‌وزن فضا، زمان زیادی را روی پاهایشان نمی‌گذارند. این باعث می‌شود پاهایشان استراحت کند، اما باعث نرم و پوسته‌پوسته شدن پاهایشان هم می‌شود. فضانوردان لباس زیر و جوراب‌های خود را زیاد عوض نمی‌کنند، چون نمی‌توانند مثل خانه آن‌ها را مرتب بشویند. اما وقتی جورابشان را درمی‌آورند، پوست ریخته‌شده با جوراب رها و در فضا شناور می‌شود.


زهره گرم و سرد است
 
دانستنی‌های نجومی که در مدرسه یاد نگرفتید


جو این سیاره‌ ۵ برابر داغ‌تر از آب جوش است، اما نقاط سردی هم دارد. اگرچه میانگین دمای زهره بسیار بالا است، اما لایه سردی هم در جو آن وجود دارد که دمای آن ۱۷۵- درجه سانتیگراد است و احتمالا از یخ کربن‌دی‌اکسید تشکیل شده است. این لایه سرد منحصربه‌فرد است در زمین و مریخ چیزی شبیه به آن نیست.


ممکن است روزی روی ماه آب وجود

داشته باشد

 
دانستنی‌های نجومی که در مدرسه یاد نگرفتید

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ممکن است روزی ماه یک منبع فضایی برای آب باشد، چون بیشتر از آنچه تصور می‌کردیم آب (H2O) دارد. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که می‌توانیم از رسوبات آذرواری آب استخراج کنیم، ماده‌ای روی ماه که عمدتا از دانه‌های شیشه‌ای آتشفشانی تشکیل شده که در فوران‌های باستانی شکل گرفته اند.
 
منبع: rd


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع لَا يَصْدُقُ إِيمَانُ عَبْدٍ - حَتَّى يَكُونَ بِمَا فِي يَدِ اللَّهِ - أَوْثَقَ مِنْهُ بِمَا فِي يَدِهِ

 و درود خدا بر او، فرمود: ايمان بنده‌ای درست نباشد جز آن که اعتماد او
به آنچه در دست خداست بيشتر از آن باشد که در دست اوست.
(اعتقادی)
 




وَ قَالَ ع إِنَّ لِلْقُلُوبِ إِقْبَالًا وَ إِدْبَاراً - فَإِذَا أَقْبَلَتْ فَاحْمِلُوهَا عَلَى النَّوَافِلِ
- وَ إِذَا أَدْبَرَتْ فَاقْتَصِرُوا بِهَا عَلَى الْفَرَائِضِ

 و درود خدا بر او، فرمود: دل‌ها را روی آوردن و نشاط، و پشت کردن و فراری است،
پس آنگاه که نشاط دارند آن را بر انجام مستحبّات واداريد،
و آنگاه که پشت کرده بی‌نشاط است، به انجام واجبات قناعت کنيد.
(علمی، عبادی)
+ نوشته شده در سه شنبه 26 شهريور 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند اعتقادی,علمی,عبادی,ایمان,بنده,دل,نشاط,فراری,مستحبات,واجبات, ساعت 13:13 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع كَفَى بِالْأَجَلِ حَارِساً

 و درود خدا بر او، فرمود: اجل، نگهبان خوبی است. 
می‌گويم: معنای سخن امام اين است که انسان بر کشته شدن
فرزندان بردباری می‌کند امّا در غارت و ربوده شدن اموال بردبار نيست.)
(اعتقادی)


 

وَ قَالَ ع مَوَدَّةُ الْآبَاءِ قَرَابَةٌ بَيْنَ الْأَبْنَاءِ - وَ الْقَرَابَةُ إِلَى الْمَوَدَّةِ أَحْوَجُ مِنَ الْمَوَدَّةِ إِلَى الْقَرَابَةِ

 و درود خدا بر او، فرمود: دوستی ميان پدران، سبب خويشاوندی فرزندان است،
و خويشاوندی به دوستی نيازمندتر است از دوستی به خويشاوندی.
(اخلاق اجتماعی)
+ نوشته شده در دو شنبه 25 شهريور 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند اخلاقی,پند اجتماعی,اعتقادی,اجل,نگهبان,دوستی,خویشاوندی,فرزندان, ساعت 11:56 توسط آزاده یاسینی


جالب ترین، منحصربه فرد‌ترین و عجیب‌ترین مشاغل دنیا

 صد‌ها شغل در دنیا وجود دارد که ممکن است حتی نامشان را هم نشنیده باشید. شاید یکی از همین مشاغل حرفه بعدی شما باشد یا به عنوان کار جانبی انتخابش کنید تا درآمدتان بیشتر شود. البته بیشتر ما مشغول کاری هستیم که برای همه آشناست، اما بعضی‌ها شجاعت این را داشتند که مسیر جدیدی برای خود خلق کنند. آن‌ها شغل‌های عادی خود را رها کرده و سراغ کار جذاب‌تری رفته اند. در این مطلب با عجیب‌ترین و جالب‌ترین مشاغل دنیا آشنا می‌شوید.


درمانگر آیورودا
 
جالب ترین، منحصربه فرد ترین و عجیب ترین مشاغل دنیا


آیورودا (Ayurveda) نوعی طب سنتی هندی است که هزاران سال قدمت دارد. هدف آیوروا متعادل کردن سیستم بدن فرد با استفاده از دارو‌های طبیعی یا گیاهی است. آیوروا در فرهنگ‌های غربی هم محبوبیت زیادی پیدا کرده و مدارس «سلامت طبیعی» زیادی در ایالات متحده تاسیس شده که به دانش آموزان غربی گواهینامه ارائه می‌دهد.


پیک دوچرخه
 
جالب ترین، منحصربه فرد ترین و عجیب ترین مشاغل دنیا

پیک‌های دوچرخه در شهر‌هایی که ترافیک، حمل و نقل را عذاب آور کرده، خدمات ارزشمندی ارائه می‌دهد. چون ترافیک مانع پیک‌های دوچرخه نمی‌شود و مشکل پارکینگ ندارند، نسبت به اتومبیل دسترسی سریع‌تری به نقاط مختلف شهر دارند.هرچند عصر دیجیتال نیاز به پیک برای رساندن نامه یا اسناد کاغذی را از بین برده است، اما هنوز صنایع مختلف مثل موادغذایی و مد از پیک دوچرخه استفاده می‌کنند. درواقع پیش بینی می‌شود این شغل در دهه آینده ۱۱درصد رشد داشته باشد. نرم‌افزار‌هایی برای استفاده از این پیک‌ها وجود دارد.

نقاش بدن
 
جالب ترین، منحصربه فرد ترین و عجیب ترین مشاغل دنیا


نقاشان بدن معمولا در نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها یا سایر رویداد‌ها کار می‌کنند که شمار زیادی از مردم حضور دارند. برخی از آن‌ها که در نقاشی چهره تخصص دارند، در میان خانواده‌هایی که فرزند دارند محبوب هستند. سایر نقاشان بدن در کنسرت‌ها یا جشنواره‌های موسیقی کار می‌کنند و به بزرگسالان خدمات ارائه می‌دهند. نقاشان بدن ممکن است در عکسبرداری‌ها و فیلمبرداری‌هایی به کار گرفته شوند که نیاز است لباس‌ها نقاشی شوند. بیشتر نقاشان بدن به صورت آزاد کار می‌کنند.


کارشناس رنگ
 
جالب ترین، منحصربه فرد ترین و عجیب ترین مشاغل دنیا

مشاور رنگ باید روانشناسی رنگ، مد و سبک‌های روز، آمار‌های جمعیتی و نظریه‌های طراحی رنگ را ترکیب کند تا بهترین رنگ ممکن را در پروژه بگنجاند، چه طراحی چیدمان یک اتاق باشد و چه طراحی یک لوگو. انجمن بین‌المللی مشاوران رنگ هم آموزش می‌دهند و هم عضو می‌گیرند.

مشاور فنگ شویی
 
جالب ترین، منحصربه فرد ترین و عجیب ترین مشاغل دنیا

فنگ شویی علم و هنر باستانی چینی برای اساس فلسفه تائو است. فنگ شویی روی جریان انرژی یا «چی» تمرکز دارد تا سلامتی، رفاه و خوشبختی ساکنان یک منطقه را تضمین کند. از فنگ شویی در هر فضایی می‌توان استفاده کرد، خانه، دفتر، باغ، فروشگاه و...
کارشناس فنگ شویی در مورد رنگ، نور و سازماندهی فضا به شما کمک خواهد کرد. مشاوران فنگ شویی می‌توانند خودآموز باشند، اما باید گواهینامه رسمی داشته باشند.

کاربران جعلی فیسبوک
 
جالب ترین، منحصربه فرد‌ترین و عجیب‌ترین مشاغل دنیا


این افراد از وبسایت‌هایی مثل فایور(Fiverr) یا کریگزلیست (Craigslist) به عنوان بستر خرید و فروش فعالیت‌ها در فسیبوک استفاده می‌کنند. مثلا یک کاربر باهوش کامپیوتر می‌تواند چند حساب کاربری جعلی برای اهداف مختلف ایجاد کند، مثلا دوست قلابی کسی باشد، دوستان فیسبوکی یک نفر را زیاد کند، یا حتی پیج فیسبوک یک شرکت را لایک کند، و سپس این خدمات را به کسانی که نیاز دارند بفروشد.


شیمیدان طعم و مزه
 
جالب ترین، منحصربه فرد‌ترین و عجیب‌ترین مشاغل دنیا

شیمیدان‌های طعم کسانی هستند که فرمول شیمیایی طعم‌های طبیعی و مصنوعی را ایجاد می‌کنند. آن‌ها اغلب دکترای بیوشیمی یا شیمی دارند، اما برخی هم علاوه بر آموزش‌های رسمی برای شرکت‌های «طعم دهنده» کارآموزی کرده‌اند. این شغل درآمد بالایی دارد.

شیمیدان عطر
 
جالب ترین، منحصربه فرد‌ترین و عجیب‌ترین مشاغل دنیا


شیمیدان‌های عطر دانشمندانی هستند که در بررسی مولکول‌های بو و چگونگی استفاده از این مولکول‌ها در عطر تخصص دارند. شیمیدان‌های عطر می‌توانند رایحه‌هایی برای عطر‌های زنانه و مردانه، صابون، لوسیون و سایر لوازم آرایشی تهیه و آزمایش کنند. آن‌ها معمولا درجات علمی بالا در شیمی و بیوشیمی دارند.


اسب درمانگر
 
جالب ترین، منحصربه فرد‌ترین و عجیب‌ترین مشاغل دنیا

اسب درمانی به درمانی گفته می‌شود که از حرکات طبیعی اسب به عنوان بخشی از برنامه درمانی بیمار استفاده می‌کند. از آنجا که لگن اسب حرکت سه بعدی دارد که بازتاب فیزیولوژی راه رفتن انسان است، اسب سواری برای بیمارانی که معلولیت جسمی و عصبی دارند بسیار مفید خواهد بود.از اسب درمانی در درمان جسمی، شغلی، روانی یا حتی گفتاردرمانی استفاده می‌شود و گزینه محبوبی برای کودکان مبتلا به اسکلروزیس چندگانه، اوتیسم، سندروم داون و سایر بیماری‌ها است.

کارشناس باغبانی‌درمانی
 
جالب ترین، منحصربه فرد‌ترین و عجیب‌ترین مشاغل دنیا


باغبانی درمانی، استفاده از گیاهان و فرایند باغبانی در درمان جسمی یا روانی است. باغ درمانگران از عمل باغبانی به عنوان استراتژی درمانی برای بیماران روانی یا برای تقویت جسمی بیماران در کاردرمانی استفاده می‌کنند. باغبانی درمانی در کلینیک‌های توانبخشی، زندان‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها یا دفاتر روانشناسی استفاده می‌شود.


نامگذار لاک ناخن
 
جالب ترین، منحصربه فرد‌ترین و عجیب‌ترین مشاغل دنیا

شاید تا به حال به این فکر کرده باشید که این اسم‌های منحصربه‌فرد و عجیب لاک‌ها از کجا می‌آید. برخی شرکت‌ها از برندهای معروف‌تر پیروی می‌کنند، اما برخی دیگر متخصصان خلاقی در بخش تبلیغات یا بازاریابی استخدام می‌کنند تا این کار را انجام دهند.

منتقد آنلاین
 
جالب ترین، منحصربه فرد‌ترین و عجیب‌ترین مشاغل دنیا

به لطف سایت‌هایی که امکان نظر دادن درباره مکان‌ها یا محصولات را فراهم می‌کنند، اینترنت منبع اطلاعات ارزشمندی برای مشتریانی شده که به دنبال رستوران، هتل یا محصول خاصی می‌گردند. اما به خاطر گمنامی در دنیای آنلاین، می‌توان نظرات جعلی ارسال کرد که در آن یک فرد واقعی حساب دیگری باز می‌کند و نظرات مثبت و منفی می‌دهد که واقعیت ندارد و با این کار تاثیر جدی روی کسب‌و‌کار موردنظر می‌گذارد.کسانی هستند که به صورت آزاد این خدمات را ارائه می‌دهد و همچنین صاحبان مشاغل هم حاضرند به چنین افرادی پول بدهند تا نظرات قلابی برایشان ارسال کنند.

هنرمند مخ‌زنی
 
جالب ترین، منحصربه فرد‌ترین و عجیب‌ترین مشاغل دنیا


آموزش هنر مخ‌زنی معمولا توسط مردانی استفاده می‌شود که در آشنایی با خانم‌ها مشکل دارند و شاید تا ۵۰۰۰ دلار برای این آموزش هزینه کنند. معروف‌ترین هنرمند مخ‌زنی «جیمز ماتادور» است که روش اسرارآمیز او در جذب زنان در یک مجموعه تلویزیونی مشهور شد.


هکر اخلاقی حرفه‌ای
 
جالب ترین، منحصربه فرد‌ترین و عجیب‌ترین مشاغل دنیا


وقتی کلمه هکر را می‌شنوید، احتمالا یاد یک نوجوان باهوش پشت کامپیوتر می‌افتید که در یک اتاق تاریک کار می‌کند. اما هکر‌های حرفه‌ای هم وجود دارند که برای اطمینان از نرم افزار شرکت، آن را هک می‌کنند.هکر‌های اخلاقی یا «هکر‌های کلاه سفید» هم وجود دارند، این افراد پول می‌گیرند تا به یک شبکه نفوذ کنند و سپس درباره اینکه چطور مطمئن شوند یک هکر واقعی در آینده نمی‌تواند به آن دسترسی پیدا کند، مشاوره دهند.


دامپزشک طب سوزنی
 
جالب ترین، منحصربه فرد‌ترین و عجیب‌ترین مشاغل دنیا

طب سوزنی بخشی از طب سنتی چین است که در آن از سوزن برای تحریک بخش‌های مختلف بدن استفاده می‌کنند. محل سوزن زدن بستگی به هدف طب سوزنی دارد، مثلا می‌توان از آن برای درمان درد مزمن، مشکلات باروری، آلرژی و سایر علائم استفاده کرد.

از طب سوزنی برای درمان بیماری‌های حیوانات هم استفاده می‌شود. درمان حیوانات با طب سوزنی بیشتر در سگ‌ها، گربه‌ها، گاو‌ها و اسب‌ها استفاده می‌شود، اما در حیوانات کوچکتری مثل پرندگان، خرگوش‌ها و موش‌ها هم استفاده می‌شود.
 
منبع: thebalancecareers


تنه این درخت میوه می‌دهد!

  «جابوتیکابا» یک درخت برزیلی از خانواده انگور است که در جنوب برزیل یافت می‌شود. میوه این درخت مستقیما روی تنه و شاخه‌های آن رشد می‌کند و به آن ظاهر بسیار عجیبی می‌دهد. خود میوه کوچک و گرد است و حدود ۳ تا ۴ سانتیمتر قطر، یک تا چهار دانه درشت، پوست بنفش پررنگ ضخیم و گوشت ژله‌ای صورتی یا سفید شیرین دارد.

 
تنه این درخت میوه می‌دهد!

این درخت به طور طبیعی فقط یک یا دو بار در سال گل می‌دهد، اما وقتی مداوم آبیاری شود، بیشتر گل می‌دهد، بنابراین در تمام طول سال میوه تازه آن در مناطق گرمسیری در دسترس است. در فصل جابوتیکابا، هزاران فروشنده خیابانی جابوتیکابای تازه در کیسه‌های توری کوچک می‌فروشند و کف خیابان و پیاده‌رو در اثر پوست دورریخته شده این میوه به رنگ بنفش در می‌آید.
 
تنه این درخت میوه می‌دهد!

جابوتیکابا معمولا تازه خورده می‌شود، اما چون ۳ تا ۴ روز بعد از برداشت خراب می‌شود، اغلب برای تهیه مربا، تارت و ... از آن استفاده می‌کنند؛ بنابراین جابوتیکابای تازه در بازار‌های خارج از محدوده کِشت بسیار کمیاب است.
 
تنه این درخت میوه می‌دهد!

این میوه خواص درمانی بسیاری هم دارد. جوشانده گَس پوست این میوه که در آفتاب خشک شده، برای درمان هموپتیزی (خلط خونی)، آسم و اسهال استفاده می‌شود و برای التهاب مزمن لوزه‌ها آن را غرغره می‌کنند. همچنین ترکیبات آنتی اکسیدان و ضد التهاب و ضد سرطان قوی دارد.
 
تنه این درخت میوه می‌دهد!
 
تنه این درخت میوه می‌دهد!
 
تنه این درخت میوه می‌دهد!
 
تنه این درخت میوه می‌دهد!
 
تنه این درخت میوه می‌دهد!
 
منبع: amusingplanet
+ نوشته شده در دو شنبه 25 شهريور 1398برچسب:تنه این درخت میوه می‌دهد,جابو تیکابا, ساعت 11:47 توسط آزاده یاسینی


حقایقی تاریخی که احتمالاً آن‌ها را نمی‌دانستید

 به قول قدیمی‌ها «کسانی که تاریخ را نمی‌دانند، محکوم به تکرار آن هستند» (یا چیزی شبیه به این) بله، دانستن تاریخ مهم است، اما نه فقط با نام‌های بزرگ و تاریخ‌های مهم، بلکه با جزئیاتی که به ما کمک می‌کند یک شخصیت یا دوره تاریخی را بهتر درک کنیم. شاید یک واقعیت عجیب در آن نهفته باشد که باعث شود در افکار خود تجدید نظر کنید. در این مطلب با حقایق تاریخی جالبی آشنا می‌شوید که شاید نمی‌دانستید.


۱. زمانی بوقلمون‌ها را می‌پرستیدند
 
حقایقی تاریخی که احتمالاً آن‌ها را نمی‌دانستید


در حالی که امروزه بوقلمون‌ها بخش جدایی‌ناپذیر روز شکرگزاری مسیحیان هستند، اما حدود ۳۰۰ سال قبل از میلاد، قوم «مایا» این پرندگان بزرگ را می‌پرستیدند و بی‌احترامی به آن‌ها عواقب سنگینی برای مردم در پی داشت. این قوم از بوقلمون‌ها در مراسم مذهبی خود استفاده می‌کردند و آن‌ها سمبل قدرت و زیبایی پروردگار بوده‌اند.


۲. مدال‌های هنر در المپیک
 
حقایقی تاریخی که احتمالاً آن‌ها را نمی‌دانستید


بین سال‌های ۱۹۱۲ تا ۱۹۴۸ مسابقات المپیک در رشته‌های هنر‌های زیبا نیز برگزار می‌شد و مدال‌هایی در رشته‌های ادبیات، معماری، مجسمه‌سازی، نقاشی و موسیقی به شرکت کنندگان اهدا می‌شد. به گفته بنیانگذار المپیک مدرن، «پیر دوفریدی» اضافه شدن این هنر‌ها به رشته‌های المپیکی ضروری بود. زیرا در یونان باستان در کنار رشته‌های ورزشی جشنواره‌های هنری نیز برگزار می‌شده است. قبل از حذف این رویداد هنری در المپیک، ۱۵۱ مدال به شرکت کنندگان اهدا شد.


۳. مسموم کردن مشروبات الکلی

برای جلوگیری از مصرف بیش از حد آن‌ها

 
حقایقی تاریخی که احتمالاً آن‌ها را نمی‌دانستید


در طول ممنوعیت مصرف مشروبات الکلی در ایالات متحده، دولت مشروبات الکلی را با سم ترکیب می‌کرد. زمانی که مردم علی‌رغم ممنوعیت، کماکان به مصرف مشروبات الکلی ادامه می‌دادند، مقامات ایالات متحده تصمیم گرفتند از عامل بازدارنده‌ دیگری استفاده کنند. با پایان ممنوعیت در سال ۱۹۳۳، تخمین زده شد که این مسمومیت، حداقل جان ۱۰هزار نفر را گرفته است.


۴. استفاده از چنگال، شرک به خدا

محسوب می‌شد

 
حقایقی تاریخی که احتمالاً آن‌ها را نمی‌دانستید


امروزه غذاخوردن بدون چنگال مشکل به نظر می‌رسد، اما در گذشته این گونه نبوده است. این ابزار‌های غذاخوری نخستین بار در قرن یازدهم اختراع شدند و در ایتالیا برای خوردن اسپاگتی از آن‌ها استفاده می‌شد. در گذشته استفاده از آن‌ها توهین به خدا تلقی می‌شد، زیرا مردم آن‌ها را به عنوان دست‌های مصنوعی در نظر می‌گرفتند و این گونه آن را توهین به خدا می‌پنداشتند.


۵. سازندگان کشتی تایتانیک هرگز

نگفته بودند که این کشتی غرق

نشدنی است

 
حقایقی تاریخی که احتمالاً آن‌ها را نمی‌دانستید


علی رغم آنچه که بین مردم در مورد کشتی تایتانیک گفته می‌شود، سازندگان این کشتی هرگز از این کشتی به عنوان کشتی‌ غرق نشدنی یاد نکردند. اما در هر صورت این ابَرکشتی نیز به همراه سرنشینان خود در دریا غرق شد.


۶. فیدل کاسترو بیش از ۶۰۰ بار مورد

سوءقصد قرار گرفت

 
حقایقی تاریخی که احتمالاً آن‌ها را نمی‌دانستید


این سیاستمدار کوبایی بیش از ۶۰۰ بار توسط طیف وسیعی از دشمنانش هدف سوءقصد قرار گرفت. این سوءقصد‌ها به شکل و شیوه‌های متفاوتی بود، که از جمله آن‌ها می‌توان به منفجر کردن سیگار و آلوده کردن لباس غواصی فیدل کاسترو اشاره کرد.


۷. کلئوپاترا مصری نبوده است
 
حقایقی تاریخی که احتمالاً آن‌ها را نمی‌دانستید


با وجود داستان‌های زیاد در این مورد، حقیقت این است که آخرین ملکه مصر، در مصر به دنیا نیامده است. مورخان می‌گویند که کلئوپاترا در اصل یونانی و از فرزندان ژنرال «بطلمیوس» بوده است.


۸. ریچارد نیکسون موسیقی‌دانی عالی بود
 
حقایقی تاریخی که احتمالاً آن‌ها را نمی‌دانستید


۳۷اُمین رئیس جمهور ایالات متحده و تنها رئیس جمهور ایالت متحده که از سمت خود استعفا داد در واقع یک نوازنده‌ بسیار بااستعداد نیز بوده است. نیکسون در نواختن ویولن، ساکسفون، کلارینت، پیانو و آکاردئون تسلط بالایی داشت.


۹. کچاپ در گذشته کاربرد دارویی

داشته است

 
حقایقی تاریخی که احتمالاً آن‌ها را نمی‌دانستید


در سال‌های ۱۸۳۰ تا ۱۸۴۰ میلادی سس کچاپ برای درمان سوءهاضمه توسط پزشک معروف آن زمان، «جان کوک» تجویز می‌شد. این سس در اواخر قرن نوزدهم به بعد به عنوان چاشنی در کنار غذا‌ها محبوبیت زیادی پیدا کرد.


۱۰. مخترع واقعی لامپ توماس ادیسون

نبوده است

 
حقایقی تاریخی که احتمالاً آن‌ها را نمی‌دانستید

ادیسون نزدیک به ۱۱۰۰ اختراع ثبت شده دارد. جالب است بدانید بیشتر آن‌ها اختراع خود او نبوده اند و او فقط ایده‌ی آن‌ها را به سرقت برده است. ادیسون ثبت اختراع لامپ را در سال ۱۸۸۰ انجام داد. در حالی که حدود ۴۰ سال قبل از آن، اخترشناس و شیمی‌دان معروف انگلیسی، «وارن دو لا روئه» لامپ را اختراع کرده بود.
 
منبع: bestlifeonline


قدیمی‌ترین ورزش‌های تاریخ که هنوز وجود دارند

 امروزه نسبت به گذشته ورزش‌های بسیار بیشتری وجود دارد. برخی افراد همان ورزش‌های قدیمی را ترجیح می‌دهند و برخی سعی می‌کنند ورزش‌های جدیدی ابداع کنند که تا به حال به فکر کسی نرسیده باشد. در اینجا با قدیمی‌ترین ورزش‌های جهان آشنا می‌شوید که هنوز هم طرفداران زیادی دارند.


دویدن
 
قدیمی‌ترین ورزش‌های تاریخ که هنوز وجود دارند


همه ما در کلاس‌های ورزش دبستان و راهنمایی مجبور بودیم بدویم. اولین مسابقه دو که در تاریخ ثبت شده، در بازی‌های المپیک سال ۷۷۶ پیش از میلاد یونان بوده است. سایر ورزش‌ها هم به عنوان بخشی از رژیم تمرینی خود به دویدن نیاز دارند. این فعالیت به بالا بردن استقامت توانایی آن‌ها کمک می‌کند.


کشتی
 
قدیمی‌ترین ورزش‌های تاریخ که هنوز وجود دارند


انسان‌ها از دوران باستان از کشتی به عنوان نمایش قدرت و نفوذ خود استفاده می‌کرده اند. در بسیاری از جوامع، مسابقه کشتی، قوی‌ترین مرد روستا تعیین می‌کرد. تصور می‌شود کشتی ۱۵هزار سال قدمت داشته باشد.


پرش طول
 
قدیمی‌ترین ورزش‌های تاریخ که هنوز وجود دارند


این ورزش، هنر پریدن به دورترین فاصله از نقطه شروع است. اسناد تاریخی نشان می‌دهد این ورزش اولین بار در سال ۶۵۶ قبل از میلاد توسط ورزشکاران المپیک انجام شده است. 


پرتاب نیزه
 
قدیمی‌ترین ورزش‌های تاریخ که هنوز وجود دارند


تا به حال دلتان خواسته بدانید که یک چوب تیز را تا چه فاصله‌ای می‌توانید پرتاب کنید؟ این ساده‌ترین توضیح برای این ورزش است، اما برای این کار به دقت زیادی نیاز است. در اسناد باستانی مربوط به المپیک، هدف این است که نیزه را درون یک مرز مشخص به دورترین نقطه ممکن پرتاب کنید. هرچند ساده به نظر می‌رسد، اما پرتاب دقیق با تمام قدرت نیاز به آمادگی جسمانی زیادی دارد.


پرتاب دیسک
 
قدیمی‌ترین ورزش‌های تاریخ که هنوز وجود دارند


این ورزش به دقت زیادی نیاز دارد. این ورزش شامل حداقل دوبار چرخیدن قبل از پرتاب جسم سنگینی شبیه دیسک در یک جهت مشخص بود. سوابق نشان می‌دهد این ورزش از قرن پنجم در اروپا وجود داشته است. اولین اجرای ثبت شده این ورزش در سال ۷۰۸ قبل از میلاد بوده است.


چوگان
 
قدیمی‌ترین ورزش‌های تاریخ که هنوز وجود دارند


شرکت کنندگان در این ورزش شاهانه سوار اسب می‌شوند و سعی می‌کنند با یک چوب بلند توپ را به دروازه تیم مقابل هدایت کنند. این ورزش از قرن چهارم قبل از میلاد وجود داشته است. منشا این ورزش از خاورمیانه است زمانی که پادشاهی هخامنشیان هنوز وجود داشت.


ژیمناستیک
 
قدیمی‌ترین ورزش‌های تاریخ که هنوز وجود دارند

در ژیمناستیک تنوع حرکات بیشتر است. این ورزش برای آزمودن انعطاف پذیری، چابکی، تعادل و قدرت بدنی و در یونان باستان اختراع شد. جالب است بدانید که این ورزش در اصل مبنی بر حرکات آکروباتیک اسب‌سواران هنگام سوار شدن و پیاده شدن از اسب ایجاد شده است. این ورزش در بازی‌های المپیک مدرن در سال ۱۸۹۶ احیا شد.

بوکس
 
قدیمی‌ترین ورزش‌های تاریخ که هنوز وجود دارند


طبق اسناد تاریخی، بوکس اولین بار در یونان و در سال ۶۸۷ قبل از میلاد ظاهر شد. در قرن شانزدهم تا هجدهم، این بازی محبوب به المپیک اضافه شد.


سوارکاری
 
قدیمی‌ترین ورزش‌های تاریخ که هنوز وجود دارند


این ورزش ساده به نظر می‌رسد، اما کسانی که با آن آشنا هستند می‌دانند که بسیار دشوار است. سوارکاری از انگلستان ریشه گرفته و مسابقات سوارکاری اولین بار در سال ۱۹۰۰ برگزار شد.


هاکی
 
قدیمی‌ترین ورزش‌های تاریخ که هنوز وجود دارند

بازیکن افسانه‌ای هاکی و قهرمان ملی کانادا «وین گرتسکی» بود که این ورزش را مشهور کرد. برخی معتقدند که این ورزش از کانادا سرچشمه گرفته، اما آثار ۴۰۰۰هزار ساله یونان باستان دو بازیکن را نشان می‌دهد که ظاهرا با چوب‌های هاکی بازی می‌کنند. قبیله «Daur» مغولستان هم نوعی هاکی بازی می‌کنند که حداقل هزار سال قدمت دارد.
 
منبع: celebspulse


دستاورد‌های علمی ۹ دانشمند بزرگ ایرانی

  اگر کمی اهل مطالعه تاریخ و علاقه‌مند به مباحث علمی باشید، باید در پاسخ به این سوال که بزرگ‌ترین دانشمندان ایرانی چه کسانی هستند و اختراعات‌شان چیست؟ اسم‌های زیادی به ذهن‌تان خطور کند چراکه دانشمندان بزرگی در ایران چشم به جهان گشوده‌اند و اسم و رسمی جهانی به دلیل نبوغ خود به دست آورده‌اند.شکی نیست که دانشمندان به پیشرفت مستمر جامعه امروز کمک بسیار زیادی کردند. در جمع دانشمندانی که با اکتشافات خود جهان را تغییر دادند، نام‌های بسیار زیادی از دانشمندان بزرگ ایرانی به چشم می‌خورد. دانشمندانی که نام‌شان در دنیا ماندگار شده و افتخاری برای ایران و ایرانی‌ها محسوب می‌شوند.

دستاوردهای علمی 9 دانشمند بزرگ ایرانی

سیزدهم شهریورماه، روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی است که از دانشمندان بزرگ ایران در علوم حکمت، اخترشناسی، ریاضیات، تاریخ، جغرافیا و ... است.اگر به دنیای نوابغ و دانشمندان ایرانی علاقه دارید و اطلاعات دقیقی درباره‌شان ندارید، در این پرونده علاوه بر آشنایی با ۹ نفر از بزرگ‌ترین دانشمندان ایرانی از اختراعات‌شان هم خواهیم گفت.

همه‌چیز‌دانی به نام بیرونی!

نام: ابوریحان محمدبن‌احمد بیرونی

در چه دوره‌ای زیست؟ درسال‌های ۳۵۲ تا ۴۲۷ هجری شمسی

دستاوردهای علمی 9 دانشمند بزرگ ایرانی

که بود؟ ابوریحان دانشمند و ریاضی‌دان، ستاره‌شناس، تقویم‌شناس، انسان‌شناس و تاریخ‌نگار برجسته ایرانی در سده چهارم هجری بوده است. پدر ابوریحان، اخترشناس دربار خوارزمشاه و مادرش نیز ماما بوده است.

پدر ابوریحان را به دلیل حسادت و بدگویی از دربار اخراج کردند و پس از آن در یک روستا در اطراف خوارزم ساکن شدند. گفته می‌شود دلیل شهرت او به بیرونی نیز همین موضوع است، چون آن‌ها برای مردم روستا بیگانه بودند. بیرونی را از بزرگ‌ترین دانشمندان مسلمان و یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان فارسی‌زبان در همه اعصار می‌دانند.

دستاورد‌های علمی‌اش چه بود؟ ابوریحان از اولین کسانی است که به پیدا کردن وزن مخصوص بسیاری از اجسام مبادرت کرد و آن‌چنان این کار را دقیق انجام داد که اختلاف وزن‌های محاسبه‌شده‌اش با وزن‌هایی که دانشمندان در قرن‌های اخیر با توجه به تمام وسایل و فناوری‌های جدید خود تهیه کرده‌اند، بسیار ناچیز است.

همچنین ابوریحان در طول عمر خود به شهر‌های مختلفی سفر می‌کرد و به اندازه‌گیری طول و عرض جغرافیایی آن شهر‌ها می‌پرداخت و سپس موقعیت هر شهر را روی یک کره مشخص می‌کرد و پس از سال‌ها توانست آن نقاط را روی یک نقشه مسطح پیاده کند.

او در ۱۷ سالگی ارتفاع خورشیدی نصف‌النهار را رصد کرد و یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها و دستاورد‌های او، محاسبه شعاع کره زمین است که تا قبل از او، حتی تخمینی هم در این باره وجود نداشت! گفته می‌شود که ابوریحان مؤلف حدود ۱۴۵ کتاب بوده که در مجموع شامل ۱۳ هزار صفحه است. بیش از ۹۰ مورد آن‌ها مربوط به ستاره‌شناسی، ریاضی و ریاضیات زمین‌شناسی بوده، اما متاسفانه با گذشت سال‌ها، تنها ۳۵ اثر از ابوریحان بیرونی به جا مانده است.

در ضمن معروف است که در واپسین ساعات عمر ابوریحان شخصی به دیدنش آمد و او در بستر بیماری پاسخ مسئله‌ای علمی را از وی پرسید. اطرافیان که از کار او متعجب شده بودند، از بحث علمی برحذرش داشتند؛ ابوریحان در پاسخ چنین گفت: «آیا پاسخ این سوال را بدانم و بمیرم بهتر است یا ندانسته بمیرم؟». ابوریحان بیرونی در سن ۷۸ سالگی از دنیا رفت.


منجمی کارکشته و فیلسوف شیعه

نام: ابوجعفر محمد بن محمد بن حسن توسی مشهور به خواجه نصیرالدین

در چه دوره‌ای زیست؟ در سال‌های ۵۷۹ تا ۶۵۳ هجری شمسی

دستاوردهای علمی 9 دانشمند بزرگ ایرانی

که بود؟ شاعر، فیلسوف، متکلم، فقیه، ستاره‌شناس، اندیشمند، ریاضی دان، منجم، پزشک و معمار ایرانی که به القابی، چون «نصیرالدین»، «محقق توسی»، «استاد البشر» و «خواجه» شهرت دارد.

دستاورد‌های علمی‌اش چه بود؟ توسی سنت فلسفه مشایی را که پس از ابن‌سینا در ایران رو به افول گذاشته بود، بار دیگر احیا کرد. وی با استفاده از آرای فلسفی ابن‌سینا کلام شیعه را بر برهان‌های عقلی مبتنی کرد و مجموعه آرا و دیدگاه‌های کلامی شیعه را در کتاب «تجرید الاعتقاد» گرد آورد. او در زمینه نجوم، رصدخانه مراغه را ساخت و در کنار آن کتابخانه‌ای به وجود آورد که نزدیک به ۴۰ هزار جلد کتاب در آن بوده است.

توسی با پرورش شاگردانی همچون قطب الدین شیرازی و گردآوری دانشمندان ایرانی عامل انتقال تمدن و دانش‌های ایران پیش از مغول به آیندگان شد. این دانشمند شیعه، در نحوه استفاده از ساعت آفتابی ابتکار جدیدی برای رصد کردن به خرج داده است که این ابتکار در علم ستاره‌شناسی بسیار ارزشمند و ماندگار بوده است. خواجه نصیرالدین همچنین یکی از گسترش‌دهندگان علم مثلثات بوده که در سده ۱۶ میلادی کتاب‌های مثلثات او به زبان فرانسه ترجمه شده است.


پدر علم شیمی

نام: ابوموسی جابر بن حیان

در چه دوره‌ای زیست؟ در سال‌های ۷۲۱ تا ۸۱۵ هجری شمسی

دستاوردهای علمی 9 دانشمند بزرگ ایرانی

که بود؟ این فیلسوف بزرگ ایرانی را «پدر علم شیمی» نامیده‌اند و در این زمینه تاثیر فراوانی بر کیمیاگران و شیمی دان‌های جهان گذاشته است.

دستاورد‌های علمی‌اش چه بود؟ جابربن حیان در زمان حیات خود در زمینه‌های کیمیاگری، نجوم، پزشکی، فلسفه و فیزیک به دستاورد‌های بزرگی رسید. از این قبیل می‌توان به برخی از وسایل آزمایشگاهی که وی اختراع کرده است، مانند «انبیق» و «قرع» اشاره کرد. کشف مواد شیمیایی بسیاری مانند نیتریک اسید، سیتریک اسید (جوهر لیمو)، تیزاب (از جمله اندک موادی است که طلا را در خود حل می‌کند)، استیک اسید (جوهر سرکه) و معرفی کردن فرایند‌های تقطیر و تبلور که هر دوی آن‌ها به عنوان پایه‌های اصلی شیمی امروزی به شمار می‌آیند، از دستاورد‌های علمی جابربن‌حیان است.


داروساز و شیمی‌دان کاشف الکل

نام: ابوبکر محمد بن زکریای رازی

در چه دوره‌ای زیست؟ در سال‌های ۲۴۳ تا ۳۰۴ هجری شمسی؛ که بود؟ پزشک، فیلسوف و شیمی‌دان ایرانی که در آخر عمرش نابینا شد.

دستاوردهای علمی 9 دانشمند بزرگ ایرانی

دستاورد‌های علمی‌اش چه بود؟ او بیش از هر چیز به کشف الکل شناخته می‌شود. رازی توانست این ماده را از مواد نشاسته‌ای و قندی تخمیر شده به دست آورد. او البته نخستین کسی بود که ماده شیمیایی جوهر گوگرد H۲So۴ که امروزه آن را «اسیدسولفوریک» می‌نامند کشف کرد. از دیگر اکتشافات او در شیمی می‌توان به اسید کلریدریک اشاره کرد که از تأثیر آب آهک بر نشادر به دست آورد. رازی همچنین با اثر دادن سرکه با مس، استات مس یا زنگار تهیه کرد که با آن‌ها زخم را شست وشو می‌دادند.

وی همچنین آثار ماندگاری در زمینه پزشکی، شیمی و فلسفه نوشته است. زکریا درباره کیهان‌شناسی، منطق و ریاضیات نیز آثاری دارد. این دانشمند ۵۶ کتاب در زمینه طب، ۳۳ کتاب در طبیعیات، ۱۰ کتاب در زمینه ریاضیات، نجوم و ... دارد. به گفته «جرج سارتن» پدر تاریخ علم، رازی بزرگ‌ترین پزشک ایران و جهان اسلام در زمان قرون وسطی بوده است.


مبتکر در مثلثات و سینوس‌ها

نام: ابوالوفاء محمد بوزجانی

در چه دوره‌ای زیست؟ درسال‌های ۳۱۹ تا ۳۷۶ هجری شمسی

دستاوردهای علمی 9 دانشمند بزرگ ایرانی

که بود؟ وی ریاضی دان و منجم بزرگ ایرانی در دوران طلایی اسلام بوده است.

دستاورد‌های علمی‌اش چه بود؟ بوزجانی، روش‌های محاسبه‌ای را که بازرگانان به کار می‌بردند ارتقا بخشید و بعضی از روش‌های ناصحیح را نیز مورد انتقاد قرار داد. او روش‌های ساختن اشکال دوبعدی و سه‌بعدی را عرضه کرد که اقتباس از اقلیدس و ارشمیدس بوده و ابتکارات خوبی در همین زمینه به آن اضافه کرده است. قبل از بوزجانی، در مثلثات کروی، تنها وسیله حل مثلث‌ها قضیه منلائوس راجع به چهارضلعی کامل بود که در کتاب‌های اسلامی به قاعده مقادیر ششگانه موسوم بود.

بوزجانی با غنی‌تر ساختن ابزار مثلثات کروی، حل مسائل آن‌ها را راحت‌تر کرد. در ضمن یکی از اولین اثبات‌های قضیه کلی سینوس‌ها برای حل مثلث‌های غیر قائم الزاویه، توسط بوزجانی ابداع شد. وی مسائل لاینحل هندسه کلاسیک را حل و تحقیقاتی در اصول ترسیمات هندسی کرد که تا امروز هنوز کسی موفق به ارائه راه‌حل دیگری برای حل آن مسائل نشده است. در ضمن، او اولین کسی است که مطالعات دقیقی درباره کره ماه انجام داده است و به نتایجی جالب درباره آن دست یافت که این روزها، صحت‌شان اثبات شده است.


خالق ۴ عمل اصلی ریاضی

نام: غیاث‌الدین جمشید کاشانی

در چه دوره‌ای زیست؟ در سال‌های ۷۵۸ تا ۸۰۸ هجری شمسی

دستاوردهای علمی 9 دانشمند بزرگ ایرانی

که بود؟ وی فرزند پزشکی کاشانی به نام مسعود بود. او زبردست‌ترین حساب‌دان و آخرین ریاضی‌دان برجسته دوره اسلامی و از بزرگ‌ترین مفاخر تاریخ ایران به شمار می‌آید.
دستاورد‌های علمی‌اش چه بود؟ او در یکی از فعالیت‌های متعدد علمی خود به تکمیل و تصحیح روش‌های قدیمی انجام چهار عمل اصلی حساب پرداخت و روش‌های جدید و ساده‌تری برای آن‌ها اختراع کرد.

در واقع، کاشانی را باید مخترع روش‌های کنونی انجام چهار عمل اصلی حساب (به ویژه ضرب و تقسیم) دانست. کتاب ارزشمند وی با نام مفتاح الحساب کتابی درسی، درباره ریاضیات مقدماتی است و آن را از نظر فراوانی و تنوع مواد و مطالب و روانی بیان سرآمد همه آثار ریاضی سده‌های میانه می‌دانند.


نوآور در جبر و نجوم

نام: محمد بن موسی خوارزمی

در چه دوره‌ای زیست؟ درسال‌های ۱۵۹ تا ۲۲۹ هجری شمسی

دستاوردهای علمی 9 دانشمند بزرگ ایرانی

که بود؟ این ریاضی دان، ستاره‌شناس، فیلسوف، جغرافی دان و مورخ شهیر ایرانی در دوره عباسیان زندگی می‌کرده است.

دستاورد‌های علمی‌اش چه بود؟ شهرت علمی خوارزمی مربوط به کار‌هایی است که در ریاضیات به ویژه در رشته جبر، انجام داده به طوری که او را «پدر جبر» نامیده‌اند. جرج سارتن، مورخ مشهور در مقدمه کتاب خود، سده نهم میلادی را «عصر خوارزمی» می‌نامد. بیشترین چیره‌دستی وی در حل معادله‌های خطی و درجه دوم بوده است. یکی از کتاب‌های او باعث شد که دستگاه عددی در اروپا ازعددنویسی رومی به عددنویسی هندی-عربی تغییر پیدا کند، چیزی که هنوز نیز در اروپا و دیگر نقاط جهان فراگیر است.

او در زمان مامون عباسی مسئول تهیه اطلسی از نقشه‌های آسمان و زمین بود. جشنواره خوارزمی نام یک جشنواره علمی در ایران است که به منظور ارج نهادن به مقام دانش پژوهان و فناوران نوآور به نام این دانشمند بزرگ، نام‌گذاری شده است.


شیخ الرئیس، فخر پزشکی ایران

نام: ابوعلی حسین‌بن‌عبدا... بن‌حسن‌بن‌علی‌بن‌سینا مشهور به ابوعلی سینا

در چه دوره‌ای زیست؟ در سال‌های ۳۵۹ تا ۴۱۶ هجری شمسی

دستاوردهای علمی 9 دانشمند بزرگ ایرانی

که بود؟ ابوعلی سینا اول شهریور ۳۵۹ در شهر بخارا و در دوران سامانیان به‌دنیا آمد. وی حافظه و هوشی خارق‌العاده داشت به طوری‌که در ۱۴ سالگی از آموزگار خود پیشی گرفت. ابوعلی‌سینا پزشک نامدار ایرانی است که آرامگاهش در شهر همدان قرار دارد و روز اول شهریور را به افتخار وی «روز پزشک» نام گذاری کرده‌اند.

دستاورد‌های علمی‌اش چه بود؟ وی ۴۵۰ کتاب در زمینه‌های گوناگون نوشته است که شمار زیادی از آن‌ها درباره پزشکی و فلسفه است. وی نویسنده کتاب شفا که یک دانشنامه علمی و فلسفی جامع است و القانون فی الطب یکی از معروف‌ترین آثار تاریخ پزشکی است. آثاری که وی را در تمام دنیا مشهور و متمایز کرده و پایه‌گذار بسیاری از علوم پزشکی است و اختراعات و اکتشافات بسیاری را از خود به جا گذاشته یا مراحل کشف‌شان را پایه‌ریزی کرده است.


خالق تقویم خورشیدی

نام: غیاث‌الدین ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری معروف به خیام

در چه دوره‌ای زیست؟ در سال‌های ۴۲۷ تا ۵۱۰ هجری شمسی

دستاوردهای علمی 9 دانشمند بزرگ ایرانی

که بود؟ خیام، فیلسوف، ریاضی دان، ستاره‌شناس و رباعی‌سرای ایرانی در دوره سلجوقی است. گرچه پایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی اوست، ولی آوازه وی بیشتر به خاطر رباعیاتش است که شهرت جهانی دارد.

دستاورد‌های علمی‌اش چه بود؟ یکی از برجسته‌ترین کار‌های وی را می‌توان سر و سامان دادن و سرپرستی محاسبات گاه‌شماری ایران در زمان وزارت خواجه نظام‌الملک که در دوره پادشاهی ملک‌شاه سلجوقی بود، دانست؛ محاسبات منسوب به خیام در این زمینه، هنوز معتبر است و دقتی به مراتب بالاتر از گاه‌شماری میلادی دارد. وی در ریاضیات، نجوم، علوم ادبی، دینی و تاریخی استاد بود. نقش خیام در حل معادلات درجه سوم و مطالعاتش درباره اصل پنجم اقلیدس نام او را به عنوان ریاضی‌دانی برجسته در تاریخ علم ثبت کرده‌است. ارائه نظریه‌ای درباره نسبت‌های هم‌ارز با نظریه اقلیدس نیز از مهم‌ترین کار‌های اوست که باعث شگفتی دانشمندان آن زمان شد.


درباره این‌ها یک عمر اشتباه می‌کردیم!

 راز بزرگ تبلیغات بستنی، درختانی که واقعا درخت نیستند و ترفندهای آشپزخانه که جواب نمی‌دهند، همه این ها چیزهایی هستند که در زندگی روزمره با آن‌ها سروکار داریم و درباره بسیاری از آن‌ها اشتباه می‌کنیم، چون اغلب همه چیز را از والدین و معلمان یاد می‌گیریم بدون اینکه هرگز درباره آن‌ها سوالی بپرسیم. حتی اگر برخی عقاید سال‌ها رواج داشته باشند، بهتر است دوباره آن‌ها را بررسی کنیم و ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم.


بستنی‌ها در تبلیغات، درواقع پوره
 
سیب‌زمینی و نشاسته هستند
 
 
درباره این‌ها یک عمر اشتباه می کردیم!


تا به حال فکر کردید که چرا بستنی‌ها در تبلیغات ذوب نمی‌شوند؟ شرکت‌ها در تبلیغاتشان از یک نوع بستنی جادویی که هیچ وقت ذوب نمی‌شود استفاده نمی‌کنند. درواقع آن‌ها اصلا از بستنی استفاده نمی‌کنند. بلکه از پوره سیب‌زمینی رنگی، پودر قند و چربی حیوانی برای فریب دادن چشم و حواس ما استفاده می‌کنند، این‌ها زیر لامپ‌های داغ ذوب نمی‌شوند و در عکس‌ها بهتر به نظر می‌رسند.


درختان نخل درواقع درخت نیستند
 
درباره این‌ها یک عمر اشتباه می کردیم!


ما فکر می‌کنیم که نخل‌ها درخت هستند، چون همیشه با نام «درخت نخل» آن‌ها را شناخته ایم. اما آن‌ها در واقع نوعی علف هستند. تنه درخت نخل مثل سایر درختان حلقه‌هایی ندارد که رشد سالانه آن را نشان دهد. علاوه بر این تنه آن‌ هیچ پوستی ندارد و بیرون و درون آن یکی است؛ بنابراین «درخت» نامیدن نخل درست نیست.


پاستیل‌های سبز با طعم توت‌فرنگی وجود

دارند
 

درباره این‌ها یک عمر اشتباه می کردیم!


منطقی است که شیرینی‌های نارنجی طعم پرتقال، قرمز‌ها طعم توت فرنگی یا گیلاس، زرد‌ها طعم لیمو و سبزها طعم سیب یا لیموترش داشته باشند. اما برخی تولیدکننده‌های پاستیل اصلا این قوانین رعایت نمی‌کنند. مثلا برای پاستیل سبز طعم توت‌فرنگی و برای پاستیل قرمز طعم تمشک را انتخاب می‌کنند!


موی شما بعد از تراشیدن ضخیم‌تر نمی‌شود
 
درباره این‌ها یک عمر اشتباه می کردیم!


والدین در دوران بلوغ به فرزندان خود می‌گویند که اگر مو‌هایشان را بتراشند، مو‌های ضخیم‌تر و تیره‌تری به جای آن‌ها رشد می‌کند. اما این افسانه واقعیت ندارند. علت این تصور آن است که وقتی مو به طور طبیعی رشد می‌کند و از پوست بیرون می‌آید در قسمت انتها تیز و باریک است، اما هنگام تراشیدن نوک موها قطع می‌شود و در نتیجه ضخیم‌تر و حتی تیره‌تر به نظر می‌رسد و وقتی دوباره رشد کند زبر به نظر می‌رسد.


نمک باعث نمی‌شود آب زودتر جوش بیاید
 
درباره این‌ها یک عمر اشتباه می کردیم!


برخی معتقدند که اگر به آب، نمک اضافه کنید زودتر جوش می‌آید. اما آزمایش‌های انجام شده ثابت می‌کند که نمک تفاوتی ایجاد نمی‌کند. چون مقدار نمکی که ما اضافه می‌کنیم معمولا حدود یک قاشق غذاخوری (کمتر از ۳ قاشق) است که مقدار کمی است. اما اگر به مقدار زیاد نمک اضافه کنید، آب سریع‌تر جوش می‌آید. هر چند طعم غذا را خراب می‌کند.


هویج بهترین درمان چشم‌های ضعیف نیست
 
درباره این‌ها یک عمر اشتباه می کردیم!


والدین و پزشکان همیشه به ما می‌گویند که خوردن هویج برای بینایی خوب است. ما معتقدیم که این سبزی جادویی می‌تواند بینایی را تقویت و از چشم‌ها محافظت کند. اما این حرف تا حدودی درست است. هویج سرشار از بتاکاروتن است که بدن ما از آن برای ساخت ویتامین بسیار مهمی برای چشم‌ها استفاده می‌کند: ویتامین آ. اما بهتر است بدانید که باید مقدار زیاد هویج بخورید تا سطح ویتامین تغییر کند و بدن ما از تجمع مقدار بیش از حد این ماده پیشگیری می‌کند.


اورست بلندترین کوه روی خشکی است نه

زمین
 

درباره این‌ها یک عمر اشتباه می کردیم!


در درس جغرافی یاد گرفتیم که اورست بلندترین کوه روی زمین است. اما این فقط در صورتی درست است که ارتفاع آن را از سطح دریا در نظر بگیریم. در غیر این صورت کوه بلندتری به نام «مائونا کیا» وجود دارد. قسمت اعظم این کوه زیر سطح دریا قرار دارد، اما اگر کل حجم آن را در نظر بگیریم، از اورست بلندتر است.


روغن مانع چسبیدن پاستا‌ها نمی‌شود
 
درباره این‌ها یک عمر اشتباه می کردیم!


اگر از مردم بپرسید چطور می‌توانید مانع چسبیدن دانه‌های پاستا به هم شوید، معمولا می‌گویند مقداری روغن به آب آن اضافه کنید. اما این جواب نمی‌دهد. چگالی روغن کمتر از آب است، بنابراین یک لایه روغن روی آب می‌ماند. وقتی پاستا را آبکش کنید، این روغن روی پاستاها را می‌پوشاند و مانع چسبیدن سس به پاستای شما می‌شود.


مو در اثر استرس سفید نمی‌شود
 
درباره این‌ها یک عمر اشتباه می کردیم!

استرس عامل سفید شدن مو نیست. فولیکول‌های مو برای مو‌های ما رنگ تولید می‌کنند که با افزایش سن مقدار آن کم می‌شود؛ بنابراین بعد از اینکه مو چرخه طبیعی رشد خود را طی کرد و دوباره تولید شد، در چرخه بعدی رنگ کمتری دارد. اما استرس باعث می‌شود مو‌های ما سریع‌تر بریزد، در نتیجه چرخه طبیعی سریع‌تر شود و احتمال سفیدی زودرس مو‌ها بیشتر شود.
 
منبع: brightside


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع مَا الْمُبْتَلَى الَّذِي قَدِ اشْتَدَّ بِهِ الْبَلَاءُ - بِأَحْوَجَ إِلَى الدُّعَاءِ - الَّذِي لَا يَأْمَنُ الْبَلَاءَ

 و درود خدا بر او، فرمود: آن کس که به شدّت گرفتار دردی است
نيازش به دعا بيشتر از تندرستی است که از بلا در امان است نمی‌باشد.
(معنوی)




وَ قَالَ ع إِنَّ الْمِسْكِينَ رَسُولُ اللَّهِ - فَمَنْ مَنَعَهُ فَقَدْ مَنَعَ اللَّهَ - وَ مَنْ أَعْطَاهُ فَقَدْ أَعْطَى اللَّهَ

 و درود خدا بر او، فرمود: نيازمندی که به تو روی آورده فرستاده خداست،
کسی که از ياری او دريغ کند، از خدا دريغ کرده،
و آن کس که به او بخشش کند، به خدا بخشيده است.
(اخلاقی، اقتصادی)
+ نوشته شده در یک شنبه 24 شهريور 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند اخلاقی,پند اقتصادی,معنوی,دعا,تندرستی,نیازمند,بخشش,, ساعت 9:17 توسط آزاده یاسینی


بامزه‌ترین عکس‌های مسابقه عکاسی کمدی حیات وحش

 امسال پنجمین دوره مسابقه عکاسی کمدی حیات وحش هم برگزار شد و شرکت کنندگان زیادی با عکس‌های زیبای خود هم از نظر فنی و هم از نظر کمدی درخشیدند. بنیانگذاران این مسابقه علاوه بر خنده یک پیام جدی برای مخاطبان خود دارند: «یادتان باشد باید از منابع طبیعی محفاظت کنیم. ما می‌خواهیم پرچم حفاظت از حیات وحش را بالا ببریم، طبل و سنج بزنیم و سر و صدا راه بیندازیم و این پیام را پخش کنیم: حیات وحش در سراسر جهان در معرض خطر است و ما باید کاری برای نجات آن انجام دهیم.نیاز نیست کار سختی کنید، فقط کافیست هر یک از ما کمی تلاش کنیم تا تفاوت بزرگی ایجاد شود. مثلا محصولاتی که روغن پالم یا روغن نخل دارند نخریم، چون مزارع آن، جنگل‌ها را از بین می‌برند و روی آب و هوای جهانی تاثیر می‌گذارند. از محصولات غیرقابل بازیافت اجتناب کنید. حمام‌های کوتاه‌تری داشته باشید و کار‌های ساده دیگر... می‌دانید که همه این‌ها امکان‌پذیر هستند.شاید شما فعال محیط زیست نباشید، اما اگر واقعا به محیط زیست و آنچه اتفاق می‌افتد اهمیت می‌دهید، همین کار‌های ساده را انجام دهید و دوستان و اعضای خانواده خود را هم به انجام دادن آن‌ها تشویق کنید، در شبکه‌های اجتماعی، مکان‌های عمومی و سرکار در این باره صحبت کنید. پست‌های محیط زیستی را به اشتراک بگذارید. سازمان‌های حفاظت از محیط زیست را پیدا کنید و از طریق ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی با آن‌ها در ارتباط باشید. برای مسئولان و نمایندگان محلی خود نامه بنویسید و پیشنهادات خود را با آن‌ها در میان بگذارید. شما صدا دارید، همه ما داریم، از آن استفاده کنید و نترسید.»باوجود اینکه سطح رقابت امسال بالا بود، داوران به سختی توانستند فینالیست‌ها را از میان عکس‌های ارسالی انتخاب کنند. به نظر شما کدام یک از این عکس‌ها برنده خواهد شد؟

اختلافات خانوادگی

بامزه‌ترین عکس‌های مسابقه عکاسی کمدی حیات وحش

«آخ جون برف!»
 
بامزه‌ترین عکس‌های مسابقه عکاسی کمدی حیات وحش

«وای نه!»
 
بامزه‌ترین عکس‌های مسابقه عکاسی کمدی حیات وحش

چه جایی بهتر از این برای لم دادن؟
 
بامزه‌ترین عکس‌های مسابقه عکاسی کمدی حیات وحش

گوزن؟ کدام گوزن؟
 
بامزه‌ترین عکس‌های مسابقه عکاسی کمدی حیات وحش

درست پشت سرمه، نه؟
 
بامزه‌ترین عکس‌های مسابقه عکاسی کمدی حیات وحش

ببخشید...
 
بامزه‌ترین عکس‌های مسابقه عکاسی کمدی حیات وحش

آرزو‌های یک سنجاب
 
بامزه‌ترین عکس‌های مسابقه عکاسی کمدی حیات وحش

«سلااام!»
 
بامزه‌ترین عکس‌های مسابقه عکاسی کمدی حیات وحش

قلدربازی
 
بامزه‌ترین عکس‌های مسابقه عکاسی کمدی حیات وحش

صبح شنبه
 
بامزه‌ترین عکس‌های مسابقه عکاسی کمدی حیات وحش

قایم موشک بازی
 
بامزه‌ترین عکس‌های مسابقه عکاسی کمدی حیات وحش

سلام
 
بامزه‌ترین عکس‌های مسابقه عکاسی کمدی حیات وحش

گورخر‌های خندان
 
بامزه‌ترین عکس‌های مسابقه عکاسی کمدی حیات وحش

«خیلی باحال بووود»
 
بامزه‌ترین عکس‌های مسابقه عکاسی کمدی حیات وحش

وقتی کلی روی موهات کار کردی، ولی همه زحماتت به باد می‌ره
 
بامزه‌ترین عکس‌های مسابقه عکاسی کمدی حیات وحش

آدم فضایی
 
بامزه‌ترین عکس‌های مسابقه عکاسی کمدی حیات وحش

در حال رقصیدن
 
بامزه‌ترین عکس‌های مسابقه عکاسی کمدی حیات وحش

فکر کنم پیشنهاد بدی بهش داده
 
بامزه‌ترین عکس‌های مسابقه عکاسی کمدی حیات وحش

زوج اسکیت‌باز
 
بامزه‌ترین عکس‌های مسابقه عکاسی کمدی حیات وحش

وقتی استاد از سنجاب‌ها می‌پرسه کی بادوم زمینی دوست داره؟
 
بامزه‌ترین عکس‌های مسابقه عکاسی کمدی حیات وحش

مثلا قایم شده!
 
بامزه‌ترین عکس‌های مسابقه عکاسی کمدی حیات وحش

بودن یا نبودن؟
 
بامزه‌ترین عکس‌های مسابقه عکاسی کمدی حیات وحش

گمشده
 
بامزه‌ترین عکس‌های مسابقه عکاسی کمدی حیات وحش

به نظرتون داره غلغلکش می‌ده یا خفه‌اش می‌کنه؟
 
بامزه‌ترین عکس‌های مسابقه عکاسی کمدی حیات وحش

دنبال چی می‌گردی؟
 
بامزه‌ترین عکس‌های مسابقه عکاسی کمدی حیات وحش
 
بابون ماهیگیر
 
بامزه‌ترین عکس‌های مسابقه عکاسی کمدی حیات وحش
 
منبع: boredpanda
+ نوشته شده در یک شنبه 24 شهريور 1398برچسب:بامزه‌ترین عکس‌های مسابقه عکاسی کمدی حیات وحش, ساعت 9:14 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع مَنْ بَالَغَ فِي الْخُصُومَةِ أَثِمَ - وَ مَنْ قَصَّرَ فِيهَا ظُلِمَ -

وَ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يَتَّقِيَ اللَّهَ مَنْ خَاصَمَ

 و درود خدا بر او، فرمود: کسی که در دشمنی زياده روی کند گناهکار،
و آن کس که در دشمنی کوتاهی‌ کند ستمکار است،
و هر کس که بی‌دليل دشمنی کند نمی‌تواند با تقوا باشد
(اخلاقی، سياسی)
 




وَ سُئِلَ ع كَيْفَ يُحَاسِبُ اللَّهُ الْخَلْقَ عَلَى كَثْرَتِهِمْ - فَقَالَ ع كَمَا يَرْزُقُهُمْ عَلَى كَثْرَتِهِمْ -
فَقِيلَ كَيْفَ يُحَاسِبُهُمْ وَ لَا يَرَوْنَهُ - فَقَالَ ع كَمَا يَرْزُقُهُمْ وَ لَا يَرَوْنَهُ

 و درود خدا بر او، فرمود:
(از امام پرسيدند چگونه خدا با فراوانی انسان‌ها به حسابشان رسيدگی می‌کند پاسخ داد:)
آن چنانکه با فراوانی آنان روزيشان می‌دهد
(و باز پرسيدند چگونه به حساب انسان‌ها رسيدگی می‌کند که او را نمی‌بينند فرمود)
همان گونه که آنان را روزی می‌دهد و او را نمی‌بينند
(اعتقادی)
+ نوشته شده در شنبه 23 شهريور 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند اخلاقی,پند سیاسی,اعتقادی,دشمنی,گناهکار,ستمکار,تقوا,روزی, ساعت 9:18 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَدْ سُئِلَ عَنْ مَسَافَةِ مَا بَيْنَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ - فَقَالَ ع مَسِيرَةُ يَوْمٍ لِلشَّمْسِ

 و درود خدا بر او، فرمود: (از فاصله ميان مشرق و مغرب پرسيدند،
فرمود:) به اندازه يک روز رفتن خورشيد.
(علمی)
 



وَ قَالَ ع لِرَجُلٍ رَآهُ يَسْعَى عَلَى عَدُوٍّ لَهُ - بِمَا فِيهِ إِضْرَارٌ بِنَفْسِهِ -
إِنَّمَا أَنْتَ كَالطَّاعِنِ نَفْسَهُ لِيَقْتُلَ رِدْفَهُ

و درود خدا بر او، فرمود:
(شخصی را ديد که چنان بر ضد دشمنش می‌کوشيد که به خود زيان می‌رسانيد، فرمود:)
تو مانند کسی هستی که نيزه در بدن خود فرو برد تا ديگری را که در کنار اوست بکشد
(اخلاقی) 
+ نوشته شده در جمعه 22 شهريور 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند اخلاقی,پند علمی,فاصله میان مشرق و مغرب,خورشید,دشمن,زیان,نیزه,کشتن, ساعت 11:11 توسط آزاده یاسینی


این نقشه‌ها حرف‌های تازه و جالبی دارند

 در درس‌های جغرافیای مدرسه، مجبور بودیم چیز‌های خسته کننده‌ای بخوانیم: جمعیت کشور‌های مختلف، اندازه دریا‌ها و اقیانوس‌ها و .... اما فکرش را می‌کردید که نقشه‌ها می‌توانند جالب‌تر از فیلم‌های ماجراجویی باشند؟ تنها کاری که باید بکنید این است که از زاویه دیگری نگاه کنید تا حقایق غیرمنتظره‌ای را ببینید. این نقشه‌ها اطلاعات تازه و جالبی در اختیارتان خواهند گذاشت.


کشور‌هایی که مردم آن به واکسن اعتماد
 
ندارند
 
این نقشه‌ها حرف‌های تازه و جالبی دارند


طبق تحقیقاتی که توسط بنیاد «Wellcome Trust» انجام شده، والدین امروزی باور ندارند که واکسن موثر است. لیبری (۲۸درصد)، فرانسه (۱۸درصد) و نیجریه (۱۶درصد) بیشترین بی‌اعتمادی را به واکسن دارند.


نقشه جهان عمودی چینی‌ها
 
این نقشه‌ها حرف‌های تازه و جالبی دارند

تراکم جمعیت در مرز چین و روسیه
 
این نقشه‌ها حرف‌های تازه و جالبی دارند

حرکت ابر رادیواکتیو در سراسر اروپا بعد از

فاجعه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶

 
این نقشه‌ها حرف‌های تازه و جالبی دارند

مسیر ۲۱۲۱۲کیلومتری از کیپ تاون در آفریقای جنوبی تا ولادی‌وستوک (Vladivostok) در روسیه، طولانی‌ترین مسافت پیاده‌روی است. بیش از ۱۴ ماه پیاده‌روی ۱۰ ساعته در روز لازم است تا از خطرناک‌ترین مکان‌های جهان عبور کنید و این مسیر را به پایان برسانید.

این نقشه‌ها حرف‌های تازه و جالبی دارند

تفاوت‌های جنگل زدایی بین بلیز و گواتمالا یک خط مستقیم در امتداد مرز آن‌ها ایجاد کرده که از فضا قابل مشاهده است.

 
این نقشه‌ها حرف‌های تازه و جالبی دارند

ناسا یک نقشه تعاملی از آتش‌سوزی

جنگل‌ها در ۱۵ سال اخیر ایجاد کرده است

 
این نقشه‌ها حرف‌های تازه و جالبی دارند

اعماق شگفت‌انگیز دریاچه بایکال
 
این نقشه‌ها حرف‌های تازه و جالبی دارند

مدت تعطیلات مدارس در کشور‌های اروپایی

(به هفته)

 
این نقشه‌ها حرف‌های تازه و جالبی دارند

نقشه توپوگرافی مینیمال از اردن
 
این نقشه‌ها حرف‌های تازه و جالبی دارند

انتشار جهانی کربن مونوکسید به خاطر

آتش‌سوزی جنگل‌ها

 
این نقشه‌ها حرف‌های تازه و جالبی دارند
 
کربن مونوکسید، بو، رنگ یا مزه ندارد. اما بسیار سمی است و در طولانی مدت برای سلامت جمعیت جهان بد است.

حوضه‌های آبریز ایالات متحده آمریکا
 
این نقشه‌ها حرف‌های تازه و جالبی دارند


قسمت قابل مشاهده رودخانه، تنها بخش کوچکی از یک سیستم بزرگ است. هر رودخانه یک حوضه آبریز یا آبخیز دارد؛ زمین‌هایی که رودخانه از آن‌ها آب می‌گیرد. رود‌های کوچک زیر زمین جاری می‌شوند و رودخانه‌های بزرگی که می‌بینیم را تامین می‌کنند.


کشور‌هایی که سران آن‌ها ریش دارند
 
این نقشه‌ها حرف‌های تازه و جالبی دارند

توزیع جهانی پنگوئن‌ها
 
این نقشه‌ها حرف‌های تازه و جالبی دارند

نقشه توپوگرافی از مریخ
 
این نقشه‌ها حرف‌های تازه و جالبی دارند

یک روباه قطبی در عرض سه ماه،

۳۵۰۰ کیلومتر روی برف و یخ سفر کرد
 

این نقشه‌ها حرف‌های تازه و جالبی دارند

فانوس‌های دریایی اروپا
 
این نقشه‌ها حرف‌های تازه و جالبی دارند
 
منبع: brightside


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع لَوْ لَمْ يَتَوَعَّدِ اللَّهُ عَلَى مَعْصِيَتِهِ - لَكَانَ يَجِبُ أَلَّا يُعْصَى شُكْراً لِنِعَمِهِ

 و درود خدا بر او، فرمود: اگر خدا بر گناهان وعده عذاب هم نمی‌داد،
لازم بود به خاطر سپاسگزاری از نعمت‌هايش نافرمانی نشود.
(اعتقادی، اخلاقی)
 




وَ قَالَ ع عَلَى قَبْرِ رَسُولِ اللَّهِ ص - سَاعَةَ دَفْنِهِ - إِنَّ الصَّبْرَ لَجَمِيلٌ إِلَّا عَنْكَ
- وَ إِنَّ الْجَزَعَ لَقَبِيحٌ إِلَّا عَلَيْكَ - وَ إِنَّ الْمُصَابَ بِكَ لَجَلِيلٌ وَ إِنَّهُ قَبْلَكَ وَ بَعْدَكَ لَجَلَلٌ

 و درود خدا بر او، فرمود: (به هنگام دفن رسول خدا صلّی اللّه عليه و آله و سلّم)
همانا شکيبايی نيکوست جز در غم از دست دادنت، و بی‌تابی ناپسند است جز در اندوه مرگ تو،
مصيبت تو بزرگ، و مصيبت‌های پيش از تو و پس از تو ناچيزند.
(اعتقادی)
+ نوشته شده در پنج شنبه 21 شهريور 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند اخلاقی,پند اعتقادی,عذاب,نعمت,شکیبایی,غم,مرگ,مصیبت, ساعت 11:13 توسط آزاده یاسینی


لرزه‌نگار باستانی که محققان را متحیر کرده است!

 در سال ۱۳۲ میلادی، یک ستاره شناس، ریاضیدان و مهندس  چینی به نام «ژانگ هنگ» اختراع چشمگیری را به دربار هان ارائه داد: اولین لرزه سنج جهان!

لرزه‌نگار دستگاهی است که تکان‌های زمین را هنگام زلزله نشان می‌دهد. البته نباید آن را با لرزه‌نگار یا لرزه‌سنج‌های امروزی اشتباه گرفت که حرکات را هم ثبت می‌کنند. در اصل، هر آونگ آویزان یا جسمی که با ظرافت متعادل شده و با کوچکترین اختلالی تکان می‌خورد، نوعی زلزله‌نگار به شمار می‌آید. احمقانه است که باور کنیم چنین وسیله‌ای قبل از اختراع ژانگ هنگ وجود نداشته است. اما آنچه دستگاه هنگ را خاص می‌کند، حساسیت و توانایی آن برای گفتن جهت زلزله است.

 
لرزه‌نگار باستانی که محققان را متحیر کرده است!

دستگاه ژانگ هنگ شبیه یک خمره بزرگ برنزی است که ۱.۸ متر قطر دارد. در بیرون ظرف هشت سر اژد‌ها قرار دارد که رو به هشت جهت اصلی قطب‌نما هستند. زیر سر هر اژدها، در پایه ظرف، هشت قورباغه با دهان باز و سر‌های رو به بالا قرار دارند. محتوای خمره ناشناخته است، اما گمان می‌رود دارای نوعی مکانیزم آونگی باشد.وقتی زلزله رخ می‌دهد، حتی اگر ضعیف‌تر از آن باشد که احساس شود، آونگ با تکان‌های زمین تاب می‌خورد و به توپ فلزی داخل دهان اژد‌ها برخورد می‌کند و آن را داخل دهان قورباغه می‌اندازد. جهتی که توپ از آن می‌افتد نشان می‌دهد که لرزه‌ها از کجا می‌آیند. توپ هنگام افتادن در دهان قورباغه صدای بلندی تولید می‌کند و به همه درباره زلزله هشدار می‌دهد.همه به اختراع هنگ شک داشتند تا اینکه چند سال بعد بالاخره یک توپ از دهان اژد‌ها افتاد. چون هیچکس زلزله را احساس نکرده بود، منتقدین دستگاه او را یک اختراع شکست خورده نامیدند. اما چند روز بعد، پیکی خبر آورد که صد‌ها کیلومتر دورتر و دقیقا در جهتی که دستگاه نشان داده بود زلزله‌ای اتفاق افتاده است.
 
لرزه‌نگار باستانی که محققان را متحیر کرده است!

در قرن‌های پس از مرگ ژانگ هنگ، از سایر دانشمندان چینی خواسته شد زلزله‎‌سنج او را بازسازی کنند، اما هیچ یک از آن‌ها در گذر زمان جان سالم به در نبردند. نویسندگان معاصر ماهیت دستگاه را توصیف کرده اند، اما عملکرد درون آن همچنان یک راز است. مثلا هنوز معلوم نیست که یک طراحی باستانی چطور می‌تواند اینقدر حساس باشد که زلزله را از صد‌ها کیلومتر دورتر تشخیص دهد، با این حال آنقدر ثابت و پایدار باشد که فقط یکی از اهرم‌ها را حرکت دهد، بدون اینکه کوچکترین اختلالی در بقیه اهرم‌ها ایجاد کند.
 
لرزه‌نگار باستانی که محققان را متحیر کرده است!

تلاش‌های زیادی برای ساختن لرزه‌نگار ژانگ هنگ در قرن نوزدهم و بیستم انجام شد، اما هیجکدام نتوانستند به دقت و حساسیت این لرزه نگار باستانی چینی برسند. در سال ۲۰۰۵، گروهی از زلزله شناسان و باستان شناسان آکادمی علوم چین اعلام کردند که ماکتی از این دستگاه ساخته اند که واقعا کار می‌کند.در نسخه آن‌ها، به جای هشت توپ تنها از یک توپ استفاده شده است. این توپ با دقت روی یک پایه نازک در مرکز دستگاه متعادل شده است. مستقیما بالای توپ یک آونگ معلق قرار دارد که به آرامی توپ را لمس می‌کند. وقتی آونگ تاب می‌خورد، به آرامی توپ را از پایه پایین و داخل یکی از هشت کانال می‌اندازد و از دهان یک اژد‌ها خارج می‌شود. به این ترتیب این دستگاه فقط یک بار عمل می‌کند و حرکت بعدی آونگ نمی‌تواند توپی را از دهان اژدها‌های دیگر خارج کند، چون توپ دیگری وجود ندارد.

لرزه‌نگار ژانگ هنگ حدودا ۱۸۰۰ سال قدمت دارد، اما قاعده عملکرد آن تا امروز بدون تغییر مانده است. لرزه‌نگار‌های آونگی تا قرن نوزدهم استفاده می‌شدند. لرزه نگار‌های مدرن از الکترونیک پیشرفته استفاده می‌کنند، اما حسگر هنوز یک جسم معلق است، نوعی آونگ که به جای اهرم‌های مکانیکی توسط نیروی الکتریکی نگه داشته می‌شود. برخی دستگاه‌ها هم به جای آونگ از فنر استفاده می‌کنند.
 
منبع: amusingplanet
+ نوشته شده در پنج شنبه 21 شهريور 1398برچسب:لرزه‌نگار باستانی که محققان را متحیر کرده است!, ساعت 11:11 توسط آزاده یاسینی


ساخت مجسمه‌های تماشایی با ساعت‌های شکسته و قدیمی

 هنرمند خلاقی به نام «دن تننبام» ۲۰ سال است که ساعت جمع می‌کند. او همیشه مجذوب پیچیدگی‌ حرکات ظریف و دقیق ساعت‌ بوده است. وقتی او ساعت‌ها را نزد ساعت‌ساز برد و دید بسیاری این قطعات باورنکردنی دور ریخته می‌شوند، تصمیم گرفت زندگی جدیدی به آن‌ها بدهد. بنابراین وقتی از محل کار به خانه برمی‌گشت، به کارگاه خود می‌رفت و سعی می‌کرد قطعات مختلف را کنار هم بگذارد. او کار خود را با ساخت موتورسیکلت‌های مینیاتوری با استفاده از قسمت‌های مختلف ساعت آغاز کرد. سپس مهارت بیشتری پیدا کرد و مجسمه‌های پیچیده‌تری ساخت. ساخت هر مجسمه حدود ۳۰ تا ۵۰ ساعت زمان می‌برد که بستگی به اندازه و پیچیدگی آن دارد. چند نمونه از آثار فوق‌العاده این هنرمند را مشاهده می‌کنید.

 
مجسمه های تماشایی با ساعت های کهنه و شکسته
 
مجسمه های تماشایی با ساعت های کهنه و شکسته
 
مجسمه های تماشایی با ساعت های کهنه و شکسته
 
مجسمه های تماشایی با ساعت های کهنه و شکسته
 
مجسمه های تماشایی با ساعت های کهنه و شکسته
 
مجسمه های تماشایی با ساعت های کهنه و شکسته
 
مجسمه های تماشایی با ساعت های کهنه و شکسته
 
مجسمه های تماشایی با ساعت های کهنه و شکسته
 
مجسمه های تماشایی با ساعت های کهنه و شکسته
 
مجسمه های تماشایی با ساعت های کهنه و شکسته
 
مجسمه های تماشایی با ساعت های کهنه و شکسته
 
مجسمه های تماشایی با ساعت های کهنه و شکسته
 
مجسمه های تماشایی با ساعت های کهنه و شکسته
 
مجسمه های تماشایی با ساعت های کهنه و شکسته
 
مجسمه های تماشایی با ساعت های کهنه و شکسته
 
مجسمه های تماشایی با ساعت های کهنه و شکسته
 
مجسمه های تماشایی با ساعت های کهنه و شکسته
 
مجسمه های تماشایی با ساعت های کهنه و شکسته
 
مجسمه های تماشایی با ساعت های کهنه و شکسته
 
مجسمه های تماشایی با ساعت های کهنه و شکسته
 
منبع:boredpanda
 
+ نوشته شده در پنج شنبه 21 شهريور 1398برچسب:ساخت مجسمه‌های تماشایی با ساعت‌های شکسته و قدیمی, ساعت 11:9 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع مَا قَالَ النَّاسُ لِشَيْ‏ءٍ طُوبَى لَهُ - إِلَّا وَ قَدْ خَبَأَ لَهُ الدَّهْرُ يَوْمَ سَوْءٍ

 و درود خدا بر او، فرمود: مردم چيزی را نگفتند خوش باد، جز آن که روزگار، روز بدی را برای او تدارک ديد.
(سياسی، اجتماعی)
 




وَ قَالَ ع: إِذَا أَرْذَلَ اللَّهُ عَبْداً حَظَرَ عَلَيْهِ الْعِلْمَ

 و درود خدا بر او، فرمود: هر گاه خدا بخواهد بنده‌ای را خوار کند، دانش را از او دور سازد.
(علمی)
+ نوشته شده در چهار شنبه 20 شهريور 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند سیاسی,پند اجتماعی,علمی,خوار,دانش, ساعت 14:22 توسط آزاده یاسینی


اقیانوس‌های جهان کجا به هم می‌رسند؟

 پنج اقیانوس روی زمین وجود دارد، همه آن‌ها با یکدیگر ارتباط دارند و یک حجم آب پیوسته را تشکیل می‌دهند. قبلا فقط چهار اقیانوس وجود داشت: آرام، اطلس، هند و منجمد شمالی. اما در سال ۲۰۰۰، سازمان بین‌المللی آب‌نگاری بر اساس شواهدی که نشان می‌داد این آب‌ها دارای اکوسیستم متمایز هستند و تاثیر منحصربه‌فردی روی آب و هوای جهان می‌گذارند، تصمیم گرفت اقیانوس منجمدجنوبی را هم به فهرست اقیانوس‌های جهان اضافه کند. اقیانوس جنوبگان یا اقیانوس منجمدجنوبی، پنجمین اقیانوس زمین، اما از نظر بزرگی چهارمین آن‌هاست: بزرگتر از اقیانوس منجمد شمالی.

 
اقیانوس‌های جهان کجا به هم می‌رسند؟

مانند مرز‌های ملی، مرز‌های پنج اقیانوس هم توسط سازمان بین المللی آب‌نگاری کاملا مشخص شده اند، هرچند همه با این مرزبندی موافق نیستند، از جمله اطلاعات‌نامه جهان که توسط سازمان سیا منتشر می‌شود.اقیانوس آرام، بزرگترین اقیانوس جهان، از اقیانوس جنوبگان تا اقیانوس منجدشمالی امتداد دارد. مرز شرقی آن به سواحل آمریکای شمالی و جنوبی می‌رسد، در نهایت در دماغه هورن در امتداد یک خط مستقیم که از سرزمین آتش (Tierra del Fuego) تا اقیانوس منجمد شمالی کشیده شده، به اقیانوس اطلس می‌رسد. مرز غربی با مجمع‌الجزایر شرقی هند، دریای فیلیپین، دریای ژاپن و دریای اخستک (Okhotsk) در نیمه شمالی و ساحل استرالیا در نیمه جنوبی تعریف شده است. اقیانوس آرام در دماغه جنوب شرقی، جنوبی‌ترین نقطه تاسمانی، به اقیانوس هند می‌رسد.
 
اقیانوس‌های جهان کجا به هم می‌رسند؟

اقیانوس اطلس، دومین اقیانوس بزرگ جهان، از اقیانوس جنوبگان بین قاره آمریکا و آفریقا و اروپا تا اقیانوس منجمدشمالی کشیده شده است. این اقیانوس در دماغه هورن به اقیانوس آرام و در دماغه آگولاس در جنوب آفریقا به اقیانوس هند می‌رسد.اقیانوس هند، سومین اقیانوس بزرگ جهان، از اقیانوس جنوبگان تا اقیانوس هند، شبه جزیره عربستان و جنوب شرقی آسیا امتداد دارد. در غرب سواحل آفریقا را دنبال می‌کند تا در دماغه آگولاس به اقیانوس اطلس می‌رسد. از شرق، در نزدیکی تاسمانی به اقیانوس آرام می‌پیوندد.مرز‌های اقیانوس قطب شمال کمی پیچیده‌تر است، چون خشکی در اینجا تکه تکه است. به طور کلی اقیانوس منجمدشمالی در قطب شمال قرار دارد و در نیمکره غربی به آمریکای شمالی و در نیمکره شرقی به اسکاندیناوی و سیبری می‌رسد. همچنین در نزدیکی گرینلند و ایسلند به اقیانوس اطلس می‌پیوندد و در تنگه برینگ به اقیانوس وصل می‌شود.اقیانوس جنوبگان واضح‌ترین مرز را دارد: یک دایره کامل که قطب جنوب را احاطه کرده است.
 
اقیانوس‌های جهان کجا به هم می‌رسند؟

اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام را کجا ببینیم؟
 
اقیانوس‌های جهان کجا به هم می‌رسند؟
 
مشخص‌ترین نقطه برای تماشای آب‌های دو اقیانوس، مرز آن‌هاست. برای تماشای دو اقیانوس آرام و اطلس در دماغه هورن در جنوب شیلی، باید از اوشوایا در آرژانتین یا از پونتا آرناس در شیلی سوار یک کشتی کروز شوید. این کشتی دماغه را دور می‌زند و اگر آب و هوا اجازه دهد، بازدیدکنندگان را روی دماغه پیاده می‌کند. به دلیل جریان‌های ناهنجار، باد‌های قوی و آب و هوای غیرقابل پیش بینی، کشتیرانی در آب‌های اطراف این دماغه بسیار دشوار است؛ بنابراین سفر به دماغه هورن ممکن است همیشه منجر به رفتن به ساحل نشود. اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید از فانوس دریایی آن هم دیدن کنید.
 
اقیانوس‌های جهان کجا به هم می‌رسند؟

راه دیگر برای دیدن اقیانوس آرام و اطلس، بالا رفتن از یک آتشفشان است. آتشفشان بارو در پاناما واقع شده و بلندترین کوه این کشور است. بارو در نقطه‌ای واقع شده که باریکه پاناما حدود ۱۲۰ کیلومتر عرض دارد. در یک طرف باریکه اقیانوس اطلس و در طرف دیگر آن اقیانوس آرام قرار دارد. در روز روشن می‌توان هر دو اقیانوس را از بالای کوه دید.
 
اقیانوس‌های جهان کجا به هم می‌رسند؟

اقیانوس هند و اطلس را از کجا ببینیم؟

در دماغه آگولاس در جنوبی‌ترین نقطه قاره آفریقا. دماغه آگولاس، برخلاف دماغه هورن به راحتی از طریق تور‌های منظمی که از کیپ تاون می‌آیند، قابل دسترسی است. اما متاسفانه برخی مردم محلی گردشگران را به جای دماغه آگولاس به دماغه‌های دیگر می‌برند تا به آن‌ها سوغاتی بفروشند.
 


اقیانوس هند و آرام را از کجا ببینیم؟

اقیانوس‌های جهان کجا به هم می‌رسند؟


اقیانوس هند و آرام در دماغه جنوب‌شرقی، جنوبی‌ترین نقطه تاسمانی در استرالیا، به هم می‌رسند. برای رسیدن به این دماغه باید ابتدا دو ساعت از هوبارت (Hobart) به شهر کوچکی به نام کوکل کریک (Cockle Creek) رانندگی کنید، که دورترین نقطه در جنوب استرالیا است که می‌توان به آن رانندگی کرد. سپس باید دو تا سه ساعت پیاده روی کنید تا به آن برسید.

 
اقیانوس‌های جهان کجا به هم می‌رسند؟
 
منبع: amusingplanet
+ نوشته شده در چهار شنبه 20 شهريور 1398برچسب:اقیانوس‌های جهان کجا به هم می‌رسند,آرام,اطلس,هند,منجمد شمالی,منجمد جنوبی, ساعت 14:19 توسط آزاده یاسینی


باهوش‌ترین حیوانات روی زمین را بشناسید

 حتما درباره هوش برخی حیوانات شنیده اید. در اینجا با باهوش‌ترین موجودات قلمروی حیوانات آشنا می‌شوید.


۱. شامپانزه‌ها
 
باهوش‌ترین حیوانات روی زمین را بشناسید


باتوجه به اینکه ۹۹درصد دی‌ان‌ای شامپانزه‌ها با ما مشترک است، جای تعجب نیست که این موجودات هوش بالایی داشته باشند. سلسله مراتب اجتماعی آن‌ها بسیار شبیه به انسان‌ها است و توانایی یادگیری و ارتباط برقرار کردن با زبان اشاره را دارند. برخی از این گونه‌ها ممکن است مثل ما صاف راه بروند. ابزار‌های باستانی در حفاری‌های باستان شناسی کشف شده است که توسط قبایل شامپانزه‌ها استفاده می‌شده اند. شاید فکرش را هم نکنید، اما برخی از آن‌ها خودشان یاد گرفته اند آتش روشن و خاموش کنند. سن باروری آن‌ها هم درست مثل انسان، در ماده‌ها ۱۳ سالگی و در نر‌ها ۱۶ سالگی است.


۲. دلفین پوزه‌بطری
 
باهوش‌ترین حیوانات روی زمین را بشناسید


در کتاب «راهنمای سفر به کهکشان» داگلاس آدامز،دلفین‌ها به عنوان دومین موجودات باهوش کل کهکشان معرفی شده اند. هر یک از آن‌ها امضای صوتی منحصربه‌فردی دارند. این ویژگی به دلفین‌ها اجازه می‌دهد جفت خود را در گروه بزرگی از دلفین‌ها پیدا کنند. هر دلفین سوت مخصوصی دارد که بقیه می‌توانند آن را برای برقراری ارتباط با دلفین‌ خاصی که می‌خواهند به آن نزدیک شوند، تقلید کنند. یعنی معادل دلفینی این است که بگوییم «علی می‌خوام باهات صحبت کنم.» همچنین دلفین‌ها خودشان را با قایق ماهیگیران هماهنگ می‌کنند تا ماهی‌ها را به دام بیندازند. 


۳. فیل‌ها
 
باهوش‌ترین حیوانات روی زمین را بشناسید


من همیشه فکر می‌کردم که در چنین جمجمه بزرگی، مغز بزرگی هم باید وجود داشته باشد. مثل اینکه درست فکر می‌کردم. این غول‌های باشکوه رفتار‌هایی مثل مهربانی و همدردی از خود نشان می‌دهند. آن‌ها تنها حیواناتی هستند که با استفاده از سیگنال‌های لرزه‌ای با هم ارتباط برقرار می‌کنند.


۴. طوطی خاکستری آفریقایی یا کاسکو
 
باهوش‌ترین حیوانات روی زمین را بشناسید


اگر قرار بود آلبرت انیشتین به یک حیوان تبدیل شود، احتمالا طوطی خاکستری آفریقایی می‌شد. طوطی‌های خاکستری آفریقایی سطحی از درک منطقی را دارند که بیشتر پرندگان ندارند. این پرندگان استعداد زیادی در شمارش و در بیان کردن احساساتشان دارند. از آنجا که آن‌ها یک گونه پیچیده و بسیار حساس هستند، کارشناسان توصیه می‌کنند فقط کسانی که آموزش دیده اند، از آن‌ها به عنوان حیوان خانگی نگهداری کنند. اگر پرنده شما حساس است، محیطش را بسیار آهسته تغییر دهید.


۵. موش‌ها
 
باهوش‌ترین حیوانات روی زمین را بشناسید


«فراشناخت» توانایی تصمیم‌گیری بر اساس دانش شخص یا عدم آن است. هم موش‌ها و هم انسان‌ها این ویژگی را دارند. این جوندگان کاملا خودآگاه هستند، نقاط حساسی روی بدنشان دارند و حتی می‌توانند خواب ببینند. برخی از آن‌ها در جایگاه حیوان خانگی بسیار اجتماعی هستند و دوست دارند در کنار انسان‌ها باشند. همچنین می‌توانید مثل گربه یا سگ، آن‌ها را با اسم صدا کنید.


۶. کلاغ‌ها
 
باهوش‌ترین حیوانات روی زمین را بشناسید


علیرغم اینکه مغز کلاغ به اندازه شصت انسان است، اما از نظر نسبت جثه به مغز، جزء پرنده‌های «بزرگ مغز» به حساب می‌آید. آن‌ها می‌توانند راه حل مسائل پیچیده را پیدا کنند و حتی چهره انسان‌های متفاوت را تشخیص دهند.


۷. سگ‌ها
 
باهوش‌ترین حیوانات روی زمین را بشناسید


توصیف هوش سگ‌ها ممکن است از سگی به سگ دیگر متفاوت باشد. آموزش اطاعت‌ کردن از دستورات خاص در برخی نژاد‌های سگ راحت‌تر است، اما در شرایط خاص از سگ‌های متفاوتی استفاده می‌شود. مثلا برای سگ سورتمه منحصرا بینماموت‌های آلاسکایی یا هاسکی سیبری انتخاب می‌شود، چون مقاوت بیشتری نسبت به سرمای شدید دارند.


۸. کبوتر‌ها
 
باهوش‌ترین حیوانات روی زمین را بشناسید


این پرندگان ریاضیدانان دنیای پرندگان هستند. کبوتر‌ها (همچنین میمون‌های رزوس) می‌توانند قوانین ریاضیات را یاد بگیرند و انسان‌ها را با ویژگی‌های فردی چهره‌شان تشخیص دهند.


۹. خوک‌ها
 
باهوش‌ترین حیوانات روی زمین را بشناسید


هوش خوک حتی از گربه‌های خانگی هم بیشتر است. آن‌ها حافظه بلندمدت شگفت انگیزی دارند که می‌توانند زبان نمادی و استفاده درست از جوی‌استیک برای انجام بازی ویدئویی را یاد بگیرند.


۱۰. اختاپوس‌ها
 
باهوش‌ترین حیوانات روی زمین را بشناسید

از میان تمام موجودات بی‌مهره، هشت‌پا بزرگترین مغز را دارد. اختاپوس حداقل ۱۳۰میلیون نورون دارد و بیشتر آن‌ها در بازوهایش قرار دارند. (برای مقایسه، انسان ۱۰۰ میلیارد نورون دارد.) پس بازوچه‌ها نورون‌های زیادی دارند، اگر یکی از آن‌ها قطع شود، اندام قطع‌شده خودش به جستجوی غذا ادامه می‌دهد.
 
منبع: celebspulse
+ نوشته شده در چهار شنبه 20 شهريور 1398برچسب:باهوش‌ترین حیوانات روی زمین را بشناسید,شامپانزه,دلفین پوزه بطری,فیل,طوطی,کاسکو,موش,کلاغ,سگ,کبوتر,خوک,اختاپوس, ساعت 14:16 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ الْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ الْغِرَّةِ

 و درود خدا بر او، فرمود: ميان شما و پندپذيری، پرده‌ای از غرور و خودخواهی وجود دارد.
(اخلاقی)



وَ قَالَ ع قَطَعَ الْعِلْمُ عُذْرَ الْمُتَعَلِّلِينَ

 و درود خدا بر او، فرمود: دانش، راه عذر تراشی بهانه جويان را بسته است.
(علمی، اخلاقی)
+ نوشته شده در سه شنبه 19 شهريور 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند اخلاقی,پند علمی,پند پذیری,پرده,غرور,خودخواهی,دانش,بهانه, ساعت 14:52 توسط آزاده یاسینی


اولین محصولات مشهورترین برندهای جهان

 همه ما از جایی شروع کرده ایم! اما تصور اینکه مشهورترین و محبوب‌ترین برند‌های امروز هم نقطه شروعی داشته اند، سخت است. اما هر شرکت ماجرای خودش را دارد. در حالی که بسیاری از افراد دوست دارند خیالبافی کنند و درباره ماجرای میلیاردر‌های خودساخته اغراق کنند، برخی شرکت‌ها واقعا داستان‌های جالبی دارند. در این مطلب با اولین محصولات برندهای مشهور جهان آشنا می‌شوید.


پلوپز (۱۹۴۶)
 
اولین محصولات مشهورترین برندهای جهان

بنیانگذاران، ماسارو ایبوکا، آکیو موریتا
بعد از جنگ جهانی دوم، بنیانگذار سونی ماسارو ایبوکا محصولی اختراع کرد تا میلیون‌ها خانه که برق داشتند اما وسایلی برای استفاده از آن نداشتند، خدمت کند. نتیجه پلوپز برقی بود. این پلوپز شامل چند الکترود آلومینیومی می‌شد که ته یک سطل چوبی چسبانده شده بود. باتوجه به جریان برق کنترل‌نشده آن زمان، نوع برنج و مقدار آب، برنج یا شفته می‌شد یا نپخته می‌ماند. به همین دلیل، این محصول هیچوقت وارد بازار نشد. در عوض، نمونه اولیه آن اکنون در یک محفظه شیشه‌ای در بایگانی سونی در شینگاوا قرار دارد. یادگاری از دورانی که هنوز وسایل الکترونیکی عادی نشده بود.

کتابفروشی آنلاین (۱۹۹۴)
 
اولین محصولات مشهورترین برندهای جهان

بنیانگذاران: جف بزوس
آمازون به عنوان یک کتابفروشی آنلاین در سال ۱۹۹۴ کارش را آغاز کرد. جف بزوس ابتدا تصمیم گرفت این کتابفروشی را «کادابرا» بنامد، اما بعدا نامش را به آمازون تغییر داد. بزوس نام آمازون را با جستجو در فرهنگ لغت انتخاب کرد. او آمازون را انتخاب کرد، چون جای عجیب و متفاوتی بود، درست همانطور که برای شرکت اینترنتی خود پیش‌بینی کرده بود. رود آمازون بزرگترین رودخانه دنیا بود و او قصد داشت فروشگاهش را بزرگترین کتابفروشی دنیا تبدیل کند. علاوه بر این، آمازون با حرف «a» شروع می‌شد که در صدر فهرست الفبا قرار داشت.

بازی کارتی (۱۸۸۹)
 
اولین محصولات مشهورترین برندهای جهان

بنیانگذاران: فوساجیرو یامائوچی
نینتندو، برند بازی‌های ویدئویی که آن را با بازی‌های ماریو، افسانه زلدا، پوکمن می‌شناسیم یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های این مطلب است. این شرکت در سال ۱۸۸۹ به عنوان شرکت کارت‌های بازی تاسیس شد. این کارت‌ها در میان باند‌های خلافکار سالن‌های قمار ژاپن محبوب بودند.

فروش محصولات به صورت پستی (۱۹۴۳)
 
اولین محصولات مشهورترین برندهای جهان

بنیانگذاران: اینگوار کمپراد
بنیانگذار ایکیا «کمپراد» کارآفرینی را از کودکی آغاز کرد. او از ۵ سالگی شروع به خرید چوب کبریت به صورت عمده از استکهلم و فروش جزئی آن‌ به همسایه‌ها کرد. او بعدا به فروش بذر گل، کارت تبریک، تزئینات درخت کریسمس و ... روی آورد. کمپراد در سال ۱۹۴۳، وقتی ۱۷ ساله شد، ایکیا را از میز آشپزخانه عمویش تاسیس کرد و به شکل یک کسب و کار پستی، چیز‌های متنوعی مثل جوراب، زیورآلات، چوب کبریت، خودکار و قاب عکس می‌فروخت. او اولین مبلمان را به محصولات شرکتش چند سال بعد اضافه کرد. فروش مبلمان با معرفی کاتالوگ مشهور ایکیا در سال ۱۹۵۱ و اولین نمایشگاه آن در سال ۱۹۵۳ آغاز شد. مبلمان ایکیا خیلی زود کانون اصلی این شرکت شد و سایر محصولات را چند سال بعد کنار گذاشت.

اسباب بازی‌های چوبی (۱۹۲۳)
 
اولین محصولات مشهورترین برندهای جهان

بنیانگذاران: اوله کرک کریستیانسن
این برند مشهور اسباب‌بازی که بیشتر  با آجر‌های پلاستیکی شناخته می‌شود توسط یک نجار تاسیس شد. اوله که برای پیدا کردن چوب کافی برای ساخت مبلمان در دوران رکود اقتصادی دانمارک در دهه ۱۹۳۰ دچار مشکل شده بود، تصمیم گرفت از ضایعات چوبی برای ساخت اسباب بازی استفاده کند. اولین محصولات لگو شامل قطار، اتومبیل و اردک چوبی چرخدار می‌شدند. وقتی او کار با اسباب‌بازی‌های پلاستیکی را در سال ۱۹۴۷ آغاز کرد، بیشتر فروشگاه‌ها علاقه‌ای به کارش نداشتند. اما او ناامید نشد و در نهایت تمرکز شرکت روی آجر‌های پلاستیکی قرار گرفت.

موتور جستجو (۱۹۹۸)
 
اولین محصولات مشهورترین برندهای جهان

بنیانگذاران: لری پیج، سرگئی برین
گوگل از یک پروژه تحقیقاتی لری پیج و سرگئی برین در سال ۱۹۹۶ توسط  آغاز شد، زمانی که هر دو دانشجوی دکترا در دانشگاه استنفورد، کالیفرنیا بودند. این پروزه یک بنیانگذار سوم غیررسمی هم داشت: اسکات حسن، برنامه نویسی که بیشتر کد‌های موتور جستجوی گوگل را نوشت، اما قبل از اینکه تاسیس گوگل به صورت رسمی، این شرکت را ترک کرد. اولین نسخه گوگل در آگوست ۱۹۶۶ روی وبسایت استنفورد منتشر شد و تقریبا نیمی از پهنای باند شبکه استنفورد را استفاده کرد.

دستگاه بافندگی اتوماتیک (۱۹۲۶)
 
اولین محصولات مشهورترین برندهای جهان

بنیانگذاران: کیچیرو تویودا
تویوتا در سال ۱۹۲۶ توسط ساکیچی تویودا تاسیس شد که مخترع مجموعه‌ای از دستگاه‌های بافندگی ماشینی و دستی بود. چشمگیرترین اختراع او، ماشین بافندگی اتوماتیک تویودا بود، یک ماشین بافندگی پرسرعت کاملا اتوماتیک که توانایی عوض کردن ماکوها بدون توقف و ده‌ها نوآوری دیگر داشت. در آن زمان این پیشرفته‌ترین ماشین بافندگی بود و باعث پیشرفت چشمگیر در کیفیت و افزایش بیست برابری بهره‌وری شد. این دستگاه در سال ۲۰۰۷ به عنوان «دستاورد برجسته‌ای که باعث پیشرفت صنعت نساجی جهان شد و پایه و اساس توسعه گروه تویوتا شد» به عنوان میراث مهندسی مکانیک ژاپن ثبت شد.

کامپیوتر اپل یک (۱۹۷۶)
 
اولین محصولات مشهورترین برندهای جهان

بنیانگذاران: جابز، وازنیک، وین
استیو وازنیک در ابتدا میکروکامپیوتر اپل یک را در سال ۱۹۷۵ مونتاژ کرد. اولین بار در تاریخ بود که انسان می‌توانست چیزی را با کیبورد تایپ کند و آن را در صفحه نمایش رایانه شخصی خود و درست در مقابلش ببیند. استیو جابز کمک کرد ۵۰ دستگاه را به قیمت هرکدام ۵۰۰ دلار به یک فروشگاه کامپیوتر محلی بفروشد. فروش ۵۰ هزار دلاری آن‌ها را تشویق کرد روی اپل دو کار کنند.

فروشگاه تجارت موادغذایی (۱۹۳۸)
 
اولین محصولات مشهورترین برندهای جهان

بنیانگذاران: لی بیونگ چول
سامسونگ به عنوان فروشگاه بازرگانی موادغذایی در یک مارس ۱۹۳۸ توسط لی بیونگ چول تاسیس شد. او کسب و کار خود را در کره آغاز کرد، نودل و سایر محصولات تولیدی در شهر را تجارت می‌کرد و آن‌ها را به چین و استان‌های آن صادر می‌کرد. بعد از جنگ کره و در جریان صنعتی شدن این کشور، شرکت با موفقیت به تولید پارچه گسترش یافت. به زودی شرکت‌های تابعه مثل صنایع سنگین سامسونگ، کشتی‌سازی سامسونگ و شرکت کیفیت سامسونگ هم به وجود آمدند. سامسونگ اولین بار در سال ۱۹۶۹ وارد صنعت الکترونیک شد و اولین محصول آن تلویزیون‌های سیاه و سفید بود. در دهه ۱۹۷۰ این شرکت شروع به صادرات محصولات الکترونیکی خانگی به خارج از کشور کرد.

رستوران فست فود (۱۹۵۵)
 
اولین محصولات مشهورترین برندهای جهان

بنیانگذاران: ریچارد مک دونالد، موریس مک دونالد
پاتریک مک دونالد در سال ۱۹۳۷ غرفه اغذیه فروشی «The Airdrome» را در نزدیکی فرودگاه مونروویا باز کرد و ابتدا فقط در آن هات‌داگ می‌فروخت. بعدا همبرگر به قیمت ۱۰ سنت و آب پرتقال به قیمت ۵ سنت هم به منوی آن اضافه شد. در سال ۱۹۴۰ پسرانش ریچارد و موریس کل ساختمان را به سن برناردینو در کالیفرنیا منتقل کردند و نام آن را به «مک دونالدز باربیکیو» تغییر دادند و منوی آن را به ۲۵ غذا افزایش دادند که بیشترشان کبابی بود.
 
در سال ۱۹۵۴، ری کراک، فروشنده دستگاه‌های میلک‌شیک «Prince Castle» متوجه شد که برادران مک دونالد از هشت دستگاه او در رستورانشان استفاده می‌کنند. او کنجکاو شد و با دوستش چارلز لوئیس رفت تا رستوران آن‌ها را از نزدیک ببیند. کراک آنقدر تحت تاثیر رستوران آن‌ها قرار گرفت که به آن‌ها پیشنهاد داد چند شعبه در ایالات دیگر راه‌اندازی کنند. آن‌ها با یک منوی ساده شامل نه غذا از جمله همبرگر، هات‌داگ، میلک‌شیک و ... کار خود را آغاز کردند.

توزیع کفش‌های ژاپنی (۱۹۶۴)
 
اولین محصولات مشهورترین برندهای جهان

بنیانگذاران: بیل باورمن، فیل نایت
منشا نایکی را می‌توان در مقاله‌ای برای کلاس کسب و کار کوچک جستجو کرد. فیل نایت در دانشکده تحصیلات تکمیلی کسب و کار استنفورد شرکت کرده بود که ایده یک شرکت کفش ژاپنی به ذهنش رسید که محصولات باکیفیت با قیمت پایین‌تر از برند‌های آلمانی تولید می‌کرد که بازار آن زمان را در دست داشتند. این ایده الهام‌بخش او شد تا کسب و کار واقعی خود را در سال ۱۹۶۴ آغاز کند. نایکی به عنوان توزیع‌کننده کفش‌های ژاپنی «Onitsuka Tiger» کار خود را آغار کرد.

سرویس میکروبلاگ (۲۰۰۶)
 
اولین محصولات مشهورترین برندهای جهان

بنیانگذاران: جک دورسی، نوح گلس، بیز استون، ایوان ویلیامز
توئیتر در سال ۲۰۰۶ آغاز شد؛ زمانی که شرکت پادکست اودئو متوجه شد که باید خودشان را از نو بسازند و طوفان مغزی ایده‌های خلاقانه جدید را آغاز کرد. جک دورسی ایده ایجاد سیستم پیام کوتاهی را دارد که به کاربر اجازه می‌دهد با گروه کوچکی از مردم ارتباط برقرار کند. توئیتر ابتدا «استتوس» نامیده می‌شد تا اینکه گروه در فرهنگ لغت به دنبال نام دیگری گشت و «توئیتر» را انتخاب کرد.
 
کار پروژه از ۲۱ مارس ۲۰۰۶ آغاز شد، هنگامی که دورسی اولین پیام توئیتر را منتشر کرد. نمونه اولیه توئیتر به عنوان یک سرویس داخلی برای کاربران اودئو آزمایش شد و بعدا در جولای ۲۰۰۶ عمومی شد. در اکتبر ۲۰۰۶، جک دورسی، بیز استون و ایوان ویلیامز یک شرکت تشکیل دادند. سپس اودئو را از سرمایه گذاران و سایر سهامداران خریدند و در آوریل ۲۰۰۷، توئیتر شرکت خود آن‌ها شد.

انیمیشن کمدی‌های آلیس (۱۹۲۳)
 
اولین محصولات مشهورترین برندهای جهان

بنیانگذاران: والت دیزنی، روی الیور دیزنی
کمدی‌های آلیس یک مجموعه کارتون است که توسط والت دیزنی در دهه ۱۹۲۰ ساخته شد و در آن یک دختربچه واقعی به نام «آلیس» و یک گربه کارتونی به نام جولیوس ماجرا‌هایی را در یک منظره انیمیشنی به نمایش می‌گذارند. دیزنی، آب آیورکس و کارکنان آن‌ها اولین کمدی آلیس را با عنوان سرزمین عجایب آلیس ساختند. بعد از اتمام فیلم، استودیو ورشکسته و تعطیل شد. دیزنی بعد از جمع آوری پول با کار به عنوان یک عکاس آزاد، یک بلیت قطار یک طرفه به لس آنجلس، کالیفرنیا، خرید تا با عمویش رابرت و برادرش روی زندگی کند. دیزنی در کالیفرنیا به ارسال طرح‌های مجموعه آلیس ادامه داد و در نهایت موفق شد. اگرچه کمدی‌های آلیس در زمان خود بامزه و خنده دار بود، اما محتوایی داشت که شاید امروزه عجیب یا حتی خشن به نظر برسد. اگرچه آلیس یک دختربچه است، اما بیشتر زمانش را در حال فرار از خطر است و حتی ربوده و تهدید می‌شود. هرچند همه این تهدید‌ها و خطرات نقاشی‌های کارتونی هستند، اما به دلیل سن کم شخصیت اصلی و واقعی بودن او ممکن است تصاویر کمی ناخوشایند باشند.

کافی شاپ (۱۹۷۱)
 
اولین محصولات مشهورترین برندهای جهان

بنیانگذاران: جری بالدوین، زو سیگل، گوردون بوکر
اولین استارباکس در سیاتل، واشنگتن، در ۳۱ مارس ۱۹۷۱ توسط سه شریک افتتاح شد که در دانشگاه سانفرانسیسکو با هم آشنا شده بودند: معلم زبان انگلیسی «جری بالدوین»، معلم تاریخ «زو سیگل» و نویسنده «گوردون بوکر» که تصمیم گرفته بودند تجهیزات و دانه‌های قهوه باکیفیت بفروشند. بوکر که قبلا صاحب یک آژانس تبلیغاتی بود فکر می‌کرد کلماتی که با «st» آغاز می‌شوند قدرتمند هستند. آن‌ها لیستی از کلماتی که با این حروف آغاز می‌شدند را تهیه کردند و به «starbo» رسیدند که نام یک شهر معدنی بود و در نهایت نام استارباکس را انتخاب کردند.

اولین فروشگاه استارباکس از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۶ در سیاتل واقع شده بود. در این دوران شرکت فقط دانه قهوه می‌فروخت و هنوز نوشیدنی قهوه نمی‌فروخت. آن‌ها از سال دوم قهوه را مستقیما از کشاورزان خریدند.
 
منبع: boredpanda


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع قَلِيلٌ تَدُومُ عَلَيْهِ أَرْجَى مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ

 و درود خدا بر او، فرمود: کار اندکی که ادامه يابد، از کار بسياری که از آن به ستوه آيی اميدوار کننده‌تر است. 
(اخلاقی، تربيتی)


 
وَ قَالَ ع مَنْ تَذَكَّرَ بُعْدَ السَّفَرِ اسْتَعَدَّ

 و درود خدا بر او، فرمود: کسی که به ياد سفر طولانی آخرت باشد خود را آماده می‌سازد.
(اعتقادی، اخلاقی)
+ نوشته شده در دو شنبه 18 شهريور 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند اخلاقی,پند تربیتی,اعتقادی,کار اندک,کار بسیار,سفر طولانی آخرت, ساعت 14:55 توسط آزاده یاسینی


یگان‌های نظامی عجیبی که واقعا وجود داشتند

 تاریخ نظامی پر از حوادث غیرمعمول و ارتش‌های عجیب است. جنگ فقط برای انسان‌ها نیست، بار‌ها شده که حیوانات و حتی عروسک‌ها هم درگیر جنگ شدند. درواقع گاهی، در جنگ طرفی پیروز می‌شود که کسی را برای جنگیدن ندارد. در این مطلب با عجیب‌ترین گردان‌های تاریخ آشنا می‌شوید.


غول‌های پوتسدام
 
واحد‌های نظامی عجیبی که واقعا وجود داشتند


شاه فردریک ویلیام از پروس سعی کرد بلندترین سربازان اروپا را در یک هنگ به نام «غول‌های پوتسدام» جمع کند. قد برخی از مردان ۲.۱۳ متر بود و حتی یک سرباز سوئدی ۲.۴۳ متر بود. بسیاری از این مردان تحت فشار قرار گرفتند که با زنان قدبلند ازدواج کنند تا پسرانشان راه آن‌ها را دنبال کنند. اگرچه پول زیادی صرف استخدام و به کارگیری این سربازان می‌شد، اما آن‌ها هرگز وارد جنگ واقعی نشدند. بعد از مرگ شاه، پسرش این گروه را منحل کرد تا بودجه‌های سلطنتی را حفظ کند.


دیوانه‌های وایکینگ
 
واحد‌های نظامی عجیبی که واقعا وجود داشتند
 

جنگجویان وایکینگ دسته‌ای به نام شوریده‌سرها داشتند که به جای زره معمولی از پوست گرگ یا خرس استفاده می‌کردند یا حتی برهنه می‌جنگیدند. نظریه‌های بسیاری وجود دارد که آن‌ها چطور می‌توانستند وایکینگ‌ها را بترسانند، شاید آن‌ها یک فرقه مخفی بودند که برای بقیه عجیب می‌نمود یا شاید فقط تحت تاثیر دارو‌های بسیار قوی بودند یا هنگام جنگ زیاد الکل مصرف می‌کردند.


فناناپذیر‌ها
 
واحد‌های نظامی عجیبی که واقعا وجود داشتند


فناناپذیر‌ها ۱۰هزار نیروی جنگی قوی بودند که به خشایارشاه خدمت می‌کردند. نام آن‌ها به این واقعیت اشاره داشت که این سربازان همیشه ۱۰هزار نفر خواهند بود. اگر یک نفر بمیرد یا نتواند بجنگد، فورا یک نفر دیگر جایگزین او می‌شود. آن‌ها جواهرات طلا استفاده می‌کردند تا مقام خود را نشان دهند.


ارتش ارواح
 
واحد‌های نظامی عجیبی که واقعا وجود داشتند


ارتش آمریکا با کمک کارشناسان و هنرمندان توانست یک ارتش جعلی با استفاده از تانک‌ها و ماشین‌های پلاستیکی بادی بسازد و با استفاده از جلوه‌های صوتی کاری می‌کرد که واقعی به نظر برسند. این حقه باعث شد جاسوس‌های نازی فکر کنند که ارتش آمریکا بسیار بزرگتر است. این ماجرا سال‌ها مخفی نگه داشته شد تا اینکه در سال ۱۹۹۶ عمومی شد. هنرمندان و طراحان زیادی درگیر ارتش عروسکی بودند از جمله بیل بلس، السورث کلی و آرتور بی سینگر.


گردان مورمون
 
واحد‌های نظامی عجیبی که واقعا وجود داشتند


این یگان نظامی کاملا از روحانیون مذهبی تشکیل شده بود. این گروه از مذاکرات بین ارتش آمریکا و رهبران کلیسا به وجود آمد. رهبران کلیسا امیدوار بودند که این گردان حرکت آن‌ها به غرب آمریکا را از نظر مالی تامین کند. آن‌ها هرگز جنگ را ندیدند، اما یکی از یگان‌هایی بودند که بیشترین سفر را داشتند.


مردان آثار تاریخی
 
واحد‌های نظامی عجیبی که واقعا وجود داشتند


این مردان که به طور رسمی با عنوان بخش آرشیو و هنر‌های زیبا و بناهای تاریخی شناخته می‌شدند، یگان خاصی بودند که هدفشان حفظ آثار فرهنگی اروپا در جنگ جهانی دوم بود. این یگان شامل مورخان، متصدیان موزه و دانشمندانی می‌شد که می‌توانستند ساختمان‌های مهم تاریخی و فرهنگی را شناسایی کنند. آثار هنری رامبرانت، داوینچی، میکلانژ و ... با تلاش‌های آن‌ها از تانک‌های جنگی نجات یافت.


پاراداگ‌های بریتانیایی
 
واحد‌های نظامی عجیبی که واقعا وجود داشتند


سگ‌های چترباز در حمله نورماندی توسط نیرو‌های متفقین در سال ۱۹۴۴ به کار گرفته شدند، آن‌ها در مدرسه آموزش سگ‌های جنگی انگلستان آموزش دیده بودند. بسیاری از آن‌ها حیوانات خانگی بودند که صاحبانشان داوطلبانه آن‌ها را برای کمک به جنگ فرستاده بودند. بیشتر آن‌ها برای بوییدن موادمنفجره و سایر وسایل مشابه آموزش دیده بودند، اما تعدادی هم پرش با چتر نجات را یاد گرفته بودند. این سگ‌ها بسیار مفید بودند، می‌توانستند بوی موادمنفجره و سربازان دشمن را تشخیص دهند و برخی از آن‌ها به خاطر خدمات خود جایزه گرفتند.


اهالی کوهستان
 
یگان‌های نظامی عجیبی که واقعا وجود داشتند


در جنگ داخلی، گروهی از سربازان نیویورکی به خاطر سبک لباس پوشیدنشان «اهالی کوهستان» نام گرفتند. پیاده نظام ۷۹ نیویورک با دامن مردانه و لباس اسکاتلندی در نبرد حاضر می‌شدند.


پسران پروانه
 
یگان‌های نظامی عجیبی که واقعا وجود داشتند


اهالی کوهستان تنها سربازان خوش‌تیپ شمال نبودند. سومین سواره نظام نیوجرسی هم لقب «پسران پروانه» را به خاطر شنل‌های کلاهدارشان گرفتند. آن‌ها فقط با یک شمشیر به میدان جنگ می‌رفتند، به نظر می‌رسد که تیپ برای آن‌ها مهم‌تر از هرچیزی بود.


دسته گوزن شمالی روسیه
 
یگان‌های نظامی عجیبی که واقعا وجود داشتند

در سال ۲۰۱۶، تیپ تفنگدار موتوری ناوگان شمالی روسیه در استفاده از وسایل نقلیه در قطب شمال مشکل داشتند، بنابراین تصمیم گرفتند از سورتمه‌هایی استفاده کنند که گوزن شمالی آن‌ها را می‌کشیدند. چون که گوزن‌ها می‌توانستند در برف حرکت کنند و حتی در آب‌های یخی شنا کنند، سابقه همکاری با ارتش روسیه را داشتند و در جنگ جهانی دوم علیه نازی‌ها هم استفاده شدند. سایر کشور‌های شمالی هم از حیوانات قطبی مشابه استفاده می‌کنند. در چین، نیرو‌های گشت مرزی سوار گاومیش می‌شوند و سربازان گرینلند هم از سگ‌های سورتمه استفاده می‌کنند.
 
منبع: brightside


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع لَا تَجْعَلُوا عِلْمَكُمْ جَهْلًا وَ يَقِينَكُمْ شَكّاً - إِذَا عَلِمْتُمْ فَاعْمَلُوا وَ إِذَا تَيَقَّنْتُمْ فَأَقْدِمُوا

 و درود خدا بر او، فرمود: علم خود را نادانی، و يقين خود را شک و ترديد مپنداريد،
پس هر گاه دانستيد عمل کنيد، و چون به يقين رسيديد اقدام کنيد.
(اخلاقی، تربيتی)



وَ قَالَ ع اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ - مِنْ أَنْ تُحَسِّنَ فِي لَامِعَةِ الْعُيُونِ عَلَانِيَتِي - وَ تُقَبِّحَ فِيمَا أُبْطِنُ لَكَ سَرِيرَتِي -
مُحَافِظاً عَلَى رِثَاءِ النَّاسِ مِنْ نَفْسِي - بِجَمِيعِ مَا أَنْتَ مُطَّلِعٌ عَلَيْهِ مِنِّي - فَأُبْدِيَ لِلنَّاسِ حُسْنَ ظَاهِرِي
- وَ أُفْضِيَ إِلَيْكَ بِسُوءِ عَمَلِي - تَقَرُّباً إِلَى عِبَادِكَ وَ تَبَاعُداً مِنْ مَرْضَاتِكَ

و درود خدا بر او، فرمود: خدايا به تو پناه می‌برم که ظاهر من در برابر ديده‌ها نيکو،
و درونم در آنچه که از تو پنهان می‌دارم، زشت باشد،
و بخواهم با اعمال و رفتاری که تو از آن آگاهی، توجّه مردم را
به خود جلب نمايم، و چهره ظاهرم را زيبا
نشان داده با اعمال نادرستی که درونم را زشت کرده به سوی تو آيم،
تا به بندگانت نزديک، و از خشنودی تو دور گردم.
(اخلاقی) 
+ نوشته شده در یک شنبه 17 شهريور 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند اخلاقی,پند تربیتی,علم,نادان,یقین,شک و تردید,, ساعت 10:13 توسط آزاده یاسینی


ماجرای الهام‌بخش افرادی که به خاطر محیط زیست جنگیدند

 مشکلات محیط زیستی هر روز بیشتر و بیشتر می‌شوند، جنگل‌های برزیل می‌سوزند، یخچال‌های قطب‌جنوب ذوب می‌شوند و اقیانوس‌ها پر از پلاستیک می‌شوند. اما برخی افراد نمی‌توانند این چیز‌ها را تحمل کنند و سعی می‌کنند به سیاره‌مان کمک کنند. آن‌ها کارخانه‌هایی می‌سازند که کربن‌دی‌اکسید را از هوا بکشد و به اختراع راه‌های جدید برای دستیابی به انرژی پاک کمک می‌کنند. همه ما می‌توانیم به این افراد بپیوندیم حتی با کار‌های ساده‌ای مثل تفکیک زباله‌هایمان یا تمیز کردن محله خودمان. در این مطلب خبر‌های محیط‌ زیستی خوبی خواهید شنید، ماجرا‌های الهام‌بخش از کسانی که در مبارزه به خاطر محیط زیست پیروز شدند.


کامیون‌های مک دونالد با روغن‌های
 
استفاده شده رستوران‌ها کار می‌کنند
 
 
ماجرای الهام بخش افرادی که به خاطر محیط زیست جنگیدند


از سال ۲۰۰۷، مک دونالد با به کار گیری روغن استفاده شده در آشپزخانه‌های خودسوخت‌زیستی تولید می‌کند. بعد از جمع‌آوری روغن از رستوران‌ها، آن را تصفیه کرده و به مکان‌های مخصوص باریافت می‌فرستند. سپس این سوخت در ۴۲درصد از اتومبیل‌های این شرکت استفاده می‌شود. چند شرکت اروپایی هم از آن برای حمل و نقل خود استفاده می‌کنند.


در توکیو، جزایری از جنس زباله

ساخته شده اند

 
ماجرای الهام بخش افرادی که به خاطر محیط زیست جنگیدند

ساکنان توکیو به تفکیک زباله اهمیت زیادی می‌دهند: راهنمای زباله آن‌ها ۲۴ صفحه است! بیشتر زباله‌های ژاپن سوزانده می‌شود و دود آن قبل از ورود به جو کاملا تصفیه می‌شود. خاکستر زباله‌های سوخته هم برای تولید آسفالت و بتن استفاده می‌شود. زباله‌هایی که سوزانده نمی‌شوند به قطعات کوچک تقسیم شده و در لایه‌های بسیار ضخیم قرار داده می‌شوند و از آن‌ها برای ساخت جزایر میان خلیج توکیو استفاده می‌شود. 

در پورتلند، بعضی لوله‌های آب

معمولی با لوله‌های توربین‌داری

جایگزین شده اند که برق تولید

می‌کنند

 
ماجرای الهام بخش افرادی که به خاطر محیط زیست جنگیدند

بنیانگذاران استارت‌آپ «LucidEnergy» در پورتلند، در ایالت اورگان روش جدیدی برای دستیابی به انرژی پاک دارند. آن‌ها توربین‌های مدور داخل لوله‌های آب بزرگ قرار داده اند. توربین‌ها با حرکت آب می‌چرخند و برق تولید می‌کنند. پیش بینی می‌شود تا ۲۰ سال آینده، این لوله‌ها به ارزش ۲میلیون دلار انرژی تولید کنند.

در ۸۰درصد سرویس‌های بهداشتی

هنگ‌کنگ، از آب دریا استفاده

می‌شود

 
ماجرای الهام بخش افرادی که به خاطر محیط زیست جنگیدند


در هنگ‌کنگ منابع کافی آب شیرین وجود ندارد به همین دلیل در ۱۵۰ سال گذشته، از منابع آب استان‌های همجوار استفاده شده است. برای حل این مشکل، مسئولین هنگ‌کنگ یک سیستم فاضلاب جداگانه ساختند که فقط از آب دریا استفاده می‌کند. این کار مقدار زیادی از آب شیرین را ذخیره می‌کند و فاضلاب شور هم برای حیات دریایی کمتر ضرر دارد.


در اندونزی، می‌توانید به جای

بلیت اتوبوس زباله بدهید

 
ماجرای الهام بخش افرادی که به خاطر محیط زیست جنگیدند


شهروندان سوروبویو در اندونزی می‌توانند به جای بلیت اتوبوس، زباله پلاستیکی بدهند و آن را با خود به مکان‌های مخصوص بازیافت در ایستگاه‌های اتوبوس ببرند. این کار فرآیند تفکیک زباله را راحت‌تر می‌کند و تعداد وسایل نقلیه شخصی را در خیابان‌های شهر کاهش می‌دهد.


در سوئیس، کارخانه‌ای وجود دارد

که کربن‌دی‌اکسید را از هوا می‌مکد

 
ماجرای الهام بخش افرادی که به خاطر محیط زیست جنگیدند


در نزدیکی زوریخ کارخانه‌ای وجود دارد که فیلتر‌های خاصی برای مکش کربن‌دی‌اکسید از اتمسفر دارد. این گاز بعدا برای پرورش گیاهان، تولید نوشابه و ... استفاده می‌شود. این کارخانه قصد دارد هر سال ۹۰۰ تن کربن‌دی‌اکسید از هوا جمع کند.


سوئد بزرگترین صادرکننده چوب است،

اما هر سال درختان بیشتری

در آن رشد می‌کنند

 
ماجرای الهام بخش افرادی که به خاطر محیط زیست جنگیدند


جنگل‌ها بیش از نیمی از مساحت سوئد را تشکیل می‌دهند و وقتی یک درخت قطع می‌شود، سه درخت جدید به جای آن کاشته می‌شود. علیرغم اینکه جنگل زدایی عظیمی در این کشور وجود دارد، تعداد جنگل‌های سوئد در ۱۰۰ سال اخیر دو برابر شده و همچنان در حال افزایش است.


بسته بندی خوراکی
 
ماجرای الهام بخش افرادی که به خاطر محیط زیست جنگیدند


حلقه‌های پلاستیکی که برای کنار هم قرار دادن قوطی‌های نوشیدنی استفاده می‌شود، یکی از بزرگترین مشکلات موجودات دریایی هستند: آن‌ها به پرندگان اجازه پرواز نمی‌دهند، فُک‌ها را خفه می‌کند و به لاک لاکپشت‌های دریایی آسیب می‌زنند. یک استارت‌آپ شروع به ساخت این حلقه‌ها از مواد ۱۰۰درصد تجزیه‌پذیر کرده که ماهی‌ها و سایر حیوانات می‌توانند آن‌ها را بخورند.


در مسکو، می‌توانید در ازای زباله،

بلیت موزه یا سینما بگیرید

 
ماجرای الهام بخش افرادی که به خاطر محیط زیست جنگیدند


پروژه «هنر برای محیط زیست» مردم مسکو را تشویق به مبادله زباله‌هایشان با بلیت سینما، تئاتر، موزه یا کنسرت می‌کند. مردم باید حداقل یک کیلوگرم آلومینیوم و ۲ کیلوگرم کاغذ، شیشه، یا پلاستیک برای بازیافت بدهند. این زباله‌ها در ۱۰ جای مختلف بازیافت می‌شوند.


بعد از اینکه داوطلبان ۵هزار تن زباله

را از ساحل ورسووا در هند جمع کردند،

لاکپشت‌ها برای اولین بار در ۲۰

سال گذشته برای تخمگذاری به

آن بازگشتند.

 
ماجرای الهام بخش افرادی که به خاطر محیط زیست جنگیدند
 
افروز شاه، وکیل اهل بمبئی، الهام‌بخش هزاران نفر از مردم محلی شد تا با هم ساحل ورسووا را پاکسازی کنند که زیر هزاران تن زباله دفن شده بود. ۸۶ هفته طول کشید تا داوطلبان که هم از محله‌های فقیرنشین و هم از ستاره‌های بالیوود بودند، ساحل را پاکسازی کنند. اتحادیه اروپا به افروزشاه لقب «قهرمان زمین» را داد. بعد از تمیز شدن ساحل، ۸۰ لاکپشت دریایی دیده شدند که بیش از ۲ دهه بود به این منطقه نیامده بودند.
 
منبع: brightside
+ نوشته شده در یک شنبه 17 شهريور 1398برچسب:ماجرای الهام‌بخش افرادی که به خاطر محیط زیست جنگیدند, ساعت 10:10 توسط آزاده یاسینی


راز‌های زندگی گذشتگان که در نقاشی‌های قدیمی نهفته است

 افرادی زیادی می‌توانند نقاشی‌های زیبا بکشند، اما کشیدن یک نقاشی زیبا که پیامی در آن پنهان باشد یا ویژگی‌های زمانه خود را به تصویر بکشد، چیزی است که فقط استادان واقعی هنر از پس آن برمی‌آیند. به همین دلیل کارشناسان هنری مثل کارآگاهان به دنبال شواهد هستند و ساعت‌ها صرف تفسیر نقاشی‌ها می‌کنند. به این ترتیب ما فهمیدیم که اولین غارنگاره‌ها را زنان کشیده اند، مردان آرایش می‌کردند و پاستا با دارچین و با دست خورده می‌شد.


اولین نقاشی‌های غار را زنان کشیدند
 
راز‌های زندگی گذشتگان که در نقاشی‌های قدیمی نهفته است


کارشناسان با برسی غار‌هایی که مردم باستان در آن زندگی می‌کردند، به این نتیجه رسیدند که اولین هنرمندان زن بوده اند. آن‌ها نه فقط با توجه به اثر انگشتان و کف دست‌ها، بلکه با توجه به سبک کشیدن نقاشی‌ها به این نتیجه رسیدند که متناسب با تناسبات دست زن‌ها بوده است. فقط حدود یک چهارم نقاشی‌ها توسط مردان کشیده شده اند. این کشف تایید کرد که شکار برای زنان هم فعالیت مهمی بوده است. مردان حیوانات را شکار می‌کردند و آن‌ها را می‌کشتند و زنان آن‌ها را برمی‌داشتند و به چادر خود می‌بردند تا گوشت آن را تقسیم کنند.


هنرمندان قرون وسطی فقط می‌توانستند

حیواناتی را خوب بکشند که با چشم

خودشان دیده بودند

 
راز‌های زندگی گذشتگان که در نقاشی‌های قدیمی نهفته است

قبلا تصور می‌شد که ظاهر عجیب برخی حیوانات ایده هنرمندان باشد. اما کارشناسان بعد از تحقیق روی بهترین آثار قرون وسطی فهمیدند که در برخی موارد که هنرمندان شانس دیدن حیوانات را با چشم خود نداشتند، نقاشی‌هایشان را بر اساس توصیفات کلامی از حیوانات می‌کشیدند. به همین دلیل کشیدن شاهین آسان بود، اما کشیدن تمساح که هرگز در اروپا دیده نشده بود کار سختی بود. وضعیت وقتی بدتر می‌شد که مردم چیز زیادی درباره حیات وحش نمی‌دانستند و این فقدان دانش اغلب با چیز‌های دیگر ترکیب می‌شد و به شکل افسانه در می‌آمد.مثلا آن‌ها فکر می‌کردند که تمساح فقط آدم می‌خورد و سپس از کاری که کرده پشیمان می‌شود و گریه می‌کند، به همین دلیل اصطلاح «اشک تمساح» به وجود آمد. یا مثلا فکر می‌کردند مدفوع خزندگان بسیار باارزش است و آن را روی صورتشان می‌مالیدند تا جوانی به پوستشان بازگردد.

۸۰۰ سال پیش، بازی‌های فضای باز زبان

جهانی بچه‌های دنیا بود

 
راز‌های زندگی گذشتگان که در نقاشی‌های قدیمی نهفته است


این نقاشی تقریبا ۱۰۰ بازی محبوب قرن شانزدهم را نشان می‌دهد. اما توجه مخاطبان به چیز دیگری جلب شده است: این نقاشی در سال ۱۵۶۰ کشیده شده و نشان می‌دهد که علیرغم تفاوت‌های فرهنگی و فاصله بین کشورها، بچه‌های سراسر دنیا خودشان را به روش‌های مشابهی سرگرم می‌کردند: عروسک، تفنگ، حباب‌های صابون‌ساز و بسیاری بازی‌های دیگر؛ بنابراین بازی‌ها روش جهانی ارتباط برقرارکردن بچه‌ها، علیرغم منشا و فرهنگشان هستند.


در زمانی نه چندان دور، همه مردان

اشراف‌زاده روسیه آرایش می‌کردند

 
راز‌های زندگی گذشتگان که در نقاشی‌های قدیمی نهفته است


در قرن هجدهم، آرایش هنر واقعی شد که حتی مردان هم به آن علاقه داشتند. آن‌ها به لوازم آرایشی که استفاده می‌کردند اهمیت می‌دادند، لب‌هایشان را مرطوب می‌کردند و پودر زیادی روی موهایشان می‌زدند. همه رنگ‌ها از جنس سرب نبودند: رنگ مروارید از ایتالیا آورده می‌شد که بسیار گران‌تر بود. گزینه‌های ارزان‌تر از جنس نشاسته، گچ و بیسموت بودند. رژ‌ها از کارمین، زعفران و شنگرف بودند. پودر از آرد تهیه می‌شد و باعث می‌شد مو نقره‌ای و صورت جوان‌تر به نظر برسد. برای پاک کردن صورت بعد از آرایش از لوسیون‌های مخصوص استفاده می‌کردند.


برخی سگ‌ها از یک نژاد ظاهر متفاوتی

داشتند و پروش سگ به عنوان سرگرمی

آغاز شد

 
راز‌های زندگی گذشتگان که در نقاشی‌های قدیمی نهفته است


نژاد سگ «پاگ» از سگ‌هایی ریشه می‌گیرد که از چین به اروپا آورده شدند و احتمالا از بستگان سگ‌های «پکنیز» بودند. آن‌ها در قرن هفدهم حیوان خانگی مورد علاقه زنان اشراف‌زاده‌ای شدند که معمولا چند سگ داشتند. در نتیجه پرورش سگ آغاز شد. در نقاشی‌های قرون ۱۷ تا ۱۹ پاگ‌هایی را می‌بینید که صورت‌ها و پنجه‌های بلندتری داشتند. اما تحقیقات اخیر ژنوم نشان می‌دهد که نزدیک‌ترین بستگان آن‌ها جک راسل تریر‌ها و بوردر تریر‌ها هستند که به عنوان سگ‌های نگهبان و شکاری کار می‌کردند. 


پاستا غذای نجیب‌زادگان بود و با دست خورده

می‌شد

 
راز‌های زندگی گذشتگان که در نقاشی‌های قدیمی نهفته است


این غذا در اصل فقط در خانه ثروتمندان سرو می‌شد، چون دستور پخت آن زیاد ساده نبود. خمیر آن از آرد، شیر بز و زرده تخم مرغ تهیه می‌شد و به شکل نوار‌های باریک بریده می‌شد. پاستای خشک را در آب داغ جوشانده و سپس آبکش می‌کردند و این غذا با پنیر پوشانده می‌شد. آن‌ها به پاستا دارچین، روغن و کمی پنیر شبیه موزارلا اضافه می‌کردند و آن را ۳۰ دقیقه در فر می‌گذاشتند. در قرن هفدهم، کارخانه‌های تولید پاستا افتتاح شدند، در نتیجه پاستا ارزان شد و در دسترس فقرا هم قرار گرفت: آن‌ها پاستا را با سس گوجه می‌خوردند. اما سنت پاستا خوردن با دست طرد نشد. پاستا را در سس فرو می‌کردند و در دهان می‌گذاشتند.


داوینچی انحراف چشم داشت که به او اجازه

می‌داد تجسم سه بعدی بهتری داشته باشد

 
راز‌های زندگی گذشتگان که در نقاشی‌های قدیمی نهفته است


کریستوفر تایلر بعد از بررسی آثار هنری که در آن داوینچی از چهره خودش استفاده کرده بود، به این نتیجه رسید که این هنرمند بزرگ نوع خاصی از انحراف چشم داشته است. او به لطف این اختلال، می‌توانسته با سفت کردن عضلات چشمش، بین ادراک دو بعدی و سه بعدی جابجا شود و این نقاشی‌های واقع گرایانه را بکشد. معمولا برای دستیابی به این اثر، هنرمندانی که بینایی عادی دارند یک چشمشان را می‌بندند و چیزی را با عمق روی سطح ساده می‌کشند.


ازدواج همه جا می‌توانست انجام شود
 
راز‌های زندگی گذشتگان که در نقاشی‌های قدیمی نهفته است

نقاشی «پرتره آرنولفینی» اثر «یان وان آیک» مراسم ازدواج را نشان می‌دهد. در قرن پانزدهم برای ازدواج به حضور کشیش نیاز نبود، بنابراین مردم همه جا می‌توانستند ازدواج کنند. اگر این ثروتمندان ازدواج می‌کردند، برای تایید توافق‌های پیش از ازدواج باید شاهدانی باشند که انعکاسشان را در آینه ببینیم. همچنین در این مراسم، مرد باید دستش را بالا ببرد و سوگند بخورد و سپس دست عروس خود را با دست دیگرش بگیرد. شاید به همین دلیل این نقاشی جزئیات زیادی دارد، مثلا سگ که نماد وفاداری است و درخت گیلاسی که از پنجره دیده می‌شود نماد باروری است.
 
منبع: brightside


با تصورات اشتباهی که درباره حیوانات داشتید، آشنا شوید

 خیلی چیز‌ها درباره دنیای حیوانات هست که فکر می‌کنیم به درستی می‌دانیم، اما در واقع اشتباه فکر می‌کنیم. در این مطلب با تصورات اشتباهی که درباره حیوانات دارید، آشنا می‌شوید.


گربه‌ها و سگ‌ها کوررنگ هستند
 
حقایقی که درباره حیوانات اشتباه فکر می کردید


اگرچه تا مدت‌ها تصور می‌شد که سگ‌ها و گربه‌ها بینایی محدودی دارند و فقط رنگ‌های خاصی را می‌بینند، اما اینطور نیست. گربه‌ها و سگ‌ها رنگ‌ها را خیلی بهتر از تصور ما می‌بینند. هر دو می‌توانند سایه‌های آبی و سبز را ببینند. درواقع گربه‌ها نسبت به انسان‌ها سلول‌های گیرنده نور بیشتری در چشمشان دارند، و به همین دلیل در نور کم بهتر می‌بینند. حتما شب‌ها در راه پیدا کردن توالت به دیوار خورده اید، اما این اتفاق برای گربه‌ها نمیفتد. چون آن‌ها یک لایه آینه‌ای اضافی پشت شبکیه چشم خود دارند، یعنی نور ورودی دو بار شانس برخورد با سلول‌های گیرنده نور را دارد. در چشم انسان، اگر نور همان بار اول برخورد نکند، در لایه سیاه پشت شبکیه جذب شده و برای همیشه از بین می‌رود. سگ‌ها گیرنده‌های نور کمتری در چشمشان دارند بنابراین بینایی رنگی آن‌ها یک هفتم ماست. دانشمندان معتقدند که بینایی رنگ سگ‌ها شبیه به انسان‌هایی است که کوررنگی قرمز-سبز دارند.


زنبور‌ها فقط یک بار نیش می‌زنند
 
حقایقی که درباره حیوانات اشتباه فکر می کردید


شما معمولا سعی می‌کنند از زنبور‌ها اجتناب کنید. کار درستی هم می‌کنید چون خرزنبور‌ها و زنبور‌های زرد، می‌توانند بار‌ها به شما حمله کنند و نیشتان بزنند. از زنبور‌های سرخ اروپایی هم فرار کنید. آن‌ها حتی به خودشان زحمت نیش زدن هم نمی‌دهند، چون می‌توانند با فک بزرگشان گاز بگیرند. زنبور‌های نجار قدیمی هم هستند که چوب‌های خانه شما را سوراخ می‌کنند. اگر انگشتتان را در سوراخ آن‌ها فرو کنید ممکن است زنبور ماده نیشتان بزند. اما اگر زنبور نر باشد خطری ندارد، چون نر‌ها نیش ندارند. و بالاخره تنها زنبوری که یک نیش دارد زنبور عسل است.


حیوانات نر بچه بزرگ نمی‌کنند
 
حقایقی که درباره حیوانات اشتباه فکر می کردید

اگر چه پنگوئن امپراتور ماده تخم می‌گذارد، اما بعد از تخمگذاری فورا بلند می‌شود و به تعطیلات دو هته‌ای اقیانوس می‌رود تا دوباره غذا بخورد و جان بگیرد. اما وقتی مادر نیست و برای بازیابی قدرت خود رفته، چه کسی از تخم‌ها مراقبت می‌کند؟ بابا پنگوئن‌ها. آن‌ها نه تنها مراقب بچه‌ها هستند، بلکه تخم‌ها را دو ماه بین پاهایشان نگه می‌دارند. پدر معمولا گرسنه می‌ماند تا حرکتی نکند که باعث آسیب به بچه‌ها شود.

اردک‌ها نمی‌توانند پرواز کنند
 
حقایقی که درباره حیوانات اشتباه فکر می کردید

پرندگان زیادی هستند که نمی‌توانند پرواز کنند، اما اردک‌ها جزء آن‌ها نیستند. برخی اردک‌های وحشی می‌توانند با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کنند، اما بیشتر آن‌ها به خاطر وزنشان بسیار کندتر هستند. دلیل این تصور ما، اردک‌های کشتی‌بخار هستند که سه چهارمشان پرواز نمی‌کنند. حتی آن‌هایی که می‌توانند پرواز کنند هم همیشه این کار را نمی‌کنند؛ برخی از نر‌ها بیش از حد سنگین هستند که بتوانند پرواز کنند. قابل درک است که تماشای پرواز کردن سایر اردک‌ها ناامیدکننده باشد. شاید به همین دلیل است که این اردک‌ها کمی پرخاشگر هستند و دعوا‌های خونین با یکدیگر دارند.

اگر جوجه پرنده را لمس کنید، مادرش

رهایش می‌کند

 
حقایقی که درباره حیوانات اشتباه فکر می کردید

تا به حال پرنده‌ای تصمیم گرفته زیر پله یا ایوان شما تخم بگذارد؟ نیاز نیست دور آن یک نوار زرد بکشید تا کسی به جوجه‌ها دست بزند. این فقط یک افسانه است که پرنده‌ها جوجه‌هایشان را در صورت لمس شدن طرد می‌کنند. اگر لانه پرنده هنگام لانه‌سازی یا تخم‌گذاری توسط یک شکارچی احتمالی به هم ریخته شود، پرنده آن لانه را ترک می‌کند و لانه دیگری می‌سازد. پرنده‌ها نمی‌توانند بوی انسان را تشخیص دهند. بیشتر آن‌ها اعصاب بویایی ساده و کوچکی دارند که حس بویایی آن‌ها را محدود می‌کند. اما به‌هم‌ریختگی لانه آن‌ها را می‌ترساند. در واقع پرنده‌ها نه در واکنش به لمس شدن، بلکه در صورت آشفتگی لانه همه چیز را رها می‌کنند و می‌روند.

سلطان جنگل مفت‌خور است
 
حقایقی که درباره حیوانات اشتباه فکر می کردید


شیر‌ها شهرت بدی دارند که به زن‌هایشان در شکار کمک نمی‌کند. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سلطان جنگل سهم خودش را شکار می‌کند. شیر‌های نر تنهایی شکار می‌کنند. آن‌ها در میان گیاهان پرپشت کمین می‌کنند تا به طعمه خود حمله کنند. این رفتار، برخلاف شیر‌های ماده است که گروهی شکار می‌کنند. شیر‌های ماده همه عمر با هم زندگی می‌کنند. توله‌های ماده هم با گروه می‌مانند، حتی بعد از این که بزرگ شدند، اما توله‌های نر بعد از بالغ شدن باید راه خودشان را بروند؛ بنابراین شیر‌ها تنهایی شکار می‌کنند و تنبل و مفت خور نیستند.


فقط ماده‌ها باردار می‌شوند
 
حقایقی که درباره حیوانات اشتباه فکر می کردید

درمورد اسب‌های دریایی این صدق نمی‌کند، چون اسب دریایی نر باردار می‌شود و بچه به دنیا می‌آورد. اسب‌های دریایی نر کیسه‌ای دارند که ماده‌ها در آن تخم می‌گذارند. سپس نر‌ها تخم‌ها را باور می‌کنند و ۴۵ روز با خود حمل می‌کنند، تا اینکه اسب‌های دریایی کوچک به دنیا می‌آیند. حتی اسب‌های دریایی پدر، هنگام زایمان انقباضات عضلانی را تجربه می‌کنند. آن‌ها هر بار ۱۰۰ تا ۲۰۰ بچه به دنیا می‌آورند.

مارمولک‌ها منزوی هستند
 
حقایقی که درباره حیوانات اشتباه فکر می کردید
 

به نظر می‌رسید این خزندگان موجواتی، منزوی، غیراجتماعی و از نظر رفتاری ساده باشند. اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که برخی مارمولک‌ها والدین و همسران فداکاری هستند که می‌توانند خویشاوندان خود را از غریبه‌ها تشخیص دهند. بسیاری از مارمولک‌ها چند ماه اول عمرشان را در کنار خواهر و برادر‌ها یا خانواده خود می‌گذرانند و درس‌ها و مهارت‌های مهم زندگی را می‌آموزند و نداشتن تعامل اجتماعی برای رشد آن‌ها مضر است. به نظر می‌رسد این خزندگان مثل انسان از محیط اولیه سرشار از تعامل اجتماعی بهره می‌برند.


خفاش‌ها کور هستند
 
حقایقی که درباره حیوانات اشتباه فکر می کردید

خفاش‌ها در تاریکی با استفاده از اکولوکیشن شکار می‌کنند، یعنی از صدا‌هایی که تولید می‌کنند و به آن‌ها برمی گردد، برای راه‌یابی استفاده می‌کنند. اما می‌توانند ببینند. تحقیقات نشان می‌دهد که گاهی خفاش‌ها هنگام شکار استفاده از بینایی را به صدا ترجیح می‌دهند؛ و بسیاری از خفاش‌های میوه اصلا از اکولوکیشن استفاده نمی‌کنند و چشمان تیزی دارند.

شتر‌ها در کوهانشان آب ذخیره می‌کنند
 
حقایقی که درباره حیوانات اشتباه فکر می کردید


کوهان شتر به این حیوان کمک می‌کند هنگام کم بودن منابع زنده بماند، اما کیسه‌ آب نیست. کوهان‌ها درواقع ذخایر چربی هستند که بدن حیوان آن‌ها را هنگام کم بودن غذا برای تامین انرژی می‌سوزاند. شتر‌ها می‌توانند مدت طولانی بدون آب راه بروند، اما آب اضافی در جریان خونشان ذخیره می‌شود نه در کوهان.


اگر کرمی را از وسط نصف کنید، به شکل

دو کرم زنده می‌ماند

 
حقایقی که درباره حیوانات اشتباه فکر می کردید

کرم‌های خاکی دو انتهای متمایز دارند: یک سر و یک دم. اگر دم بریده شود، دم جدیدی به جای آن رشد می‌کند. دم بعد از بریده شدن ممکن است کمی تکان بخورد، اما سر جدیدی ایجاد نمی‌شود که یک کرم جدید به وجود آید. فقط کرم‌های پهن پلاناریان استثنا هستند که از بریدن یک سیصدم بدنشان هم کرم جدیدی رشد می‌کند. حتی سر جدیدی که رشد می‌کند همه خاطرات سر قدیم را دارد.

بابا لنگ دراز‌ها سمی‌ترین عنکبوت هستند،
 
اما نیش آن‌ها آنقدر دراز نیست تا پوست
 
انسان را سوراخ کند
 
حقایقی که درباره حیوانات اشتباه فکر می کردید

یک نوع عنکبوت به نام بابالنگ دراز وجود دارد که درواقع عنکبوت نیست و غدد سمی ندارد؛ بنابراین نمی‌تواند سمی‌ترین عنکبوت باشد. اما موجود دیگری به نام عنکبوت بابا لنگ دراز وجود دارد که سمی است، اما نیش کوتاهی دارد. اما تاثیر سم آن روی انسان با سایر عنکبوت‌ها مقایسه نشده است؛ بنابراین این افسانه هیچ پایه و اساسی ندارد.

آفتاب پرست‌ها با محیط اطرافشان
 
ترکیب می‌شوند
 
حقایقی که درباره حیوانات اشتباه فکر می کردید

این مارمولک‌ها رنگ تغییر می‌دهند و این رنگ‌ها اغلب با محیط اطرافشان تطابق دارد. اما تغییر رنگ بر اساس تغییر دما یا حالت حیوان رخ می‌دهد.  مثلا ممکن است وقتی آفتاب‌پرست احساس خطر می‌کند، تیره شود یا در گرما روشن شود تا گرما را منعکس کند، اما این رنگ‌ها ربطی به محیط اطرافشان ندارند.

صاریغ‌ها با دمشان آویزان می‌شوند
 
حقایقی که درباره حیوانات اشتباه فکر می کردید

کارتون‌ها را فراموش کنید که صاریغ‌ها با دمشان از یک شاخه درخت آویزان می‌شوند. آن‌ها برای خوابیدن در شکاف‌های صخره‌ها و درختان و سایر جا‌های دنج خلوت می‌کنند. بچه صاریغ‌ها می‌توانند برای چند ثانیه کوتاه از دمشان آویزان شوند، اما صاریغ‌های بالغ برای این کار زیادی سنگین هستند و فقط از دمشان برای حفظ تعادل هنگام بالا رفتن استفاده می‌کنند.

اگر به وزغ دست بزنید، زگیل می‌گیرید
 
حقایقی که درباره حیوانات اشتباه فکر می کردید

وزغ‌ها دارای برجستگی‌هایی شبیه زگیل هستند و زگیل‌های انسانی واگیردار هستند، اما هرگز از قورباغه یا وزغ زگیل نمی‌گیرید. انسان از ویروس زگیل می‌گیرد، اما برجستگی‌های روی دوزیستان غده است. ترشحات آن‌ها ممکن است پوست شما را تحریک کند، اما باعث زگیل نمی‌شود.

موش‌های قطبی خودکشی گروهی می‌کنند
 
حقایقی که درباره حیوانات اشتباه فکر می کردید

در مستند سال ۱۹۵۸ دیزنی، راوی می‌گوید: «این حیوانات کوچک دسته جمعی خودشان را به دریا می‌اندازند و خودکشی می‌کنند.» و ادعا می‌کند که این مرگ‌ها عمدی است تا جمعیتشان کنترل شود. در این حین مخاطب ده‌ها موش قطبی را می‌بیند که کنار صخره صف کشیده اند تا خودشان را به دریا بیندازند. اما این حقیقت ندارد. موش‌های قطبی گاهی اوقات از صخره‌ها می‌پرند و هنگام مهاجرت‌های دسته جمعی می‌میرند یا اگر نتوانند طولانی مدت شنا کنند می‌میرند.

شترمرغ‌ها سرشان را زیر ماسه‌ها
 
پنهان می‌کنند
 
حقایقی که درباره حیوانات اشتباه فکر می کردید

فرو کردن سر در خاکف برای نادیده گرفتن مشکلات مسخره به نظر می‌رسد و شترمرغ‌ها هم موافقند. وقتی آن‌ها در معرض خطر هستند، کل بدنشان، گردن و سر را به زمین می‌اندازند تا خودشان را از دیدن شکارچیان پنهان کنند. از دور، گردن آن‌ها با ماسه‌ها ترکیب می‌شود، بنابراین به نظر می‌رسد سرشان زیر زمین است.

گاو‌ها با دیدن رنگ قرمز عصبانی می‌شوند
 
 
حقایقی که درباره حیوانات اشتباه فکر می کردید
 
گاو‌ها درواقع نسبت به رنگ سبز و قرمز کوررنگ هستند. آنچه آن‌ها را در گاوبازی وحشی می‌کند حرکات شنل است و رنگ آن هیچ اهمیتی ندارد. اما چون گاوباز‌ها در مرحله فینال از شنل قرمز استفاده می‌کنند، ما فکر می‌کنیم که رنگ قرمز آن‌ها را تحریک می‌کند. احتمالا آن‌ها این رنگ را انتخاب کردند تا بعد از کشتن حیوان خونش را پنهان کنند، نه اینکه آن را عصبانی کنند.

کوسه‌ها بوی خون را از فاصله یک مایلی
 
حس می‌کنند
 
حقایقی که درباره حیوانات اشتباه فکر می کردید

کوسه‌ها حس بویایی فوق العاده‌ای دارند و می‌توانند بوی خون را به نسبت یک در میلیون حس کنند، یعنی یک فنجان خون را در یک استخر شنا تشخیص می‌دهند. اما این ربطی به فاصله طعمه ندارد.

گوش‌خیزک‌ها در گوشتان پنهان می‌شوند
 
حقایقی که درباره حیوانات اشتباه فکر می کردید

علیرغم اینکه آن‌ها جا‌های تاریک و دنج را دوست دارند، به ندرت می‌توانید گوش‌خیزک‌ها را در گوش کسی پیدا کنید. نام آن‌ها از قرن هجدهم ریشه می‌گیرد که فکر می‌کردند این حشرات داخل گوش و مغز افراد خواب پنهان می‌شدند و باعث درد، ناشنوایی و حتی مرگ می‌شدند. البته معلوم شد این یک افسانه است. اکنون می‌دانیم که آن‌ها از گیاهان و بعضا حشرات کوچکتر تغذیه می‌کنند، اما خطری برای انسان ندارند.

تمساح‌ها اشک دروغین می‌ریزند
 
حقایقی که درباره حیوانات اشتباه فکر می کردید

حتما عبارت «اشک تمساح ریختن» را شنیده اید که به معنای احساسات و ناراحتی دروغین است. این عبارت از این واقعیت ریشه می‌گیرد که تمساح‌ها هنگام غذاخوردن اشک می‌ریزند، اما به دلایل بیولوژیکی نامشخص. یکی نظریه این است که وقتی تمساح‌ها هنگام غذاخوردن هیس و هوف می‌کنند، هوایی که وارد بینی می‌شود با اشک ترکیب می‌شود و از چشم‌ها تخلیه می‌شود.

خرس‌ها به خواب زمستانی می‌روند
 
حقایقی که درباره حیوانات اشتباه فکر می کردید

حیوانات در خواب زمستانی وارد خواب عمیقی می‌شوند که صدای بلند یا لمس کردن، بیدارشان نمی‌کند. نه تنها دمای بدنشان پایین می‌آید و ضربان قلبشان کمتر می‌شود، بلکه سرعت نفس کشیدنشان هم کمتر می‌شود. اما خرس‌ها در زمستان دچار مرگ کاذب یا خواب عمیق می‌شوند که در سروصدا به راحتی بیدار می‌شوند و دمای بدنشان هم همچنان نسبتا بالاست.

زرافه‌ها فقط ۳۰ دقیقه در روز می‌خوابند
 
حقایقی که درباره حیوانات اشتباه فکر می کردید

زرافه‌ها عادات خواب عجیب و غریبی دارند، اما قطعا بیشتر از نیم ساعت در روز می‌خوابند. طبق تحقیقات انجمن خواب اروپا، آن‌ها ۴.۶ ساعت در روز می‌خوابند.

مورچه‌خوار‌ها طعمه خود را تو می‌کشند
 
حقایقی که درباره حیوانات اشتباه فکر می کردید

کارتون‌ها غذاخوردن مورچه‌خوار‌ها را اشتباه نمایش می‌دهند. در واقعیت آن‌ها از زبان کرم‌مانند خود برای خوردن مورچه‌ها استفاده می‌کنند. مورچه‌خوار‌ها دندان ندارند، اما می‌توانند ۳۵۰۰ مورچه و موریانه در روز بخورند با استفاده از زبانشان که ۱۶۰ بار در دقیقه تکان می‌خورد.
 
منبع: rd


کار‌هایی که در کشور‌های مختلف بی‌ادبی به حساب می‌آید

 برای برخی افراد مسافرت به معنای استراحت کردن و دور شدن از فشار‌های کاری است، برای برخی دیگر به معنای تجربه و دیدن چیز‌های جدید است. در هر حال باید بدانیم که هنگام دیدن کردن از یک مکان جدید، یک فرهنگ جدید، آدم‌های متفاوت و به طور کلی زندگی متفاوت، چیز‌هایی هست که نباید انجام دهیم. اگر می‌خواهیم مهمان‌های خوبی باشیم، باید با آداب مناسب کشور میزبان آشنا شویم.


در روسیه دسته گلی با تعداد گل زوج ندهید
 
کار‌هایی که در کشور‌های مختلف بی‌ادبی به حساب می‌آید


در روسیه و کشور‌های اروپای شرقی، دادن دسته گل با تعداد زوج توهین‌آمیز و ناشایست به حساب می‌آید. عدد زوج فقط در مراسم خاکسپاری داده می‌شود، بنابراین اگر نمی‌خواهید به کسی توهین کنید، دسته گلی با تعداد فرد بدهید.


در چین از ارتباط چشمی پرهیز کنید
 
کار‌هایی که در کشور‌های مختلف بی‌ادبی به حساب می‌آید


در چین، تماس چشمی نشانه بی‌احترامی است. چینی‌ها وقتی از کسی عصبانی هستند این کار را می‌کنند، بنابراین اگر می‌خواهید مهمان خوبی باشید، این کار را نکنید.


در تایلند به هیچ وجه به اعضای خانواده

سلطنتی بی احترامی نکنید

 
کار‌هایی که در کشور‌های مختلف بی‌ادبی به حساب می‌آید


حتی جوک ساختن درباره آن‌ها ممکن است شما را دچار دردسر کند. از همه مهمتر، پا گذاشتن پولشان جرم به حساب می‌آید و با شما مثل یک مجرم رفتار می‌شود.


در نروژ درباره رفتن به کلیسا حرف نزنید
 
کار‌هایی که در کشور‌های مختلف بی‌ادبی به حساب می‌آید


در نروز از کسی نپرسید که آیا به کلیسا می‌رود یا نه. فقط درصد بسیار کمی از جمعیت نروژ به کلیسا می‌روند، بنابراین اینکه به روی آن‌ها بیاورید بی‌ادبی به شمار می‌آید و بهتر است درباره آن حرف نزنید.


با کفش وارد خانه‌ها و معابد هندی نشوید
 
کار‌هایی که در کشور‌های مختلف بی‌ادبی به حساب می‌آید

در هند وقتی می‌خواهید وارد معبد یا خانه کسی شوید باید کفش هایتان را درآورید.

در آلمان تولد کسی را زود تبریک نگویید
 
کار‌هایی که در کشور‌های مختلف بی‌ادبی به حساب می‌آید


آلمانی‌ها در این مورد خرافاتی هستند، چون معتقدند اگر این کار را کنید همه چیز خراب می‌شود. بنابراین در آلمان تولد کسی را پیشاپیش تبریک نگویید، چون آن‌ها را از بدشانسی می‌ترسانید.


حیوان خانگی در سنگاپور ممنوع است
 
کار‌هایی که در کشور‌های مختلف بی‌ادبی به حساب می‌آید


این یکی مهم است. برخی نژاد‌های سگ خطرناک، مثل پیت بول، آکیتا، توسا و ... در سنگاپور ممنوع هستند. در مورد سایر نژاد‌های سگ هم قوانین بسیار بسیار سختگیرانه و حساسی وجود دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید با سگتان دور دنیا سفر کنید، سنگاپور را از فهرست خود حذف کنید.


در آمریکا بی‌توجه از خیابان رد نشوید
 
کار‌هایی که در کشور‌های مختلف بی‌ادبی به حساب می‌آید


در ایالات متحده رد شدن از خیابان با بی‌توجهی غیرقانونی است، حتی اگر خیابان کاملا خالی باشد. محتاط باشید تا خودتان را به دردسر نیندازید و از خط عابر پیاده استفاده کنید.


در رستوران‌های فرانسوی فقط

بخشی از غذا را نخورید

 
کار‌هایی که در کشور‌های مختلف بی‌ادبی به حساب می‌آید


فرانسوی‌ها درست مثل زبانشان به غذا‌های خود هم افتخار می‌کنند؛ بنابراین سفارش فقط یک غذا، از نظرشان بی‌ادبی است. علاوه بر این، اگر غذا ته ظرفتان بماند، توهین به سرآشپز به حساب می‌آید، به جای این کار، باید غذا را برگردانید.


در سوئیس اشیای تیز هدیه ندهید
 
کار‌هایی که در کشور‌های مختلف بی‌ادبی به حساب می‌آید


در سوئیس (همچنین آلمان، برزیل و مصر) دادن اشیای تیز به عنوان هدیه کار درستی نیست و به معنای پایان ارتباط یا دوستی است. برای این کار یک سکه را با نوارچسب روی چاقو بچسبانید، بنابراین گیرنده هدیه می‌تواند سکه را به عنوان پول آن به شما برگرداند.


در شیلی هرگز با دست غذا نخورید
 
کار‌هایی که در کشور‌های مختلف بی‌ادبی به حساب می‌آید


غذا خوردن با دست در مکان‌های عمومی شیلی بسیار بی‌ادبی است، حتی سیب زمینی سرخ کرده! نکته مهم دیگری که درباره آداب غذا خوردن در شیلی باید بدانید این است که همیشه باید دست‌های خود را بالای میز نگه دارید و مچ دست‌ها روی لبه میز باشند.


در ژاپن سمت اشتباه پله‌برقی نایستید
 
کار‌هایی که در کشور‌های مختلف بی‌ادبی به حساب می‌آید

ژاپن آداب خاصی برای استفاده از پله‌برقی دارد. اگر نمی‌خواهید مزاحم مردم محلی شوید، بهتر است در اوزاکا در سمت راست پله برقی بایستید و در توکیو در سمت چپ آن!
 
منبع: brightside


حکمت نهج البلاغه

 وَ رُوِيَ أَنَّهُ ذُكِرَ عِنْدَ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ فِي أَيَّامِهِ - حَلْيُ الْكَعْبَةِ وَ كَثْرَتُهُ فَقَالَ قَوْمٌ‏

- لَوْ أَخَذْتَهُ فَجَهَّزْتَ بِهِ جُيُوشَ الْمُسْلِمِينَ - كَانَ أَعْظَمَ لِلْأَجْرِ وَ مَا تَصْنَعُ الْكَعْبَةُ بِالْحَلْيِ - فَهَمَّ عُمَرُ بِذَلِكَ وَ سَأَلَ عَنْهُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع
- فَقَالَ ع إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ أُنْزِلَ عَلَى النَّبِيِّ ص - وَ الْأَمْوَالُ أَرْبَعَةٌ أَمْوَالُ الْمُسْلِمِينَ - فَقَسَّمَهَا بَيْنَ الْوَرَثَةِ فِي الْفَرَائِضِ -
وَ الْفَيْ‏ءُ فَقَسَّمَهُ عَلَى مُسْتَحِقِّيهِ - وَ الْخُمُسُ فَوَضَعَهُ اللَّهُ حَيْثُ وَضَعَهُ - وَ الصَّدَقَاتُ فَجَعَلَهَا اللَّهُ حَيْثُ جَعَلَهَا - وَ كَانَ حَلْيُ الْكَعْبَةِ فِيهَا يَوْمَئِذٍ -
فَتَرَكَهُ اللَّهُ عَلَى حَالِهِ - وَ لَمْ يَتْرُكْهُ نِسْيَاناً وَ لَمْ يَخْفَ عَلَيْهِ مَكَاناً - فَأَقِرَّهُ حَيْثُ أَقَرَّهُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ
- فَقَالَ لَهُ عُمَرُ لَوْلَاكَ لَافْتَضَحْنَا - وَ تَرَكَ الْحَلْيَ بِحَالِهِ

 و درود خدا بر او، فرمود: (در زمان حکومت عمر، نسبت به فراوانی زيور و زينت‌های کعبه صحبت شد، گروهی گفتند
آنها را برای لشکر اسلام مصرف کن، کعبه زر و زينت نمی‌خواهد، وقتی از امير المؤمنين عليه السّلام پرسيدند، فرمود)
همانا قرآن بر پيامبر صلّی اللّه عليه و آله و سلّم هنگامی نازل گرديد که اموال چهار قسم بود، اموال مسلمانان، که آن
را بر أساس سهم هر يک از وارثان، تقسيم کرد، و غنيمت جنگی که آن را به نيازمندانش رساند، و خمس، که خدا
جايگاه مصرف آن را تعيين فرمود، و صدقات، که خداوند راه‌های بخشش آن را مشخّص فرمود. و زيور آلات و زينت کعبه از
اموالی بودند که خدا آن را به حال خود گذاشت، نه از روی فراموشی آن را ترک کرد، و نه از چشم خدا پنهان بود، تو نيز آن
را به حال خود واگذار چنانکه خدا و پيامبرش آن را بحال خود واگذاشتند.
(عمر گفت: اگر تو نبودی رسوا می‌شديم، و متعرّض زيور آلات کعبه نشد)
(تاريخی، فقهی، اقتصادی)
 




وَ قَالَ ع لَوْ قَدِ اسْتَوَتْ قَدَمَايَ مِنْ هَذِهِ الْمَدَاحِضِ لَغَيَّرْتُ أَشْيَاءَ

 و درود خدا بر او، فرمود: اگر از اين فتنه‌ها و لغزشگاه با قدرت بگذرم، دگرگونی‌های بسيار پديد می‌آورم.
(سياسی)


حکمت نهج البلاغه

 وَ سَأَلَهُ رَجُلٌ أَنْ يُعَرِّفَهُ الْإِيمَانَ - فَقَالَ ع إِذَا كَانَ الْغَدُ - فَأْتِنِي حَتَّى أُخْبِرَكَ عَلَى أَسْمَاعِ النَّاسِ

- فَإِنْ نَسِيتَ مَقَالَتِي حَفِظَهَا عَلَيْكَ غَيْرُكَ - فَإِنَّ الْكَلَامَ كَالشَّارِدَةِ يَنْقُفُهَا هَذَا وَ يُخْطِئُهَا هَذَا و قد ذكرنا ما أجابه به

- فيما تقدم من هذا الباب و هو قوله - الإيمان على أربع شعب


و درود خدا بر او، فرمود: (شخصی از امام پرسيد که ايمان را تعريف کن) فردا نزد من بيا تا در جمع مردم پاسخ گويم،
که اگر تو گفتارم را فراموش کنی ديگری آن را در خاطرش سپارد، زيرا گفتار چونان شکار رمنده است،
يکی آن را به دست آورد، و ديگری آن را از دست می‌دهد. 
(پاسخ امام در حکمت 31 آمد که آن را نقل کرديم که ايمان را بر چهار شعبه تقسيم کرد)
(علمی) 
 


 
 

وَ قَالَ ع أَحْبِبْ حَبِيبَكَ هَوْناً مَا - عَسَى أَنْ يَكُونَ بَغِيضَكَ يَوْماً مَا - وَ أَبْغِضْ بَغِيضَكَ هَوْناً مَا - عَسَى أَنْ يَكُونَ حَبِيبَكَ يَوْماً مَا

 و درود خدا بر او، فرمود: در دوستی با دوست مدارا کن، شايد روزی دشمن تو گردد،
و در دشمنی با دشمن نيز مدارا کن، زيرا شايد روزی دوست تو گردد.
(اخلاق اجتماعی، سياسی)
+ نوشته شده در جمعه 15 شهريور 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند اخلاقی,پند اجتماعی,سیاسی,علمی,ایمان,گفتار,شکار,دوست,دشمن, ساعت 10:54 توسط آزاده یاسینی


قوانین عجیب کره شمالی که احتمالاً آن‌ها را نمی‌دانستید

 احتمالاً همه‌ی ما این موضوع را می‌پذیریم که کره شمالی کشوری عجیب و با قوانینی خاص است. این کشور تحت سلطنت «کیم جونگ اون» است که بعضاً با قانون‌ها و سیستم‌های عجیب خود شناخته می‌شود. در ادامه با برترین‌ها همراه باشید تا بعضی از عجیب‌ترین‌های آن‌ها را بیان کنیم که باعث تعجب شما خواهند شد.


۱. تقویم کره‌ی شمالی بر اساس تاریخ تولد
 
اولین رهبر این کشور است
 
قوانین عجیب کره شمالی که احتمالاً آن‌ها را نمی‌دانستید

اگرچه در قرن ۲۱ هستیم، اما این موضوع در کره‌ی شمالی کاملاً متفاوت است. اگر بخواهیم به تقویم کره‌ی شمالی
استناد کنیم، اکنون در سال ۱۰۸ قرار داریم. این کار به منظور قدردانی از بنیانگذار این کشور است. این تقویم از تاریخ تولد «کیمایل سونگ»، اولین رهبر این کشور، یعنی از سال ۱۹۱۲ شروع می‌شود.

۲. فقط ۳ شبکه تلویزیونی وجود دارد
 
قوانین عجیب کره شمالی که احتمالاً آن‌ها را نمی‌دانستید

با توجه به کنترل سفت و سخت همه چیز در کره‌ی شمالی، این موضوع زیاد هم چیز عجیبی نیست. در این کشور فقط سه شبکه‌ تلویزیونی با برنامه‌های محدود وجود دارد.

۳. قطع برق در شب
 
قوانین عجیب کره شمالی که احتمالاً آن‌ها را نمی‌دانستید

اگر از قطع گاه و بیگاه برق‌ در منطقه‌ی خود کلافه می‌شوید، کافی است کشور کره‌ی شمالی را در شب تصور کنید. این کار به منظور حفظ انرژی برق صورت می‌گیرد.

۴. برگزاری انتخابات با یک نامزد انتخاباتی
 
قوانین عجیب کره شمالی که احتمالاً آن‌ها را نمی‌دانستید
 

با توجه به رژیم پادشاهی و حکام خانوادگی از سال ۱۹۴۸، خنده‌دار است که هر سال انتخابات برگزار می‌شود. در کره‌ی شمالی رای دهندگان فقط حق انتخاب یک نفر را دارند و فرقی هم نمی‌کند که این انتخابات مربوط به چه منطقه‌ای و چه پستی باشد.


۵. والدین باید میز و صندلی برای فرزندان

در حال تحصیل خود فراهم کنند

 
قوانین عجیب کره شمالی که احتمالاً آن‌ها را نمی‌دانستید


والدینی که فرزندان خود را به مدرسه می‌فرستند باید میز و صندلی مخصوص خود را نیز برای دانش‌آموزشان آماده کنند. بعضی از دانش‌آموزان نیز باید برای دولت کار‌هایی مثل جمع‌آوری اطلاعات انجام دهند.


۶. قانون مجازات برای ۳ نسل
 
قوانین عجیب کره شمالی که احتمالاً آن‌ها را نمی‌دانستید


این قانون ترسناکی است که جای هیچ گونه اعتراضی را به شهروندان نمی‌دهد. با توجه به این قانون، اگر شهروندی مرتکب جرمی شود تمام هم‌خون‌های او نیز گناهکار شناخته می‌شوند و باید به زندان بروند.


۷. در کره‌ی شمالی فقط می‌توان از ۲۸

وب‌سایت دیدن کرد

 
قوانین عجیب کره شمالی که احتمالاً آن‌ها را نمی‌دانستید


شهروندان کره‌ی شمالی فقط می‌تواننند از ۲۸ وب‌سایت دیدن کنند. اینترنت آن‌ها که به آن «Kwangmyong» می‌گویند، برای افرادی که به رایانه دسترسی دارند کاملاً رایگان است. با این حال رایانه‌ها بسیار گران هستند و برای خرید آن‌ها مجوزی از دولت نیز ضروری است.


۸. پوشیدن شلوار جین آبی ممنوع است!
 
قوانین عجیب کره شمالی که احتمالاً آن‌ها را نمی‌دانستید


دولت کره‌ی شمالی، پوشیدن شلوار جین آبی را به این دلیل که آن را سمبل امپریالیسم آمریکایی می‌داند ممنوع کرده است و شهروندان حق پوشیدن این شلوار‌ها را ندارند.


۹. مردان کره‌ای تنها ۲۸ مدل مو برای

اصلاح سر خود دارند.

 
قوانین عجیب کره شمالی که احتمالاً آن‌ها را نمی‌دانستید


در کره‌ی شمالی مردان باید از لیست ۲۸ موردی مصوب دولت یکی را انتخاب کنند. اگر مدل مویی خارج از آن را اعمال کنند. توسط دولت دستگیر می‌شوند. این در حالی است که زنان مجرد نیز باید مو‌های خود را گوتاه نگه دارند، ولی زن‌های متاهل گزینه‌های زیادی برای انتخاب دارند.


۱۰. استفاده از مدفوع انسانی به عنوان کود
 
قوانین عجیب کره شمالی که احتمالاً آن‌ها را نمی‌دانستید


در سال ۲۰۰۸ زمانی که کره‌ی جنوبی ارسال کود را به کره‌ی شمالی متوقف کرد، این کشور با کمبود حاد کود مواجه شد؛ بنابراین قانونی تصویب شد که مردم را موظف می‌کرد مدفوع‌های خود را به دولت تحویل دهند تا از آن‌ها کود درست کنند.


۱۱. دولت همه‌ی افرادی که در پایتخت

زندگی می‌کنند را تحت کنترل دارد

 
قوانین عجیب کره شمالی که احتمالاً آن‌ها را نمی‌دانستید


با توجه به قانون‌های سفت و سخت قبل، شاید این قانون زیاد هم عجیب به نظر نرسد. در کره‌ی شمالی اشخاص برای زندگی در پایتخت این کشور یعنی «پیونگ یانگ»، به مجوز رسمی از سوی دولت نیاز دارند. علاوه بر این، مالک هر وسیله‌ی نقلیه‌ای که وارد پایتخت می‌شود جریمه می‌شود و افرادی هم که بخواهند از پایتخت خارج شوند نیز به اجازه‌ی دولت نیاز دارند.


۱۲. گوش دادن به بعضی از موسیقی‌ها

ممنوع است

 
قوانین عجیب کره شمالی که احتمالاً آن‌ها را نمی‌دانستید


در سال ۲۰۱۵، «کیم جونگ اون» فرمان حکمی را داد که طی آن دولت باید تمام موسیقی‌های دارای ترانه‌هایی که دولت را تهدید می‌کنند را ممنوع کند. زیرا این موسیقی‌ها می‌توانند شهروندان را به سوی مخالفت با دولت سوق دهند.


۱۳. کره‌ی شمالی پول زیادی را خرج ارتش

خود می‌کند

 
قوانین عجیب کره شمالی که احتمالاً آن‌ها را نمی‌دانستید


آزمایش‌های مکرر هسته‌ای و موشکی کره‌ی شمالی بر هیچکس پوشیده نیست. حتی اقتصاد رو به فروپاشی آن‌ها نیز باعث نشده که از هزینه‌های صرف شده در ارتش کم کنند. در این کشور حدود ۲۰درصد از درامد کل، صرف ارتش این کشور می‌شود.


۱۴. در کره‌ی شمالی قوانین بسکتبال کاملاً

فرق می‌کنند

 
قوانین عجیب کره شمالی که احتمالاً آن‌ها را نمی‌دانستید


کره‌ی شمالی به وضوح خود را از سایر کشور‌ها متمایز کرده است و این قانون شامل ورزش‌های این کشور نیز می‌شود. تعجبی ندارد که به دستور رهبر عجیب و غریب این کشور، قوانین بسکتبال نیز بازنویسی شده اند. طبق قوانین بسکتبال کره‌ی شمالی، اسلم دانک‌ها ۳ امتیاز دارند و پرتاب‌های منطقه‌ای ۲ امتیازی در ۳ دقیقه‌ی آخر بازی دارای ۸ امتیاز هستند.


۱۵. آزادی در انتخاب دین و مذهب وجود ندارد.
 
قوانین عجیب کره شمالی که احتمالاً آن‌ها را نمی‌دانستید

به مانند بسیاری از محدودیت‌های دیگر در جنبه‌های مختلف زندگی مردم کره شمالی، هیچ گونه آزادی و استقلالی در انتخاب دین و مذهب وجود ندارد. رهبر این کشور، مردمان کره شمالی را بدون خدا می‌نامد و هر کسی را که دارای نشانه‌های مذهبی باشد را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد.

منبع: scoopwhoop
+ نوشته شده در جمعه 15 شهريور 1398برچسب:قوانین عجیب کره شمالی که احتمالاً آن‌ها را نمی‌دانستید, ساعت 10:52 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قِيلَ إِنَّ الْحَارِثَ بْنَ حَوْطٍ أَتَاهُ فَقَالَ - أَ تَرَانِي أَظُنُّ أَصْحَابَ الْجَمَلِ كَانُوا عَلَى ضَلَالَةٍ -

فَقَالَ ع يَا حَارِثُ إِنَّكَ نَظَرْتَ تَحْتَكَ وَ لَمْ تَنْظُرْ فَوْقَكَ فَحِرْتَ - إِنَّكَ لَمْ تَعْرِفِ الْحَقَّ فَتَعْرِفَ مَنْ أَتَاهُ -

وَ لَمْ تَعْرِفِ الْبَاطِلَ فَتَعْرِفَ مَنْ أَتَاهُ - فَقَالَ الْحَارِثُ - فَإِنِّي أَعْتَزِلُ مَعَ سَعِيدِ بْنِ مَالِكٍ وَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ -

فَقَالَ ع إِنَّ سَعِيداً وَ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ لَمْ يَنْصُرَا الْحَقَّ - وَ لَمْ يَخْذُلَا الْبَاطِلَ


 و درود خدا بر او، فرمود: (حارث بن حوت نزد امام آمد و گفت: آيا چنين پنداری که من اصحاب جمل را گمراه می‌دانم
چنين نيست، امام فرمود) ای حارث تو زير پای خود را ديدی، امّا به پيرامونت نگاه نکردی، پس سرگردان شدی،
تو حق را نشناختی تا بدانی که اهل حق چه کسانی می‌باشند و باطل را نيز نشناختی تا باطل گرايان را بدانی.
(حارث گفت: من و سعد بن مالک، و عبد اللّه بن عمر، از جنگ کنار می‌رويم، امام فرمود)
همانا سعد و عبد اللّه بن عمر، نه حق را ياری کردند، و نه باطل را خوار ساختند.
(اعتقادی)



وَ قَالَ ع أَحْسِنُوا فِي عَقِبِ غَيْرِكُمْ تُحْفَظُوا فِي عَقِبِكُمْ

و درود خدا بر او، فرمود: به بازماندگان ديگران نيکی کنيد، تا حرمت بازماندگان شما را نگاه‌دارند.
(اخلاقی اجتماعی) 


اگر آب‌ها و خشکی‌ها جابجا شوند چه اتفاقی می‌افتد؟

  ۷۱درصد از زمین پوشیده از آب است، یعنی کل خشکی‌هایی که روی آن زندگی می‌کنیم فقط ۲۹درصد از این سیاره را تشکیل می‌دهند. اما اگر جای آب و خشکی عوض شود، زمین تبدیل به جای کاملا متفاوتی می‌شود. دمای زمین به شدت افزایش می‌یابد و منجر به افزایش جمعیت گوشتخواران می‌شود.اما آیا بشر زنده خواهد ماند؟ در این مطلب نگاهی به تغییراتی داریم که در صورت جابجایی زمین و خشکی ایجاد می‌شود.


دمای زمین به شدت افزایش می‌یابد
 
اگر آب‌ها و خشکی‌ها جابجا شوند چه اتفاقی می‌افتد؟


آب گرمای زیادی را جذب می‌کند بدون اینکه افزایش دمای قابل توجهی از خود نشان دهد. به همین دلیل، وجود مقدار زیاد آب در اقیانوس‌ها به خنک نگهداشتن زمین کمک می‌کند. همچنین تبخیر آب اقیانوس‌ها و رودخانه‌ها به تنظیم دمای زمین کمک می‌کند. اگر آب‌ها و خشکی‌ها جابجا شوند، دمای زمین بسیار سریع افزایش می‌یابد و داغ‌تر می‌شود. بخش‌های بزرگی از خشکی‌ها هم خشک و بیابانی می‌شود.


میزان اکسیژن موجود در جو کاهش می‌یابد
 
اگر آب‌ها و خشکی‌ها جابجا شوند چه اتفاقی می‌افتد؟


گیاهان دریایی حدود ۷۰درصد از اکسیژن موجود در جو ما را تامین می‌کنند. بدون مقدار زیادی آب روی این سیاره، بسیاری از گیاهان آبزی به سرعت از بین می‌روند که باعث کاهش اکسیژن موجود در اتمسفر می‌شود. همچنین آب کربن‌دی‌اکسیدی که ما در جو رها می‌کنیم را جذب می‌کند. بنابراین اگر مقدار آب روی سیاره کاهش یابد، هم اکسیژن کاهش می‌یابد و هم کربن‌دی‌اکسید افزایش می‌یابد و چون کربن دی اکسید یک گاز گلخانه‌ای است، باعث گرمایش جهانی شدید می‌شود.


جانوران زمین تغییر می‌کنند
 
اگر آب‌ها و خشکی‌ها جابجا شوند چه اتفاقی می‌افتد؟


جابجایی آب و خشکی تاثیر زیادی روی اشکال حیات روی زمین دارد. همان طور که گفتیم دما به شدت افزایش می‌یابد، مقدار اکسیژن اتمسفر کاهش و کربن‌دی‌اکسید افزایش می‌یابد. همه این‌ها زندگی روی این سیاره را سخت می‌کند و حیوانات و گیاهان برای زنده ماندن، مجبورند خودشان را تغییر دهند و سازگار کنند. به دلیل کاهش گیاهان، سرعت انقراض گیاهخواران بیشتر از گوشتخواران خواهد بود. همچنین در این شرایط آب و هوایی حیوانات خونسرد راحت‌تر از حیوانات خونگرم زنده می‌مانند.


حمل و نقل زمینی آسانتر می‌شود
 
اگر آب‌ها و خشکی‌ها جابجا شوند چه اتفاقی می‌افتد؟


با وجود خشکی‌های زیادی که بدون قطع شدن توسط هیچ آبی به هم متصل هستند، حمل و نقل زمینی راحت‌تر، اما حمل و نقل دریایی سخت‌تر می‌شود. همچنین کشور‌هایی که به صادرات غذا‌های دریایی وابسته هستند دچار مشکل می‌شوند.


اقتصاد و تمدن بشر فراتر از تصور ما

تغییر می‌کنند

 
اگر آب‌ها و خشکی‌ها جابجا شوند چه اتفاقی می‌افتد؟


آب منبع حیات است. با کم شدن آب، کشور‌ها باید مصرف آب را تا حد امکان کنترل کنند. این تلاش ممکن است باعث یک جنگ تمام عیار شود. اقتصاد‌هایی که برای بقا به حیات دریایی وابسته هستند تحت تاثیر قرار می‌گیرند، و اقتصاد‌هایی که قبلا به حیات دریایی وابسته نبودند ممکن است آن را تنها منبع بقایشان بدانند.


دیگر اورست بلندترین قله روی زمین

نخواهد بود

 
اگر آب‌ها و خشکی‌ها جابجا شوند چه اتفاقی می‌افتد؟

همه ما می‌دانیم که اورست با ۸۸۴۰ متر ارتفاع بلندترین قله روی زمین است، درواقع بلندترین قله از سطح دریاست. اما اگر همه کوه‌های زیر آب را هم در نظر بگیریم، مائونا کیا با ۱۰هزار متر ارتفاع بلندترین قله روی زمین است. بنابراین اگر جای آب و خشکی عوض شود، اورست زیر آب می‌رود و کوه مائونا کیا روی زمین ظاهر می‌شود و بلندترین قله از سطح دریا خواهد بود.
 
منبع: brightside


۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ

 زلزله‌ها یکی از ویرانگرترین نیرو‌های طبیعت هستند که موجب خسارات باورنکردنی در یک دوره زمانی بسیار کوتاه می‌شوند. در این مطلب با بدترین زلزله‌های تاریخ جهان آشنا می‌شوید هم از نظر بزرگی و هم از نظر تعداد کشته‌ها.


۲۵. زلزله والدیویا، شیلی
 
۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ


وقتی صحبت از بزرگی زلزله می‌شود، زلزله سال ۱۹۶۰ والدیویا با ۹.۵ ریشتر به یاد می‌آید. این زلزله قابل مقایسه با هزار بمب اتمی همزمان است که نه تنها در والدیویا بلکه در هاوایی هم احساس شد که ۷۰۰ کیلومتر با آن فاصله دارد. در این فاجعه ۶هزار نفر جان خود را از دست دادند و بیش از یک میلیارد دلار خسارت به بار آمد.


۲۴. شاآنشی (Shaanxi)، چین
 
۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ
 

این زلزله که گاهی از آن به عنوان مرگبارترین زلزله تاریخ یاد می‌شود در ۲۳ ژانویه ۱۵۵۶ در شاآنشی، چین اتفاق افتاد. این زلزله در ۹۷ کشور احساس شد و منجر به شکاف و ریزش زمین به عمق بیش از ۲۰ متر شد که منجر به ویرانی خانه‌های زیادی شد. کشته‌های این فاجعه بیش از ۸۳۰هزار نفر بودند که ۶۰درصد از جمعیت منطقه بود. بزرگی این زلزله فقط ۸ ریشتر بود، اما خسارات آن جبران ناپذیر بود.


۲۳. سوماترا، اندونزی
 
۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ


این زلزله در بستر اقیانوس هند و در ۲۶ دسامبر ۲۰۰۴ اتفاق افتاد و بزرگی آن بین ۹.۱ تا ۹.۳ ریشتر بود. این دومین فعالیت لرزه‌ای با طولانی‌ترین مدت لرزه ثبت شده است. عوارض جانبی این لرزه حتی به مالدیو و تایلند هم رسید. علاوه بر این، بیش از ۵ سونامی هم خط ساحلی دریای هند را مورد هدف قرار دارد. بین ۱۰۰ تا ۲۲۵هزار نفر در این فاجعه کشته شدند وتنها در ۸.۳ تا ۱۰ دقیقه اول، ۷میلیارد دلار هزینه نجات و خسارت شد.


۲۲. حلب، سوریه
 
۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ


در این زلزله ۸.۵ ریشتری یک کلیسا فروریخت و موجب مرگ ۶۰۰ نفر شد. تعداد کشته‌های کلی هم ۲۳۰هزار نفر بود. تعدادی از شهر‌های نزدیک مرکز لرزش کاملا نابود شدند و مجددا بازسازی شدند تا قابل سکونت شوند.


۲۱. تانگشان (Tangshan)، چین
 
۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ


این تراژدی در ۲۸ جولای ۱۹۷۶ در تانگشان اتفاق افتاد و ۲۵۵هزار نفر را کشت، هرچند دولت چین ابتدا تعداد کشته‌ها را ۶۵۵هزار نفر ثبت کرده بود. این زلزله ۸.۲ ریشتری فقط ۱۰ ثانیه طول کشید، اما ویرانی‌های زیادی به بار آورد. علاوه بر این، تانگشان منطقه‌ای با احتمال زلزله بسیار پایین است، بنابراین ساختمان‌ها ضدزلزله نبودند. این لرزش ۶.۴ کیلومتر طول و ۸ کیلومتر عرض داشت و ۱.۳میلیارد دلار خسارت به بار آورد.


۲۰. شهرستان هاییوان (Haiyuan)، چین
 
۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ


گزارش‌های متفاوتی درباره بزرگی و تعداد کشته‌های این زلزله وجود دارد. به غیر از این جزئیات، اثرات این زلزله از فاصله ۲۰۰کیلومتری احساس می‌شد و پس لرزه‌ها بیش از ۳ سال طول کشید.


۱۹. پورتو پرنس (Port-au-Prince)، هائیتی
 
۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ


زلزله هائیتی ۷ ریشتر بود و در ۱۲ ژانویه ۲۰۱۰ اتفاق افتاد. بعد از آن ۵۲ پس‌لرزه حداقل ۴.۵ ریشتری هم رخ داد که تا ۱۲ روز بعد احساس می‌شد. این زلزله ۳۱۶هزار کشته و ۳۰۰هزار زخمی به جای گذاشت و یک میلیون نفر را آواره کرد. تخمین زده می‌شود که ۲۵۰هزار خانه ۳۰هزار ساختمان تجاری فروریخت یا به شدت ویران شد.


۱۸. شینینگ (Xining)، چین
 
۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ


شینینگ یک زلزله ۷.۹ ریشتری را در ۲۲ مه ۱۹۲۷ تجربه کرد. این زلزله ۴۰۹۰۰ نفر را کشت. هرچند برخی گزارش‌ها تعداد کشته‌ها را ۲۰۰هزار نفر اعلام کردند. این زلزله نه تنها مرگبار بود بلکه خسارات زیادی به بار آورد، ۵۰۰ مدرسه و ساختمان اداری را تخریب کرد و باعث شد افراد زیادی شغل خود را از دست بدهند.


۱۷. دامغان، ایران
 
۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ


اولین زلزله رکوردشکن تاریخ در ۲ دی سال ۲۳۵ شمسی در دامغان و با بزرگی ۸ ریشتر اتفاق افتاد. این زلزله ۲۰۰هزار نفر را کشت. لرزه‌هایی که در مناطق اطراف احساس می‌شد باعث شد این منطقه به کلی ویران شود، هرچند خود دامغان آسیب جدی ندید.


۱۶. توهوکو، ژاپن
 
۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ


در ۱۱ مارس ۲۰۱۱، یک زلزله ۹ ریشتری ساحل شرقی توهوکو در ژاپن را لرزاند که قوی‌ترین زلزله تاریخ ژاپن بود. این زلزله موجب مرگ ۱۵۸۷۸ نفر شد، ۶۱۲۶ زخمی به جا گذاشت و ۲۱۷۳ نفر مفقود شدند. همچنین باعث ویرانی ۱۲۹۲۲۵ ساختمان شد. سونامی که با این زمین‌لرزه آمد هم موجب آسیب‌های ساختاری شدید، آتش سوزی و تخریب جاده‌ها و ریل‌ها شد. این سخت‌ترین بحران ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم بود. چهار نیروگاه هسته‌ای بزرگ کاملا ویران شدند، بقایای سونامی به کانادا و هاوایی هم رسید.


۱۵. کانتو، ژاپن
 
۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ


زلزله بزرگ کانتو ۷.۹ ریشتر بود و در یک دسامبر ۱۹۲۳ رخ داد. زمانی این زلزله را مرگبارترین زلزله تاریخ ژاپن می‌نامیدند، زیرا باعث آتش سوزی بزرگ توکیو شد، هرچند مدت زمان زمین لرزه بین ۴ تا ۱۰ دقیقه بود. اما رکورد آن در سال ۲۰۱۱ توسط زلزله توهوکو شکسته شد. آتش به تنهایی جان ۱۴۰هزار نفر را گرفت و ۴۴۷هزار خانه را ویران کرد. البته این اعداد شامل کسانی نمی‌شود که در اثر زمین‌لغزه، سونامی و ۵۷ پس‌لرزه مردند که تخمین می‌زنند ۹۳هزار کشته و ۴۳۵۰۰مفقودی باشند.


۱۴. عشق آباد، شوروی
 
۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ


این زلزله در ۶ اکتبر ۱۹۴۸ در نزدیکی عشق‌آباد و با بزرگی ۷.۳ ریشتر رخ داد. به دلیل سانسور، این زلزله در رسانه‌ها گزارش نشد. بنابراین آماری از خسارات و کشته‌های آن در دست نبود. اما رسانه‌ها تعداد کشته‌ها را بین ۱۰ تا ۱۷۶هزار نفر حدس می‌ردند، تا اینکه در ۹ دسامبر ۱۹۸۸ تعداد دقیق کشته‌ها ۱۱۰هزار نفر اعلام شد.


۱۳. مسینا (Messina)، ایتالیا
 
۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ


این سونامی و زلزله ۷.۱ ریشتری جان ۱۰۰ تا ۲۰۰هزار نفر را در مسینا و رجیو در سیسیل و کالابریا در جنوب ایتالیا گرفت. این زلزله در ۲۸ دسامبر ۱۹۰۸ اتفاق افتاد و ۳۰ تا ۴۰ ثانیه طول کشید. در پی آن یک سونامی ۱۲متری هم اتفاق افتاد که باعث مرگ ۷۰هزار نفر و ویرانی ۹۱درصد از ساختمان‌های میسنا شد.


۱۲. چیهلی (Chihli)، چین
 
۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ


این زلزله در ۲۷ دسامبر ۱۲۹۰ با شدت ۶.۸ ریشتر اتفاق افتاد و جان ۱۰۰هزار نفر را گرفت. همچنین ۴۸۰ فروشگاه و خانه‌های بیشماری را در این منطقه ویران کرد.


۱۱. سیچوآن (Sichuan)، چین
 
۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ


زلزله بزرگ سیچوآن در ۸ مه ۲۰۰۸ با شدت ۸ ریشتر اتفاق افتاد. این زلزله آنقدر بزرگ بود که لرزه‌های آن در کشور‌های اطراف و در پکن و شانگهای هم احساس شد. تعداد کشته‌های آن ۶۹۱۹۷ نفر، زخمی‌ها ۳۷۴۱۷۶ نفر و مفقودین ۱۸۲۲۲ نفر اعلام شدند. این مرگبارترین زلزله چین بعد از زلزله ۱۹۷۶ تانگشان بود و ۴.۸ تا ۱۵ میلیون نفر را آواره کرد. دولت چین اعلام کرد که خسارت این زلزله ۱۴۶.۵میلیارد دلار بوده است.


۱۰. کشمیر، پاکستان
 
25 مورد از بدترین زلزله های تاریخ


در ۸ اکتبر ۲۰۰۵، کشمیر، پاکستان را زلزله ۷.۶ ریشتری لرزاند. این فاجعه باعث مرگ ۸۵هزار نفر و زخمی شدن ۶۹هزار نفر شد. همچنین این زلزله مناطق اطراف را هم تحت تاثیر قرار دارد و ۱۴هزار نفر را در جامو کشت، لرزه‌های آن در تاجیکستان و غرب چین هم احساس شد. همچنین ۵.۴میلیارد دلار کمک کلان از سراسر جهان به این زلزله شد.


۹. شماخی، آذربایجان
 
25 مورد از بدترین زلزله های تاریخ


این زلزله ۶.۹ ریشتری در نوامبر ۱۶۶۷ در شهر شماخی آذربایجان اتفاق افتاد. حداکثر شدت آن ۱۰ ریشتر بوده و موجب مرگ ۸۰هزار نفر شده است. همچنین ۲۵میلیون دلار خسارت به بار آورد.


۸. تبریز، ایران
 
25 مورد از بدترین زلزله های تاریخ


این زلزله در نزدیکی شهر تبریز و در ۲۶ آوریل ۱۷۲۱ اتفاق افتاد و مدارس و مساجد برجسته‌ای را ویران کرد و موجب مرگ ۸ تا ۲۵۰هزار نفر شد. موفقیت عثمانی در تصرف تبریز در سال ۱۷۲۲ و مشکلات اقتصادی آن و همچنین تخریب بنا‌های تاریخی این شهر را به این زلزله نسبت می‌دهند.


۷. لیسبون، پرتغال
 
25 مورد از بدترین زلزله های تاریخ


زلزله بزرگ لیسبون در نوامبر ۱۷۵۵ اتفاق افتاد. امروزه زلزله‌شناسان قدرت زلزله لیسبون را بین ۸.۵ تا ۹ ریشتر تخمین می‌زنند. این زلزله، لیسبون و مناطق اطراف آن را کاملا ویران کرد و بین ۱۰ تا ۱۰۰هزار کشته به جای گذاشت.


۶. یونگای (Yungay)، پرو
 
25 مورد از بدترین زلزله های تاریخ


این زلزله بزرگ  در ۳۱ مه ۱۹۷۰ و زیر دریا اتفاق افتاد و به عنوان بدترین فاجعه طبیعی تاریخ پرو ثبت شد. این فاجعه ۳میلیون نفر را تحت تاثیر قرار دارد. ۷.۹ ریشتر بود و ۴۵ ثانیه طول کشید. همچنین باعث بهمن برف، سنگ و یخ در دیواره شمالی کوه هواسکاران شد که ۲۰هزار نفر را کشت. در این فاجعه ۷۴۱۹۴ نفر کشته، ۱۴۳۳۳۱ نفر زخمی، ۲۵۶۰۰ نفر مفقود و بیش از یک میلیون نفر آواره شدند.


۵. سیسیل، ایتالیا
 
25 مورد از بدترین زلزله های تاریخ


در ۱۱ ژانویه ۱۶۹۳، یک زلزله قدرتمند به بزرگی ۷.۴ ریشتر بخش‌هایی از سیسیل، کالابریا و ماتا را در جنوب ایتالیا لرزاند. این زلزله، قوی‌ترین زلزله تاریخ ایتالیا بود و حداقل ۷۰ شهر را ویران کرد و ۶۰هزار نفر را کشت. به دنبال آن سونامی بزرگی در دریای یونان اتفاق افتاد و دو سوم جمعیت کاتانیا را از بین برد.


۴. رودبار، ایران
 
25 مورد از بدترین زلزله های تاریخ


این زلزله در ۲۱ ژوئن ۱۹۹۰ اتفاق افتاد و باعث خسارت گسترده تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری مرکز زلزله شد. ۷۰۰ روستای شهر رودبار، منجیل و لوشان تخریب شدند، ۲۰۰ میلیون دلار خسارت به بار آمد، ۴۰هزار نفر کشته و ۶۰هزار نفر مجروح به جای ماندند و ۵۰۰هزار نفر آواره شدند.


۳. ازمیت (Izmit)، ترکیه
 
25 مورد از بدترین زلزله های تاریخ


این زلزله ۷.۹ ریشتری در ۱۷ آگوست ۱۹۹۰ در شمال ترکیه اتفاق افتاد و فقط ۳.۷ ثانیه طول کشید. در نتیجه این زلزله، شهر ازمیت آسیب بسیار بدی دید، ۱۷۱۲۷ نفر کشته و ۴۳۹۵۹ نفر زخمی به جا گذاشت. همچنین ۱۲۰هزار خانه مهندسی نشده ویران شد و ۵۰ هزار خانه آسیب جدی دید. ۳۰۰هزار نفر در این فاجعه آواره شدند.


۲. نانکایدو (Nankaido)، ژاپن
 
25 مورد از بدترین زلزله های تاریخ

این زلزله ۸.۶ ریشتری در ۲۰ سپتامبر ۱۴۹۸ اتفاق افتاد و منجر به سونامی بزرگی شد که جان حدود ۲۶ تا ۳۱هزار نفر را گرفت.

۱. زلزله نپال
 
۲۵ مورد از بدترین زلزله‌های تاریخ

این زلزله ۷.۸ ریشتری در ۲۵ آوریل ۲۰۱۵ در نپال اتفاق افتاد و نیروی آن برابر با ۲۰ سلاح هسته‌ای بود. این فاجعه جان ۵هزار نفر را گرفت و ۱۰ هزار نفر را هم زخمی کرد.
 
منبع: list25


در هر سیاره منظومه شمسی چقدر زنده می‌مانیم؟

 بیایید فرض کنیم که یاد گرفتیم چطور بدون تجهیزات مخصوص در فضا نفس بکشیم و راه رسیدن به هر یک از سیارات منظومه شمسی را پیدا کردیم. با وجود این که این اطلاعات احتمالا در آینده نزدیک عملی نیستند، بیایید ببینیم بدون دستگاه‌های حفاظتی روی هر سیاره منظومه شمسی چه احساسی خواهیم داشت. هرچند با توجه به برنامه‌های بلندپروازانه ایلان ماسک، چه کسی می‌داند، شاید زودتر از آن چیزی که فکرش را می‌کنیم بتوانیم به فضا سفر کنیم.


عطارد
 
در هر سیاره منظومه شمسی چقدر زنده می‌مانیم؟


اگر خواستید به این سیاره سفر کرده و از عواقب ناخوشایند آن اجتناب کنید، به یک تایمر نیاز دارید. نوسانات دما روی عطارد بسیار شدید است، روز‌ها دما به ۴۲۵ درجه سانتیگراد و شب‌ها به ۱۸۰- درجه سانتیگراد می‌رسد. عطارد تقریبا آهسته می‌چرخد، بنابراین فقط در زمان تغییر دمای روز به شب می‌توانید زنده بمانید، یعنی جایی بین ۴۲۵ تا ۱۸۰- درجه سانتیگراد؛ بنابراین فقط حدود ۹۰ ثانیه وقت دارید.


زهره
 
در هر سیاره منظومه شمسی چقدر زنده می‌مانیم؟


اگر فرصت این را پیدا کردید که روی زهره قدم بگذارید، فقط یک ثانیه فرصت دارید از آن لذت ببرید! البته استفاده از کلمه «لذت» کمی مسخره است، چون یک ثانیه بعد می‌میرید. ۹۸درصد از اتمسفر این سیاره از کربن‌دی‌اکسید تشکیل شده و فشار آن ۹۰ برابر بیشتر از زمین است. علاوه بر این، کل سطح سیاره را یک لایه ابر ضخیم می‌پوشاند که باران سولفوریک اسید می‌بارد. همچنین بسیار داغ است، میانگین دمای آن ۴۲۵ درجه سانتیگراد است.


مریخ
 
در هر سیاره منظومه شمسی چقدر زنده می‌مانیم؟


اگرچه مریخ اولین گزینه مهاجرت به فضاست، اما بیشترین زمانی که می‌توانید روی آن بمانید ۸۰ ثانیه است. ۹۵درصد از اتمسفر آن از کربن‌دی‌اکسید تشکیل شده است. مریخ بسیار سرد است و میانگین دمای آن ۶۲- درجه سانتیگراد است.


مشتری
 
در هر سیاره منظومه شمسی چقدر زنده می‌مانیم؟


فقط یک ثانیه روی بزرگترین سیاره منظومه شمسی دوام می‌آورید، بعد از آن باد‌های و طوفانهای شدید شما را شوکه می‌کند که بدن انسان نمی‌تواند به آسانی در برابر آن مقاومت کند. این سیاره با گازهای هیدروژن و هلیم احاطه شده است. علاوه بر این، یک گرداب شدید، توده گازهای داغ را بالا می‌برد و کریستال‌هایی از برف آمونیاک تشکیل می‌دهد که مقاومت در برابر آن غیرممکن است.


زحل
 
در هر سیاره منظومه شمسی چقدر زنده می‌مانیم؟


زحل کمتر از یک ثانیه به شما فرصت می‌دهد روی آن بمانید. علاوه بر ابر‌های گازی، زحل باد‌های دائمی شدید دارد که سرعتشان به ۱۸۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. زحل گردبادهای دیوانهواری دارد که به هیچ موجود زنده‌ای حتی فرصت پلک زدن نمی‌دهد و آن را به غبار کیهانی تبدیل می‌کند.


اورانوس
 
در هر سیاره منظومه شمسی چقدر زنده می‌مانیم؟


این سیاره با مخلوط داغی از آب، آمونیاک و متان پوشیده شده است. درواقع نمی‌توانیم بگوییم چقدر می‌توانید روی این سیاره بمانیمد چون حتی فرصت فرود روی آن را ندارید و فورا در این مخلوط ترسناک حل می‌شوید؛ بنابراین هیچ فرصتی برای زنده ماندن روی این سیاره نیست؛ همچنین اورانیوم سطح سختی ندارد که بتوانید روی آن فرود بیایید.


نپتون
 
در هر سیاره منظومه شمسی چقدر زنده می‌مانیم؟

فرصت انسان روی این سیاره کمتر از یک ثانیه است. شرایط وحشتناک آن هر جسمی را از بین می‌برد، سرعت باد‌های وحشتناک نپتون حتی از سرعت صوت هم بیشتر است. فکر می‌کنیم به توضیح بیشتری نیاز نیست.
 
در هر سیاره منظومه شمسی چقدر زنده می‌مانیم؟

اگر روزی دانشمندان راهی برای سفر به سیاره‌های منظومه شمسی پیدا کنند و همه شگفتی‌ها، گاز‌های سمی، باد‌های شدید و دما‌های وحشتناک را تحت کنترل خود درآورند، به کجا می‌روید؟ چه کسی می‌داند، شاید یک روز این اتفاق بیفتد، همین چند سال پیش بود که حتی سفر به مریخ را هم نمی‌توانستیم تصور کنیم و این روز‌ها مثل یک امکان بسیار واقعی در آینده به نظر می‌رسد. پس شاید نباید بگوییم غیرممکن است، شاید فقط هنوز ممکن نیست.
 
منبع: brightside
+ نوشته شده در چهار شنبه 13 شهريور 1398برچسب:در هر سیاره منظومه شمسی چقدر زنده می‌مانیم,عطارد,زهره,مریخ,مشتری,زحل,اورانوس,نپتون,, ساعت 18:43 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع إِذَا أَمْلَقْتُمْ فَتَاجِرُوا اللَّهَ بِالصَّدَقَةِ

 و درود خدا بر او، فرمود: هر گاه تهيدست شديد با صدقه دادن، با خدا تجارت کنيد.
(اخلاقی، اقتصادی)


 
وَ قَالَ ع كَمْ مِنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ - وَ مَغْرُورٍ بِالسَّتْرِ عَلَيْهِ - وَ مَفْتُونٍ بِحُسْنِ الْقَوْلِ فِيهِ -
وَ مَا ابْتَلَى اللَّهُ سُبْحَانَهُ أَحَداً بِمِثْلِ الْإِمْلَاءِ لَهُ قال الرضي
- و قد مضى هذا الكلام فيما تقدم - إلا أن فيه هاهنا زيادة جيدة مفيدة

 و درود خدا بر او، فرمود: بسا احسان پياپی خدا، گناهکار را گرفتار کند و پرده‌پوشی خدا او را مغرور سازد،
و با ستايش مردم فريب خورد، و خدا هيچ کس را همانند مهلت دادن، مورد آزمايش قرار نداد. 
می‌گويم: (اين سخن امام عليه السّلام در کلمات گذشته آمده بود،
امّا چون در اينجا عبارات زيبا و مفيدی اضافه بر گذشته وجود داشت آن را نقل کردم). 
بخش حکمت‌های شگفتی‌آور از سخنان امير المؤمنين عليه السّلام 
(در اين فصل برخی از سخنان برگزيده شگفتی‌آور امام را می‌آوريم که احتياج به تفسير و تحليل دارد). 
1 - روايتی از امام 
اشاره به ظهور امام زمان عليه السّلام 
چون آنگونه شود، پيشوای دين قيام کند، پس مسلمانان پيرامون او چونان ابر پاييزی گرد آيند. 
(«يعسوب» يعنی بزرگ مسلمانان، و «قزع» يعنی ابرهای پاييزی) 
2 - روايتی ديگر از امام 
سخنوری 
اين سخنران، زبردست ماهری است. 
(«شحشح» يعنی مهارت دارد، به کسی که خوب حرف می‌زند يا خوب راه می‌رود گويند،
ولی در موارد ديگر «شحشح» يعنی فردی بخيل) 
3 - روايتی ديگر از امام 
پرهيز از دشمنی کردن 
دشمنی، رنج‌ها و سختی‌هايی هلاک کننده دارد. 
(«قحم» يعنی مهلکه‌ها، زيرا دشمنی آنان را به هلاکت می‌رساند، و به معنی سختی‌ها نيز آمده که می‌گويند «قحمة الاعراب»،
یعنی روزگار سختی و گرسنگی عرب‌ها به گونه‌ای که اموالشان تمام می‌شود، و معنی «تقحّم» همين است
که می‌گويند خشکسالی روستاييان را به سرزمين‌های سبز و آباد کشانده است). 
4 - روايتی ديگر از امام 
سرپرستی زنان 
چون زنان بالغ شوند، خويشاوندان پدری برای سرپرستی آنان سزاوارترند. 
منظور از «نصّ» آخرين درجه هر چيز است، مانند «نصّ» در سير، که به معنی آخرين مرحله توانايی مرکب است، هنگامی که می‌گوييم،
«نصصت الرّجل عن الآمر» آنقدر سؤال از کسی بشود که آنچه می‌داند بيان کند، بنا بر اين «نصّ الحقاق» بمعنی رسيدن
به مرحله بلوغ است که پايان دوره کودکی است، اين جمله از فصيح‌ترين کنايات و
شگفت آورترين آنها است، منظور امام اين است، هنگامی که زنان باين مرحله برسند «عصبه»: مردان خويشاوند پدری که محرم آنان هستند،
مانند برادر، و عمو، به حمايت آنها سزاوارتر از مادرند، و هم چنين در انتخاب همسر
برای آنها، و منظور از حقاق مخالفت و درگيری مادر، با عصبه، در مورد اين زن است، به طوری که هر کدام به ديگری می‌گويد: من از تو احقّ هستم، گفته می‌شود:
«حاققته حقاقا» بمعنی رشد عقلی است، يعنی به مرحله‌ای برسد که حقوق و احکام در باره او اجرا شود، اما آن کس که
نصّ الحقائق نقل کرده منظورش از حقايق، جمع «حقيقت» است. اين بود معنايی که «ابو عبيد قاسم بن سلام» برای اين جمله کرده است،
اما نظر من اين است که منظور از «نصّ الحقاق» اين است که زن به مرحله‌ای برسد
که جائز باشد تزويج کند، و اختياردار حقوق خود شود، اين در حقيقت تشبيه به «حقاق» در شتر است چرا که «حقاق» جمع حقّه
و «حق» است به معنی شتری که سه سالش تمام و آماده بهره‌برداری است. «حقائق»
نيز جمع حقّه است، بنا بر اين هر دو تعبير به يک معنی باز می‌گردد، هر چند معنی دوم به روش عرب شبيه‌تر است. 
5 - روايتی ديگر از امام 
تأثير ايمان در روح 
ايمان نقطه‌ای نورانی در قلب پديد آورد که هر چه ايمان رشد کند آن نيز فزونی يابد. 
(لمظة نقطه سياه يا سفيد است، می‌گويند فرس المظ، يعنی اسبی که در لب او نقطه سپيدی باشد) 
6 - روايتی ديگر از امام 
ضرورت پرداخت زکات 
هر گاه انسان طلبی دارد که نمی‌داند وصول می‌شود يا نه، پس از دريافت آن واجب است زکات آن را برای سالی که گذشته، بپردازد. 
می‌گويم: (بنا بر اين «دين ظنون» آن است که طلب کار نمی‌داند آيا می‌تواند از بدهکار وصول
کند يا نه گويا طلب کار در حال ظنّ و گمان است،
گاهی اميد دارد که بتواند آن را بستاند، و گاهی نه، اين از فصيح‌ترين سخنان است،
همچنين هر کاری که طالب آن هستی و نمی‌دانی در چه موضعی نسبت به آن خواهی بود، آن را «ظنون» گويند. و گفته اعشی
شاعر عرب از همين باب است، آنجا که می‌گويد: «چاهی که معلوم نيست آب دارد يا نه،
و از محلی که باران گير باشد دور است، نمی‌شود آن را همچون فرات، که پر از آب است، و کشتی و شناگر ماهر را از پا در می‌آورد،
قرار داد» «جدّ» چاه قديمی بيابانی را گويند، و ظنون آن است که معلوم نيست آب دارد يا نه). 
7 - روايتی ديگر از امام 
(وقتی لشکری را در راه جنگ مشايعت می‌کرد فرمود) 
اخلاق نظامی 
تا می‌توانيد از زنان دوری کنيد 
می گويم: (معنی اين سخن آن که از ياد زنان و توجّه دل به آنها در هنگام جنگ، اعراض کنيد، و از نزديکی با آنان امتناع ورزيد،
چه اينکه اين کار بازوان حميّت را سست، و در تصميم شما خلل ايجاد می‌نمايد، و از حرکت سريع، و کوشش در جنگ باز می‌دارد،
هر کس که از چيزی امتناع ورزد گفته می‌شود «عذب عنه» و «عازب» و «عذوب» به معنی کسی است که از خوردن و آشاميدن امتناع می‌ورزد). 
8 - روايتی ديگر از امام 
اميد به پيروزی 
مسلمان چونان تيراندازی ماهری است که انتظار دارد، در همان نخستين تيراندازی پيروز گردد. 
می‌گويم: (ياسرون، کسانی هستند که با تيرها بر سر شتری مسابقه می‌دهند، و فالج، يعنی چيره دست پيروز، می‌گويند.
قد فلج عليهم و فلجهم. يعنی بر آنان پيروز شدند، و آنان را مغلوب کردند، و راجز می‌گويد: چيره دستی را ديدم که پيروز شد.) 
9 - روايتی ديگر از امام 
جهاد پيامبر صلّی اللّه عليه و آله و سلّم 
هر گاه آتش جنگ شعله می‌کشيد، ما به رسول خدا صلّی اللّه عليه و آله و سلّم پناه می‌برديم، که در آن لحظه کسی
از ما همانند پيامبر صلّی اللّه عليه و آله و سلّم به دشمن نزديک‌تر نبود. 
(وقتی ترس از دشمن بزرگ می‌نمود، و جنگ به گونه‌ای می‌شد که گويا جنگجويان را می‌خواهد در کام خود فرو برد، مسلمانان به پ
يامبر پناهنده می‌شدند، تا رسول خدا شخصا به نبرد پردازد، و خداوند به وسيله او نصرت و پيروزی را بر آنان نازل فرمايد، و در سايه آن حضرت ايمن گردند، اما جمله 
«اذا احمرّ البأس» 
کنايه از شدّت کارزار است. در اين باره سخنان متعدّدی گفته شده که بهترين آنها اينکه امام داغی جنگ را به شعله‌های سوزان
آتش تشبيه کرده است، و از چيزهايی که اين نظر را تقويت می‌کند، سخن پيامبر در جنگ حنين است، هنگامی که نبرد سخت شد
و شمشير زدن مردم را در جنگ «هوازن» مشاهده کرد فرمود: 
«الآن حمی الوطيس» 
اکنون تنور جنگ داغ شد، «وطيس» تنور آتش است، بنا بر اين رسول خدا صلّی اللّه عليه و آله و سلّم داغی
و گرمی جنگ را به افروختگی و شدّت شعله‌وری آتش تشبيه فرموده است).

(اعتقادی،معنوی)

 
+ نوشته شده در چهار شنبه 13 شهريور 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند اخلاقی,پند اقتصادی,معنوی,اعتقادی, ساعت 12:7 توسط آزاده یاسینی