••• آسمانه

♥ مطالب ادبی .!.!.!.!. مطالب مذهبی ♥

حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع رَأْيُ الشَّيْخِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ جَلَدِ الْغُلَامِ - وَ رُوِيَ مِنْ مَشْهَدِ الْغُلَامِ


و درود خدا بر او، فرمود: انديشه پير در نزد من از تلاش جوان خوشايندتر است.
(و نقل شده که تجربه پيران از آمادگی رزمی جوانان برتر است)
(اخلاقی، تجربی) 
 


وَ حَكَى عَنْهُ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الْبَاقِرُ ع أَنَّهُ قَالَ - كَانَ فِي الْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ - وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا فَدُونَكُمُ الْآخَرَ فَتَمَسَّكُوا بِهِ - أَمَّا الْأَمَانُ الَّذِي رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اللَّهِ ص - وَ أَمَّا الْأَمَانُ الْبَاقِي فَالِاسْتِغْفَارُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى - وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ - وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ قال الرضي - و هذا من محاسن الاستخراج و لطائف الاستنباط

و درود خدا بر او، فرمود:
(امام باقر عليه السّلام از حضرت امير المؤمنين عليه السّلام نقل فرمود)
دو چيز در زمين مايه امان از عذاب خدا بود: يکی از آن دو برداشته شد، پس ديگری را دريابيد و بدان چنگ زنيد، امّا امانی که برداشته شد رسول خدا صلّی اللّه عليه و آله و سلّم بود، و أمان باقی مانده، استغفار کردن است، که خدای بزرگ به رسول خدا فرمود: «خدا آنان را عذاب نمی‌کند در حالی که تو در ميان آنانی، و عذابشان نمی‌کند تا آن هنگام که استغفار می‌کنند» 
(اين روش استخراج نيکوترين لطايف معنی، و ظرافت سخن از آيات قرآن است).
(اخلاقی، معنوی) 


لطیفه های قرآنی

 فرار از درس

علامه حلي رحمه الله در دوران طفوليت، نزد دائي‌‌اش مرحوم محقق حلي رحمه الله درس مي‌‌خواند.نقل است كه گاهي شيطنت كودكانه علامه گل مي‌‌كرد و از پاي درس فرار مي‌‌كرد. محقق نيز به دنبال او راه مي-افتاد تا او را بگيرد؛ ولي همين كه به علامه نزديك مي‌‌شد، علامه آيه سجده را مي‌‌خواند و محقق به سجده مي افتاد، - علامه نيز كه كودك بود و بر خودش سجده واجب نبود، - فرصت را غنيمت مي‌‌شمرد و پا به فرار مي گذاشت.
+ نوشته شده در یک شنبه 30 تير 1398برچسب:لطیفه های,قرآنی,جوک,داستانک,علامه حلی,درس,آیه,سجده,واجب, ساعت 22:7 توسط آزاده یاسینی


اشعار خیام

     قرآن كه مهيـــــــــــن كلام خوانند آن را      
گه گاه نه بر دوام خواننـــــــــــد آن را 
                                                           بر گرد پيـــــــــاله آيتي هست مقيــــم
                                                           كاندر همه جا مـــــــدام خواننــد آن را
+ نوشته شده در یک شنبه 30 تير 1398برچسب:اشعار,خیام,آسمانه,قرآن,که,مهین,کلام,خوانند,آن,را, ساعت 22:3 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع أُوصِيكُمْ بِخَمْسٍ - لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَيْهَا آبَاطَ الْإِبِلِ لَكَانَتْ لِذَلِكَ أَهْلًا - لَا يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلَّا رَبَّهُ وَ لَا يَخَافَنَّ إِلَّا ذَنْبَهُ - وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا يَعْلَمُ - أَنْ يَقُولَ لَا أَعْلَمُ - وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ يَعْلَمِ الشَّيْ‏ءَ أَنْ يَتَعَلَّمَهُ - وَ عَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ - وَ لَا خَيْرَ فِي جَسَدٍ لَا رَأْسَ مَعَهُ - وَ لَا فِي إِيمَانٍ لَا صَبْرَ مَعَهُ


و درود خدا بر او، فرمود: شما را به پنج چيز سفارش می‌کنم که اگر برای آنها شتران را پر شتاب برانيد و رنج سفر را تحمّل کنيد سزاوار است: کسی از شما جز به پروردگار خود اميدوار نباشد، و جز از گناه خود نترسد، و اگر از يکی سؤال کردند و نمی‌داند، شرم نکند و بگويد نمی‌دانم، و کسی در آموختن آنچه نمی‌داند شرم نکند، و بر شما باد به شکيبايی، که شکيبايی، ايمان را چون سر است بر بدن و ايمان بدون شکيبايی چونان بدن بی‌سر، ارزشی ندارد.
(اخلاقی) 
 


وَ قَالَ ع بَقِيَّةُ السَّيْفِ أَبْقَى عَدَداً وَ أَكْثَرُ وَلَداً

 و درود خدا بر او، فرمود: باقی ماندگان شمشير و جنگ، شماره شان با دوام‌تر، و فرزندانشان بيشتر است.
(سياسی، نظامی)


حکمت نهج البلاغه

 وَ مِنْ كَلَامٍ لَهُ ع لِلسَّائِلِ الشَّامِيِّ لَمَّا سَأَلَهُ - أَ كَانَ مَسِيرُنَا إِلَى الشَّامِ بِقَضَاءٍ مِنَ اللَّهِ وَ قَدَرٍ - بَعْدَ كَلَامٍ طَوِيلٍ هَذَا مُخْتَارُهُ - وَيْحَكَ لَعَلَّكَ ظَنَنْتَ قَضَاءً لَازِماً وَ قَدَراً حَاتِماً - لَوْ كَانَ ذَلِكَ كَذَلِكَ لَبَطَلَ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ - وَ سَقَطَ الْوَعْدُ وَ الْوَعِيدُ - إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ أَمَرَ عِبَادَهُ تَخْيِيراً وَ نَهَاهُمْ تَحْذِيراً - وَ كَلَّفَ يَسِيراً وَ لَمْ يُكَلِّفْ عَسِيراً - وَ أَعْطَى عَلَى الْقَلِيلِ كَثِيراً وَ لَمْ يُعْصَ مَغْلُوباً - وَ لَمْ يُطَعْ مُكْرِهاً وَ لَمْ يُرْسِلِ الْأَنْبِيَاءَ لَعِباً - وَ لَمْ يُنْزِلِ الْكُتُبَ لِلْعِبَادِ عَبَثاً - وَ لَا خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَيْنَهُمَا بَاطِلًا - ذلِكَ ظَنُّ الَّذِينَ كَفَرُوا فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مِنَ النَّارِ


و در جواب مردی شامی فرمود: (مرد شامی پرسيد آيا رفتن ما به شام، به قضا و قدر الهی است امام با کلمات طولانی پاسخ او را داد که برخی از آن را برگزيديم) وای بر تو شايد قضاء لازم، و قدر حتمی را گمان کرده‌ای اگر چنين بود، پاداش و کيفر، بشارت و تهديد الهی، بيهوده بود خداوند سبحان بندگان خود را فرمان داد در حالی که اختيار دارند، و نهی فرمود تا بترسند، احکام آسانی را واجب کرد، و چيز دشواری را تکليف نفرمود، و پاداش اعمال اندک را فراوان قرار داد، با نافرمانی بندگان مغلوب نخواهد شد، و با اکراه و اجبار اطاعت نمی‌شود، و پيامبران را به شوخی نفرستاد، و فرو فرستادن کتب آسمانی برای بندگان بيهوده نبود، و آسمان و زمين و آنچه را در ميانشان است بی‌هدف نيافريد. اين پندار کسانی است که کافر شدند و وای از آتشی که بر کافران است.
(اعتقادی) 

وَ قَالَ ع الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ - فَخُذِ الْحِكْمَةَ وَ لَوْ مِنْ أَهْلِ النِّفَاقِ

و درود خدا بر او، فرمود: حکمت گمشده مؤمن است، حکمت را فراگير هر چند از منافقان باشد.
(علمی، معنوی) 


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع نَفَسُ الْمَرْءِ خُطَاهُ إِلَى أَجَلِهِ

و درود خدا بر او، فرمود: انسان با نفسی که می‌کشد، قدمی به سوی مرگ می‌رود.
(اخلاقی) 


وَ قَالَ ع إِنَّ الْأُمُورَ إِذَا اشْتَبَهَتْ اعْتُبِرَ آخِرُهَا بِأَوَّلِهَا

و درود خدا بر او، فرمود: حوادث اگر همانند يکديگر بودند، آخرين را با آغازين مقايسه و ارزيابی می‌کنند.
(اخلاقی، علمی، سياسی) 
+ نوشته شده در جمعه 28 تير 1398برچسب:مطالب مذهبی,نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,حیدر,اخلاقی,سیاسی,علمی,انسان,مرگ,حادثه, ساعت 10:4 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع لَا تَرَى الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً

و درود خدا بر او، فرمود: نادان را يا تندرو يا کند رو می‌بينی.
(اخلاقی، علمی) 

وَ قَالَ ع الدَّهْرُ يُخْلِقُ الْأَبْدَانَ - وَ يُجَدِّدُ الْآمَالَ وَ يُقَرِّبُ الْمَنِيَّةَ - وَ يُبَاعِدُ الْأُمْنِيَّةَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ نَصِبَ وَ مَنْ فَاتَهُ تَعِبَ

 و درود خدا بر او، فرمود: دنيا بدن‌ها را فرسوده، و آرزوها را تازه می‌کند، مرگ را نزديک و خواسته‌ها را دور و دراز می‌سازد، کسی که به آن دست يافت خسته می‌شود، و آن که به دنيا نرسيد رنج می‌برد.
(اخلاقی، علمی)
+ نوشته شده در پنج شنبه 27 تير 1398برچسب:مطالب مذهبی,نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,حیدر,اخلاقی,علمی,نادان,تندرو,کنرو,دنیا,بدن,آرزو,مرگ, ساعت 11:19 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع فَوْتُ الْحَاجَةِ أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِهَا إِلَى غَيْرِ أَهْلِهَا

و درود خدا بر او، فرمود: از دست دادن حاجت بهتر از درخواست کردن از نا اهل است.
(اخلاقی، اجتماعی) 

وَ قَالَ ع الْعَفَافُ زِينَةُ الْفَقْرِ وَ الشُّكْرُ زِينَةُ الْغِنَى

و درود خدا بر او، فرمود: عفّت ورزيدن زينت فقر، و شکرگزاری زينت بی‌نيازی است.
(اخلاقی، اجتماعی) 
+ نوشته شده در چهار شنبه 26 تير 1398برچسب:مطالب مذهبی,نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,حیدر,اخلاقی,اجتماعی,حاجت,نا اهل,عفت,فقر,شکر گزاری,بی نیازی, ساعت 10:50 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

 وَ قَالَ ع إِذَا حُيِّيتَ بِتَحِيَّةٍ فَحَيِّ بِأَحْسَنَ مِنْهَا - وَ إِذَا أُسْدِيَتْ إِلَيْكَ يَدٌ فَكَافِئْهَا بِمَا يُرْبِي عَلَيْهَا - وَ الْفَضْلُ مَعَ ذَلِكَ لِلْبَادِئِ

و درود خدا بر او، فرمود: چون تو را ستودند، بهتر از آنان ستايش کن، و چون به تو احسان کردند، بيشتر از آن ببخش. به هر حال پاداش بيشتر از آن آغاز کننده است.

(اخلاقی، اجتماعی) 
 


وَ قَالَ ع أَهْلُ الدُّنْيَا كَرَكْبٍ يُسَارُ بِهِمْ وَ هُمْ نِيَامٌ

و درود خدا بر او، فرمود: اهل دنيا سوارانی در خواب مانده‌اند که آنان را می‌رانند.
(اخلاقی) 
+ نوشته شده در سه شنبه 25 تير 1398برچسب:مطالب مذهبی,نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,حیدر,اخلاقی,اجتماعی,احسان,بخشش,پاداش,اهل دنیا,سواران,خواب, ساعت 9:48 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

وَ قَالَ ع الْمَالُ مَادَّةُ الشَّهَوَاتِ


و درود خدا بر او، فرمود: ثروت، ريشه شهوت‌هاست.

 
(اخلاقی) 

وَ قَالَ ع اللِّسَانُ سَبُعٌ إِنْ خُلِّيَ عَنْهُ عَقَرَ

و درود خدا بر او، فرمود: زبان تربيت نشده، درنده‌ای است که اگر رهايش کنی می‌گزد.

(اخلاقی، تربيتی) 
+ نوشته شده در دو شنبه 24 تير 1398برچسب:مطالب مذهبی,نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,حیدر,اخلاقی,تربیتی,ثروت,شهوت,زبان,بی تربیت,درنده, ساعت 11:3 توسط آزاده یاسینی


لطیفه های قرآنی

 اداي شهادت

در حالات مرحوم حاجي كلباسي آمده است كه اگر شاهدي جهت اداء شهادت خدمت ايشان مي‌‌رسيد، مرحوم حاجي سؤالات زيادي مي‌‌كرد تا به تدين او پي ببرد.يك روز شخصي جهت اداي شهادت، خدمت ايشان رسيد. حاجي شغلش را پرسيد. گفت: «غسال هستم.» حاجي سؤالاتي در مورد غسل و كفن و دفن ار او پرسيد. غسال، پس از اينكه به پرسشهاي مرحوم كلباسي جواب داد، گفت: «در ضمن، ما در موقع دفن كردن ميت، زير گوشش چيزي مي‌‌گوييم، بعد، دفنش مي‌‌كنيم.»حاجي پرسيد: «چه مي‌‌گوييد؟» گفت: «مي‌‌گوييم خوشا به حالت كه مردي و براي اداي شهادت، خدمت حاجي كلباسي نرسيدي.»
+ نوشته شده در یک شنبه 23 تير 1398برچسب:قرآن,لطیفه,مطالب مذهبی,مطالب ادبی,حاجی کلباسی,شهادتین,اداء شهادت,غسال,میت, ساعت 10:22 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

وَ قَالَ ع لَا غِنَى كَالْعَقْلِ وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ - وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ 

و درود خدا بر او، فرمود: هيچ ثروتی چون عقل، و هيچ فقری چون نادانی نيست. هيچ ارثی چون ادب، و هيچ پشتيبانی چون مشورت نيست.

(اخلاقی، اجتماعی) 

وَ قَالَ ع الْغِنَى فِي الْغُرْبَةِ وَطَنٌ وَ الْفَقْرُ فِي الْوَطَنِ غُرْبَةٌ 
 
و درود خدا بر او، فرمود: ثروتمندی در غربت، چون در وطن بودن، و تهيدستی در وطن، غربت است.
(اخلاقی، اجتماعی) 


حکمت نهج البلاغه

وَ قَالَ ع قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِيَّةٌ فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَيْهِ 

و درود خدا بر او، فرمود: دل‌های مردم گريزان است، به کسی روی آورند که خوشرويی کند.

(اخلاقی، اجتماعی) 

وَ قَالَ ع أَوْلَى النَّاسِ بِالْعَفْوِ أَقْدَرُهُمْ عَلَى الْعُقُوبَةِ 
 
و درود خدا بر او، فرمود: سزاوارترين مردم به عفو کردن، تواناترينشان به هنگام کيفر دادن است.
(اخلاقی، سياسی) 
+ نوشته شده در شنبه 22 تير 1398برچسب:مطالب مذهبی,نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,حیدر,اخلاقی,سیاسی,اجتماعی,دل,مردم,خوشرو,عفو,توانایی,کیفر, ساعت 10:42 توسط آزاده یاسینی


جملات زیبا

 موندنی راهشو و رفتنی بهانشو پیدا میکنه

+ نوشته شده در جمعه 21 تير 1398برچسب:اس ام اس,پیامک,جملات زیبا,در مورد ازدواج,همسر,زناشویی, ساعت 17:0 توسط آزاده یاسینی


شعر

مرهم زخم های کهنه ام

کنج لبان توست 

بوسه نمیخواهم

چیزی بگو 


احمد شاملو

 

 
+ نوشته شده در جمعه 21 تير 1398برچسب:شعر,احمد شاملو, ساعت 14:42 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

وَ قَالَ ع سَيِّئَةٌ تَسُوءُكَ خَيْرٌ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ حَسَنَةٍ تُعْجِبُكَ 

و درود خدا بر او، فرمود: گناهی که تو را پشيمان کند بهتر از کار نيکی است که تو را به خود پسندی وا دارد.

(اخلاقی) 

وَ قَالَ ع الظَّفَرُ بِالْحَزْمِ وَ الْحَزْمُ بِإِجَالَةِ الرَّأْيِ - وَ الرَّأْيُ بِتَحْصِينِ الْأَسْرَارِ 
 
و درود خدا بر او، فرمود: پيروزی در دورانديشی، و دور انديشی در به کار گيری صحيح انديشه، و انديشه صحيح به راز داری است.(اخلاقی، سياسی) 


حکمت نهج البلاغه

وَ قَالَ ع لِبَعْضِ أَصْحَابِهِ فِي عِلَّةٍ اعْتَلَّهَا - جَعَلَ اللَّهُ مَا كَانَ مِنْ شَكْوَاكَ حَطّاً لِسَيِّئَاتِكَ - فَإِنَّ الْمَرَضَ لَا أَجْرَ فِيهِ - وَ لَكِنَّهُ يَحُطُّ السَّيِّئَاتِ وَ يَحُتُّهَا حَتَّ الْأَوْرَاقِ - وَ إِنَّمَا الْأَجْرُ فِي الْقَوْلِ بِاللِّسَانِ - وَ الْعَمَلِ بِالْأَيْدِي وَ الْأَقْدَامِ - وَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يُدْخِلُ بِصِدْقِ النِّيَّةِ - وَ السَّرِيرَةِ الصَّالِحَةِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ الْجَنَّةَ قال الرضي - و أقول صدق ع إن المرض لا أجر فيه - لأنه ليس من قبيل ما يستحق عليه العوض - لأن العوض يستحق على ما كان في مقابلة فعل الله تعالى بالعبد - من الآلام و الأمراض و ما يجري مجرى ذلك - و الأجر و الثواب يستحقان على ما كان في مقابلة فعل العبد - فبينهما فرق قد بينه ع - كما يقتضيه علمه الثاقب و رأيه الصائب 
 
و به يکی از يارانش که بيمار بود فرمود: خدا آنچه را که از آن شکايت داری (بيماری) موجب کاستن گناهانت قرار داد، در بيماری پاداشی نيست امّا گناهان را از بين می‌برد، و آنها را چونان برگ پاييزی می‌ريزد، و همانا پاداش در گفتار به زبان، و کردار با دست‌ها و قدم‌هاست، و خدای سبحان به خاطر نيّت راست، و درون پاک، هر کس از بندگانش را که بخواهد وارد بهشت خواهد کرد.می‌گويم:
(راست گفت امام علی عليه السّلام «درود خدا بر او باد» که بيماری پاداشی ندارد، بيماری از چيزهائی است که استحقاق عوض دارد، و عوض در برابر رفتار خداوند بزرگ است نسبت به بنده خود، در ناملايمات زندگی و بيماری‌ها و همانند آنها، امّا اجر و پاداش در برابر کاری است که بنده انجام می‌دهد. پس بين اين دو تفاوت است که امام عليه السّلام آن را با علم نافذ و رأی رسای خود، بيان فرمود.
(اخلاقی، معنوی) 
 
وَ قَالَ ع طُوبَى لِمَنْ ذَكَرَ الْمَعَادَ وَ عَمِلَ لِلْحِسَابِ - وَ قَنِعَ بِالْكَفَافِ وَ رَضِيَ عَنِ اللَّهِ 
 
و درود خدا بر او، فرمود: خوشا به حال کسی که به ياد معاد باشد، برای حسابرسی قيامت کار کند، با قناعت زندگی کند، و از خدا راضی باشد.
(اخلاقی) 
 
 


حکمت نهج البلاغه

وَ قَالَ ع لِابْنِهِ الْحَسَنِ ع - يَا بُنَيَّ احْفَظْ عَنِّي أَرْبَعاً وَ أَرْبَعاً - لَا يَضُرُّكَ مَا عَمِلْتَ مَعَهُنَّ - إِنَّ أَغْنَى الْغِنَى الْعَقْلُ وَ أَكْبَرَ الْفَقْرِ الْحُمْقُ - وَ أَوْحَشَ الْوَحْشَةِ الْعُجْبُ وَ أَكْرَمَ الْحَسَبِ حُسْنُ الْخُلُقِ - يَا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْأَحْمَقِ - فَإِنَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَنْفَعَكَ فَيَضُرَّكَ - وَ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْبَخِيلِ - فَإِنَّهُ يَقْعُدُ عَنْكَ أَحْوَجَ مَا تَكُونُ إِلَيْهِ - وَ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْفَاجِرِ فَإِنَّهُ يَبِيعُكَ بِالتَّافِهِ - وَ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْكَذَّابِ - فَإِنَّهُ كَالسَّرَابِ يُقَرِّبُ عَلَيْكَ الْبَعِيدَ وَ يُبَعِّدُ عَلَيْكَ الْقَرِيبَ

به فرزندش امام حسن عليه السّلام فرمود: پسرم چهار چيز از من ياد گير (در خوبی‌ها)، و چهار چيز به خاطر بسپار (هشدارها)، که تا به آنها عمل می‌کنی زيان نبينی: 

الف - خوبی‌ها 

1 - همانا ارزشمندترين بی‌نيازی عقل است،

2 - و بزرگ‌ترين فقر بی‌خردی است،

3 - و ترسناک‌ترين تنهايی خودپسندی است.

4 - و گرامی‌ترين ارزش خانوادگی، اخلاق نيکوست. 

ب - هشدارها 

1 - پسرم از دوستی با احمق بپرهيز، چرا که می‌خواهد به تو نفعی رساند امّا دچار زيانت می‌کند.

2 - از دوستی با بخيل بپرهيز، زيرا آنچه را که سخت به آن نياز داری از تو دريغ می‌دارد.

3 - و از دوستی با بدکار بپرهيز، که با اندک بهايی تو را می‌فروشد.

4 - و از دوستی با دروغگو بپرهيز، که او به سراب ماند: دور را به تو نزديک، و نزديک را دور می‌نماياند.

(اخلاقی، اجتماعی، تربيتی) 

وَ قَالَ ع لِسَانُ الْعَاقِلِ وَرَاءَ قَلْبِهِ وَ قَلْبُ الْأَحْمَقِ وَرَاءَ لِسَانِهِ قال الرضي - و هذا من المعاني العجيبة الشريفة - و المراد به أن العاقل لا يطلق لسانه - إلا بعد مشاورة الروية و مؤامرة الفكرة - و الأحمق تسبق حذفات لسانه و فلتات كلامه - مراجعة فكره و مماخضة رأيه - فكأن لسان العاقل تابع لقلبه - و كأن قلب الأحمق تابع للسانه - 
 
و درود خدا بر او، فرمود: زبان عاقل در پشت قلب اوست، و قلب احمق در پشت زبانش قرار دارد.
(اين از سخنان ارزشمند و شگفتی آور است، که عاقل زبانش را بدون مشورت و فکر و سنجش رها نمی‌سازد، امّا احمق هر چه بر زبانش آيد می‌گويد بدون فکر و دقّت، پس زبان عاقل از قلب او و قلب احمق از زبان او فرمان می‌گيرد).
(حکمت 40 به گونه ديگری نيز نقل شده)
(اخلاقی) 


حکمت نهج البلاغه

وَ قَالَ ع أَشْرَفُ الْغِنَى تَرْكُ الْمُنَى 

و درود خدا بر او، فرمود: بهترين بی‌نيازی، ترک آرزوهاست.

(اخلاقی) 

وَ قَالَ ع مَنْ أَطَالَ الْأَمَلَ أَسَاءَ الْعَمَلَ 
 
و درود خدا بر او، فرمود: کسی که آرزوهايش طولانی است کردارش نيز ناپسند است.
(اخلاقی) 
+ نوشته شده در سه شنبه 18 تير 1398برچسب:مطالب مذهبی,نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,حیدر,اخلاقی,آرزو,بهترین بی نیازی,کردار ناپسند, ساعت 6:38 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

وَ قَالَ ع الْحَذَرَ الْحَذَرَ فَوَاللَّهِ لَقَدْ سَتَرَ حَتَّى كَأَنَّهُ قَدْ غَفَرَ 

و درود خدا بر او، فرمود: هشدار هشدار به خدا سوگند، چنان پرده‌پوشی کرده که پنداری تو را بخشيده است.

(اخلاقی، اعتقادی) 

وَ قَالَ ع فَاعِلُ الْخَيْرِ خَيْرٌ مِنْهُ وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْهُ 
 
و درود خدا بر او، فرمود: نيکوکار، از کار نيک بهتر و بدکار از کار بد بدتر است.
(اخلاقی) 
+ نوشته شده در دو شنبه 17 تير 1398برچسب:مطالب مذهبی,نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,حیدر,اخلاقی,اعتقادی,پرده پوشی,بخشیدن,نیکوکار,بدکار, ساعت 14:13 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

وَ قَالَ ع مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَيْئاً إِلَّا ظَهَرَ فِي فَلَتَاتِ لِسَانِهِ - وَ صَفَحَاتِ وَجْهِهِ 

و درود خدا بر او، فرمود: کسی چيزی را در دل پنهان نکرد جز آن که در لغزش‌های زبان و رنگ رخسارش، آشکار خواهد گشت.(علمی، اخلاقی) 

وَ قَالَ ع أَفْضَلُ الزُّهْدِ إِخْفَاءُ الزُّهْدِ 
 
و درود خدا بر او، فرمود: برترين زهد، پنهان داشتن زهد است.
(اخلاقی، معنوی) 
+ نوشته شده در یک شنبه 16 تير 1398برچسب:مطالب مذهبی,نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,حیدر,اخلاقی,علمی,معنوی,زهد,دل,لغزش,زبان,رنگ رخسار, ساعت 14:23 توسط آزاده یاسینی


سوال هوش

 

10 معما با جواب که شاید تا به حال نشنیده اید

اگر کنجکاو هستید و فکر می کنید هر چیزی در این دنیا علت منطقی دارد، این معما ها برای شماست. اگر هم نیاز دارید مغزتان را گرم و از خواب بیدار کنید، باز هم این معما ها برای شماست. ما شما را به چالش می کشیم که هر معما را در 7 ثانیه حل کنید. این ها معما های جالب و ساده ای هستند که هم خودتان می توانید حل کنید و هم دوستانتان را سرگرم کنید و به چالش بکشید. معما

معما
1.
قاتلی که محکوم به مرگ شده باید یکی از این سه اتاق را انتخاب کند:در اتاق اول آتش شعله می کشد، اتاق دوم پر از قاتل با تفنگ های پر است و در اتاق سوم یک گله شیر ها وجود دارد که سه سال است چیزی نخورده اند.

سوال:کدام یک از این اتاق ها امن تر است؟
 
درب
 


2.
استادانی که اشیای یادگاری درست می کنند، می توانند یک قایق را در بطری جای دهند.

سوال: می توانید راهی برای قرار دادن یک خیار در بطری پیدا کنید؟ بدون اینکه خیار را ببرید یا بطری را بشکنید؟
 
بطری
 


3.
هنگام صبحانه، حلقه دختر داخل فنجان پر از قهوه افتاد. اما خشک ماند.

سوال:چطور چنین چیزی ممکن است؟
 
قهوه
 


4.
سوال:کجاست که رودخانه هایش بدون آب، شهر هایش بدون ساختمان و جنگل هایش بدون درخت هستند؟
 
منظره زیبا
 


5.
سوال:آن چیست که دو دفعه اول به رایگان هرکس داده می شود، ولی دفعه سوم باید پول آن را بدهید؟
 
خرید کردن
 


6.
30 را به نیم تقسیم کنید و 10 را به آن اضافه کنید.

سوال:جواب چند می شود؟
 
عدد
 


7.
پادشاه به دخترانش گفت که هرکدام سه قوری یکسان را با یک مقدار آب پر کنند و همزمان روی اجاق بگذارند. آب کتری هرکس سریع تر به جوش بیاید، شوهرش وارث پادشاه خواهد بود. قوری کوچکترین دختر که اصلا نمی خواست ازدواج کند زودتر از همه جوش آمد.

سوال:چرا؟
 
کتری
 


8.
در ترکیه بسیاری از کفاشان به رایگان کفش رهگذران را تمیز می کنند. اما اگر این کار را کنند رهگذران مجبورند به آن ها پول بدهند.
 
سوال:چرا؟
 
کفش
 


9.
متعلق به شماست اما اطرافیانتان بیشتر از شما از آن استفاده می کنند .

سوال:آن چسیت؟
 
همکاری
 


10.
جیمز سه روز در بیمارستان بوده است. او نه بیمار بود نه صدمه دیده بود، با این حال بعد از مرخص شدن از بیمارستان باید او را حمل می کردند.
 
سوال:چرا؟
 
بیمارستان
 
جواب معماهای بالا:
پاسخ سوال 1:
اتاق پر از شیر، چون شیر ها مدت ها پیش از گرسنگی مرده اند.

پاسخ سوال 2:
وقتی خیار هنوز خیلی کوچک است بدون اینکه آن را از ساقه جدا کنیم، داخل بطری قرار می دهیم و می گذاریم در بطری رشد کند و بزرگ شود.

پاسخ سوال 3:
حلقه در پودر قهوه افتاده که خشک بوده است

پاسخ سوال 4:
نقشه جهان

پاسخ سوال 5:
دندان

پاسخ سوال 6:
70. معمولا افراد با این روش حساب می کنند:30:2 + 10 = 25. اما در اصل 30 تقسیم بر نیم، دو برابر می شود:30 * 2 + 10

پاسخ سوال 7:
دو دختر بزرگتر در کتری هایشان را مدام برمی داشتند که چک کنند جوش آمده با نه، به همین دلیل زمان بیشتری طول کشیده تا آب کتریشان جوش بیاید.

پاسخ سوال 8:
آن ها یک کفش را رایگان تمیز می کنند و برای اینکه احمقانه به نظر نرسد، عابران مجبور می شوند پول بدهند تا کفش دیگرشان را هم تمیز کنند.

پاسخ سوال 9:
اسم شما

پاسخ سوال 10:
جیمز تازه در بیمارستان به دنیا آمده است.
+ نوشته شده در شنبه 15 تير 1398برچسب:وبلاگ آسمانه,سوال هوش,سرگرمی,طنز, ساعت 17:55 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

وَ قَالَ ع لَنَا حَقٌّ فَإِنْ أُعْطِينَاهُ وَ إِلَّا رَكِبْنَا أَعْجَازَ الْإِبِلِ - وَ إِنْ طَالَ السُّرَى قال الرضي و هذا من لطيف الكلام و فصيحه - و معناه أنا إن لم نعط حقنا كنا أذلاء - و ذلك أن الرديف يركب عجز البعير - كالعبد و الأسير و من يجري مجراهما 

و درود خدا بر او، فرمود: ما را حقّی است اگر به ما داده شود، و گر نه بر پشت شتران سوار شويم و برای گرفتن آن برانيم هر چند شب روی به طول انجامد. 

(اين از سخنان لطيف و فصيح است، يعنی اگر حق ما را ندادند، خوار خواهيم شد و بايد بر ترک شتر سوار چون بنده بنشينيم)

(اخلاقی، سياسی)

وَ قَالَ ع مِنْ كَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ - وَ التَّنْفِيسُ عَنِ الْمَكْرُوبِ 
 
و درود خدا بر او، فرمود: از کفّاره گناهان بزرگ، به فرياد مردم رسيدن، و آرام کردن مصيبت ديدگان است.
(اخلاق اجتماعی) 


حکمت نهج البلاغه

وَ قَالَ ع فِي الَّذِينَ اعْتَزَلُوا الْقِتَالَ مَعَهُ - خَذَلُوا الْحَقَّ وَ لَمْ يَنْصُرُوا الْبَاطِلَ 
 
و درود خدا بر او، فرمود: (در باره آنان که از جنگ کناره گرفتند) حق را خوار کرده، باطل را نيز ياری نکردند.
(سياسی، اخلاق نظامی) 
 
وَ قَالَ ع أَقِيلُوا ذَوِي الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ - فَمَا يَعْثُرُ مِنْهُمْ عَاثِرٌ إِلَّا وَ يَدُ اللَّهِ بِيَدِهِ يَرْفَعُهُ 
 
و درود خدا بر او، فرمود: از لغزش جوانمردان درگذريد، زيرا جوانمردی نمی‌لغزد جز آن که دست خدا او را بلند مرتبه می‌سازد.(اخلاقی، اجتماعی)
+ نوشته شده در جمعه 14 تير 1398برچسب:مطالب مذهبی,حکمت,نهج البلاغه,سیاسی,اخلاق نظامی,جنگ,حق,باطل,اخلاقی,اجتماعی,جوانمردی, ساعت 11:7 توسط آزاده یاسینی


اس ام اس

ما فقط یکبار زندگی میکنیم ، فرصت اشتباه کردن نداریم.

+ نوشته شده در پنج شنبه 13 تير 1398برچسب:اس ام اس,جملات زیبا,جملات کوتاه,جملات پند آموز,سخن بزرگان,پیامک, ساعت 22:3 توسط آزاده یاسینی


حکمت نهج البلاغه

وَ قَالَ ع مَنْ ضَيَّعَهُ الْأَقْرَبُ أُتِيحَ لَهُ الْأَبْعَدُ 

و درود خدا بر او، فرمود: کسی را که نزديکانش واگذارند، بيگانه او را پذيرا می‌گردد.

(اخلاقی، اجتماعی)

وَ قَالَ ع تَذِلُّ الْأُمُورُ لِلْمَقَادِيرِ حَتَّى يَكُونَ الْحَتْفُ فِي التَّدْبِيرِ 

و درود خدا بر او، فرمود: کارها چنان در سيطره تقدير است که چاره انديشی به مرگ می‌انجامد.

(اعتقادی، معنوی) 

+ نوشته شده در پنج شنبه 13 تير 1398برچسب:نهج البلاغه,امام علی,امیرالمومنین,پند اخلاقی,پند اجتماعی,نزدیکان,بیگانه,تقدیر,مرگ,اعتقادی,معنوی,حکمت,مطالب مذهبی, ساعت 11:41 توسط آزاده یاسینی


مطالب مذهبی

امام هادی علیه السلام و قیصر روم

قیصر روم برای یکی از خلفای عبّاسی، در ضمن نامه‌ای نوشت: «ما در کتاب انجیل دیده‌ایم که هرکس از روی حقیقت سوره‌ای بخواند که خالی از هفت حرف باشد، خداوند جسدش را بر آتش دوزخ حرام می‌کند و آن هفت حرف عبارت است از: «ث، ج، خ، ز، ش، ظ، ف»، ما هرچه بررسی کردیم، چنین سوره‌ای را در کتابهای: تورات و زبور و انجیل نیافتیم، آیا شما در کتاب آسمانی خود، چنین سوره‌ای را دیده‌اید؟»خلیفه‌ی عبّاسی، دانشمندان را جمع کرد، و این مسأله را با آنها در میان گذاشت، آنها از جواب آن درماندند، سرانجام این سؤال را از امام هادی(ع) پرسیدند، آن حضرت در پاسخ فرمود: آن سوره، سوره‌ی «حمد» است، که این حروف هفتگانه در آن نیست.پرسیدند: فلسفه‌ی نبودن این هفت حرف، در این سوره، چیست؟فرمود: حرف «ث» اشاره به «ثبور» (هلاکت) و حرف «ج» اشاره به «جَحِیم» (نام یکی از دَرَکات دوزخ) و حرف «خ» اشاره به «خبیث» (ناپاک) و حرف «ز» اشاره به «زقّوم» (غذای بسیار تلخ دوزخ) و حرف «ش» اشاره به «شقاوت» (بدبختی) و حرف «ظ» اشاره به «ظلمت» (تاریکی) و حرف «ف» اشاره به آفت است.خلیفه، این پاسخ را برای قیصر روم نوشت، قیصر پس از دریافت نامه، بسیار خوشحال شد و به اسلام گروید و در حالی که مسلمان بود از دنیا رفت.

+ نوشته شده در چهار شنبه 12 تير 1398برچسب:مطالب مذهبی,قیصر روم,پیامبر اسلام,حضرت محمد,سوره حمد,قرآن,ثبور,جحیم,خبیث,زقّوم,شقاوت,ظلمت,فرقت,انجیل,تورات, ساعت 18:31 توسط آزاده یاسینی


سخنان امام حسن عسگری

رِيـاضـَةُ الْجـاهـِلِ وَرَدُّ الْمـُعـْتـادِ عـَنْ عـادَتـِهـِ كَالْمُعْجِزِ؛ فـرمـود: رام كـردن و تـربـيـت شـخـص جـاهـل و بـرگـردانـيـدن صـاحب عادت را از عادتش ‍ مثل معجزه است•سخن امام حسن عسكرى

+ نوشته شده در دو شنبه 10 تير 1398برچسب:اس ام اس,پیامک,سخن بزرگان,امام,حسن عسگری, ساعت 14:51 توسط آزاده یاسینی


شعر

جمعه ها دلسرد اما بی حضور روی تو
میکشم بالی به امید وصال کوی تو
میکنم ترسیم با زیبا ترین نقش خیال
یک جهان اندیشه فرشی تار و پودش موی تو
هرگلی زیبا ترینش میکنم شامه نواز
کل عالم گر گلستان کی رسد بر بوی تو
روزگاران گر به دستانم دهد افسار باد
میخرامانم چنان تا خود رسانم سوی تو
خویشتن را آن چنان نزدیک کویت می کنم 
تا که شاید من بگیرم اندکی از خوی تو
وین هویدا باشد آنکس کند که قصد طهار
لاجرم باید بشوید خود به آب جوی تو
 
 
+ نوشته شده در دو شنبه 10 تير 1398برچسب:شعر,امام زمان,صاحب الزمان,بقیه الله الاعظم, ساعت 14:46 توسط آزاده یاسینی


لطیفه های قرآنی

 بدتر از تكفير

حكيم، شيخ حسين ابن ابراهيم تنكابني كه از شاگردان مرحوم ملاصدراي شيرازي بود؛ چون شنيده بود كه ملا فاضل قزويني، حكماء و فلاسفه را تكفير مي‌‌كند، به همين جهت به شهر قزوين نمي‌‌رفت و مي‌‌گفت: «من حكيم هستم و مي‌‌ترسم ملافاضل از رفتن من به قزوين، ناراحت شود.»ملافاضل به حكيم تنكابني نوشت: « شما نترسيد. من از شما ناراحت نمي‌‌شوم؛ من كساني را تكفير مي‌‌كنم و از آنها ناراحت مي‌‌شوم كه فلسفه را خوانده و فهميده اند وبه آراء آنها اعتقاد پيدا كرده اند؛ اما تو اين گونه نيستي.» حكيم تنكابني كه اين را ديد، گفت: « فاضل قزويني اگر تكفيرم مي‌‌كرد، بهتر از اين بود كه نسبت جهل و نفهمي به من بدهد.»البته، بعدها بين اين دو بزرگوار ملاقاتي صورت گرفت و رشته محبت و صداقت در بينشان مستحكم شد.
+ نوشته شده در دو شنبه 10 تير 1398برچسب:لطیفه های,قرآنی,جوک,داستانک,حکیم,شیخ حسین ابن ابراهیم تنکابنی,ملاصدرا شیرازی,ملافاضل قزوینی,تکفیر, ساعت 14:26 توسط آزاده یاسینی


زندگینامه پیامبران

سليمان عليه السلام و مورسليمان، پيغمبري و سلطنت داود را به ارث برد، خداوند سلطنتي بي نظير و شايسته به او عطا کرد و زبان حيوانات را به او آموخت، جنيان و باد را به تسخير وي در آورد و به خواست خدا، قدرت درک سخن جانوران و پرندگان را يافت و بدين ترتيب از موضوع و مقصد آنان اطلاع مي يافت.روزي پيغمبر خدا، برخوردار از شکوه و جلال سلطنت به همراه عده اي از جن و انس و پرندگان در حرکت بود تا به سرزمين عسقلان و وادي مورچگان رسيد. يکي از مورچگان که شکوه و جلال سليمان و سپاهيانش را ديد به وحشت افتاد و ترسيد که مورچگان زير دست و پاي لشکر سليمان لگد کوب شوند، لذا دستور داد، که به لانه هاي خويش پناه ببرند تا سليمان و يارانش بدون توجه آنها را پايمال نکنند.سليمان عليه السلام سخن مور را شنيد و مقصود او را دريافت، لذا به سخن مور لبخندي زد و خنده او به اين جهت بود که خدا نيروي درک سخن مور را به او عطا کرده بود و به علاوه از سخن مورچگان که بر رسالت سليمان واقف بودند و مي دانستند که پيغمبر خدا بيهوده مخلوق او را نمي کشد در تعجب بود.پيغمبر خدا از پروردگار خويش در خواست کرد که وسيله شکرگزاري وي را فراهم و توفيق اعمال شايسته را به وي عطا کند و راه هدايت را همواره فراروي او قرار دهد و آنگاه که وفات يافت او را با بندگان صالح خود محشور سازد.


سليمان و بلقيسسليمان پيغمبر به فکر بناي بيت المقدس در سرزمين شام بود تا اسباب عبادت و تقرب به خدا را فراهم سازد. او ساختمان اين بنا را به پايان رساند و آنگاه که از احداث اين بناي رفيع و با شکوه فارغ شد، دلش آرام و فکرش آسوده شد، سپس به قصد انجام فريضه الهي حج به همراه اطرافيان و گروه زيادي که آماده زيارت خانه خدا بودند، عازم سرزمين مکه شد. سليمان(ع) چون به آن سرزمين رسيد در آن اقامت گزيد و عبادت و نذر خود را به پايان رسانيد، سپس آماده حرکت شد و سرزمين حرم را به قصد يمن ترک کرد و وارد صنعا شد، در آنجا با سختي و مشقت به جستجوي آب پرداخت و در اين راه چشمه ها، چاهها و زمينهاي زيادي را کاوش کرد ولي به مقصود، خود دست نيافت و سرانجام براي نيل به مقصود متوجه پرندگان شد.سليمان که از يافتن آب مايوس شده بود از هدهد خواست تا او را به محل آب راهنمايي کند، اما متوجه غيبت هدهد شد. سليمان ازاين امر سخت ناراحت شد و سوگند ياد کرد که او را به سختي شکنجه دهد و يا ذبحش نمايد، مگر اينکه دليل روشني براي غيبت خود بياورد و خود را تبرئه سازد و عذر خويش را موجه گرداند تا از کيفر رها شود.اما هدهد غيبت کوتاهي کرده بود و پس از لحظاتي بازگشت و براي تواضع نسبت به سليمان سر و دم خود را پايين آورد. سپس در حالي که از غضب سليمان بيم داشت نزد او شتافت و براي جلب رضايت او گفت: من بر موضوعي واقف شده ام که تو از آن اطلاعي نداري و علم و قدرت تو نتوانسته است بر آن احاطه پيدا کند. من رازي را کشف کرده ام که موضوع آن بر تو پوشيده مانده است.اين خبر، تا حدودي از ناراحتي سليمان کاست و شوق و علاقه اي در او به وجود آورد. سپس سليمان از هدهد خواست که هرچه زودتر داستان خود را به طور مشروح بيان کند و دليل و عذر خود را روشن سازد.هدهد گفت: من در مملکت سبا زني را ديدم که حکومت آن ديار را در اختيار خود دارد. وي از هر نعمتي برخوردار و داراي دستگاهي عريض و تختي عظيم است، ولي شيطان در آنها نفوذ کرده و بر آن قوم مسلط گشته وچشم و گوششان را بسته و آنان را از راه راست منحرف ساخته است. من ملکه و قوم او را ديدم که بر خورشيد سجده مي کنند. و از مشاهده اين منظره سخت ناراحت شدم و کار آنها مرا به وحشت انداحت. زيرا اين قوم با اين قدرت و شوکت، سزاوار و شايسته است خدايي را بپرستند که از راز دلها و افکار آگاه است و او يگانه معبود و صاحب عرش عظيم است.
+ نوشته شده در سه شنبه 4 تير 1398برچسب:زندگینامه,پیامبران,سلیمان,مور,بلقیس,, ساعت 18:43 توسط آزاده یاسینی


اشعار خیام

                                             چون عهده نمي‌شود كسي فـــــردا را                    
                                             حالي خوش كن تو اين دل شيــــدا را
                                             مي نوش به ماهتــــاب اى ماه كه ماه                    
                                             بسيـــــــار بتابد  و  نيـــــــــابد مــــا را
 
 
+ نوشته شده در سه شنبه 4 تير 1398برچسب:اشعار,خیام,آسمانه,چون عهده نمیشود کسی فردا را, ساعت 18:37 توسط آزاده یاسینی


سخنان امام حسن عسگری

لَيـْسَ مـِنَ الاَدَبِ اظـْهـارُ الْفـَرَحِ، عـِنـْدَ الْمـَحْزُونِ؛ فرمود: از ادب دور است ظاهر كردن خوشحالى نزد شخص غمناك•سخن امام حسن عسگری

+ نوشته شده در سه شنبه 4 تير 1398برچسب:آسمانه,سخنان,امام,حسن,عسگری,اس ام اس,پیامک, ساعت 18:33 توسط آزاده یاسینی